• Hjälp!

svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"

Hej. Behöver lite moraliskt stöd av alla er där ute.
    Vi ska gifta oss och ha ett litet bröllop för den allra närmaste familjen (syskon och föräldrar).
    Mina föräldrar kommer att bidra ekonomiskt till festen. Men de vill inte betala om inte hans föräldrar också ger sitt stöd. Jag kan inte annat än att hålla med. Varför ska mina föräldrar betala för min blivande mans familj?
    Min blivande svärfar anser dock att det är brudens föräldrar som ska betala.
    Nu undrar ni: "Varför betalar ni inte för bröllopet helt själva?"

För det första så har jag flera ogifta syskon. Jag är den första som gifter mig. Får inte jag ett bidrag, så får inte de bidrag. (Mina föräldrar är super-rättvisa)
    För det andra så har min pojkvän en syster som alltid fått mer än honom. Bil, pengar, kläder i massor. Men han har aldrig fått något. Om brudens föräldrar ska betala, då innebär det som vanligt att min pojkväns föräldrar ger till systern den dagen hon gifter sig och inte till honom. Inte känns det jätteroligt att bjuda med dem till bröllopet.

Kan ni inte skriva lite om vad ni tycker om detta dilemma?

• Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"
  • Afrodite_Aug-07

Tråkigt är det.
    Men ni kan inte leva era liv vare sig för dina eller hans syskons skull.
    Jag skulle säga att vi betalar själva. Om ni vill bidra går det bra att sätta in en slant på vårat konto.

• Afrodite_Aug-07

Och till svärföräldrarna för den delen så kan ni ju tillägga då att tex...
    -normalt skall bruden vara oskuld när hon gifter sig. Och i morgongåva skall bruden få ett stycke av familjen (dvs deras) land.
    Jag menar skall dom följa traditionen att brudens föräldrar betalar så hoppas jag att du får ett bra stycke mark avstyckat till dig också

• Heleneli

Tja, om endast brudens föräldrar ska betala (med motiveringen att det är tradition) så får brudgummens familj lov att hosta upp en ordentlig morgongåva... Ett hus och några hektar mark kanske? ;)

Nej, skämt åsido så har jag inget bra råd att ge... visst, man kan informera svärfar om hur förlegat detta är och dra upp alla orättvisor din m2b fått stå ut med, men jag har en känsla av att din svärfar inte tycker att det är hållbara argument... Han verkar aningen insnöad...

• ÅK73

Jag är inne på samma linje som Afrodite. Varför inte vända på "situationen" - Ni betalar för bröllopet själva och sedan önskar ni er pengar från föräldrarna (om de ni vill och kommer att ge något till er, det kan ni ju försynt lägga fram på det sättet), då blir det inte att jämföra mellan föräldrarparen och dina föräldrar kan fortfarande vara rättvisa mot dina ogifta syskon...

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

• becciz

Jag tycker så klart att även hans föräldrar ska betala. Det hade ju varit kul om dom hade sett det som en gåva till sin son och att dom bara är glada att hjälpa till.
    Jag kan förstå att det känns orättvist för dig och dina föräldrar. Kan inte din blivande prata med sina föräldrar om situationen så löser det sig kanske ändå.

Min pappa har betalat nästan hela vårt bröllop och hans pappa tycker bara att allt är vansinne att vi inte reser bort och gifter oss.
    Jag tycker att dom kan vara tacksamma att vi bjuder och vara lite glada att vi vill dela vår dag mad vår familj.
    Men jag börjar förstå folk som reser utomlands för folk blir ju som tokiga vid bröllop.
    Lycka till och hoppas det löser sig i vilket fall

• Hjälp!

Hej. Jag förstår vad ni menar med att vi först lägger ut pengarna. Men i grunden är jag så himla "rättvis" själv.
    Jag stör mig så in i vassen när hans syrra får resa efter resa med sin kille på bekostnad av svärföräldrarna.

Jag blir bara så arg.

• Skog

Men, varför i all världen anser dina föräldrar att deras bidrag har något med de andras bidrag att göra? Man ger pengarna för att man vill ge till sin dotter eller så ger man de inte alls.

Eftersom föräldrar överhuvudtaget inte är skyldiga att ge vuxna barn något eller vara rättvisa när de har flera barn finns det väl inte så mycket ni kan göra åt svärisarnas inställning? Men det är klart ni kan berätta att det i Sverige idag är lika vanligt att båda sidorna bidrar med pengar till bröllopet.

Dina föräldrar får ge det bidrag de känner är rimligt t ex betala din klänning, frisör eller något som gäller dig och sedan får du och maken stå för själva festen. Då känns det inte som att de betalat den andra familjens mat i alla fall.

• Fröken Malm

Vilken inskränkt gubbe! Nån borde få honom att vakna upp.....

För oss är det så att ina svärföäldrar har bättre ekonomiska förutsättningar än mina föräldrar vilket de även vet om.
    De sa att de gärna vill betala lokalhyran på 12 500.
    Därför frågade de oss om vi trodde att mina föräldrar skulle känna sig tvungna att också dom punga ut med lika mycket.

Sen vet jag att min mamma är med "fixig" av sig och jättegärna hjälper till med praktiska saker, som är minst lika uppskattat!

Hoppas det löser sig för er!

• GithKat

Vilken jäkla svärfar... Betala allt själva och öppna ett konto för eventuella bidrag till ex bröllopsresan istället. Då kan dina föräldrar ge er utan att betala för svärfar. Sen kan dina syskon välja att få en likvärdig summa pengar till antingen festen eller resa den dag de gifter sig.

lycka till

• Hjälp!

Till Skog:
    Jag tror att mina föräldrar vet hur orättvist behandlad min kille är i sin familj. Och eftersom de inte direkt är fattiga, varför ska mina föräldrar bidra till bröllopet om inte hans föräldrar gör det.
    Vi har en budget på 50.000 kronor. Allt däri ingår. Köper mina föräldrar min klänning så minskas ju budgeten.
    Jag hade blivit jätteglad om även hans föräldrar bidrog till att minska budgeten.

Svar på tråden svärföräldrarna: "brudens föräldrar betalar!"