• Stefan&Magdalena

Fel att låta gäster ge bidrag?

Hejsan.
    Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?

• Svar på tråden Fel att låta gäster ge bidrag?
  • Tossi

Jag tycker att det är helt okej med kuvertavgift, kanske behöver det inte vara för hela middagen utan en mindre summa?
    Själva har vi valt en annan utväg, nämligen att bjuda den närmaste familjen på middag och sen ha ett stort festsällskap på ca 100 personer (Utöver närmaste familjen).

Bäst är om du kollar med dina vänner och familj vad det tycker istället för att göra det här på BT, det är inte vi som kommer att vara gästerna iaf.

• Pringlez

I min åsikt är det bättre att be om pengar till bröllopsresa än kuvertavgift.
    En inbjudan var att de hellre ville ha pengar till sin resa men om det var emot personens principer gick självklart presenter bra.

En bra kompromiss anser jag.

Men jag måste nog säga att man måste ta seden där man är UTOMLANDS ger de pengar ja, olika kulturer har att man ger pengar och presenter. Men om man inte bor utomlands eller är i en annan kultur bör man nog lägga sin budget och gästlista efter vad man har råd med.
    Undantaget är nog för personer som PlugInBaby.

PS Mi Vida får man fråga vilken catering firma? DS

• Lizzon

vi kommer iallafall att ÖNSKA pengar, får vi en enda vas, lakan eller dylikt till så får vi lov att flytta ;-D

Men TS.Kanske d e lite "bättre" att låta det va öppet och BE om bidrag istället för kuvert avgifter för det är MÅNGA som tar på näsan för sånt av nån anledning!
  • Lizzon

av en ELLER annan anledning skulle d ju stå

• Damen i röd hatt

Linofin

Man försätter inte människor i en sits där de inte kan välja. Vem säger det? Jo, det säger respekten för människan. Det är ingen lag, det är ingen etikett, utan det är den grunläggande respekten för andra människor. Om du skanar den respekten för andra människor så måste du lära dig den, för utan den ramlar vårt gemensamma, just det "vårt", ihop. Ditt bidrag för ett bättre samhälle är att respektera dina medmänniskors möjligheter att göra fria val.

Därför ska inte heller du sättas i en situation där du förespeglas ett val som du inte har.

• Azade

Men ni kan ju betala för en del ellerhur? Då slår ni ju ut det ni behöver på det andra, så blir det ju in te lika mycket....eller?...och kanske de absolut närmsta släktigarna inte ska betala typ mor och farföräldrar...hm...svårt

• Duchess

Passar på att slå ett slag för lösningen att erbjuda gästerna möjligheten att lämna ett valfritt bidrag på ett konto som handhas av en betrodd person. Därefter överlämnas pengarna samt namnen på de som gett en gåva (men inte delsummorna) till brudparet.

Våra vänner och släktingar har mycket olika ekonomiska situationer. Därför passar det bättre för oss att låta en eventuell gåva vara valfri på alla sätt och vis.

Vi tillhör också kategorin som har mer prylar än vi någonsin kan tänkas behöva, så jag vet ärligt talat inte vad vi skulle göra av fler saker...

• Sister of the Night

Jag instämmer med Linofin här ovan.

Jag har utan betänkligheter gladeligen bevistat vänners bröllop, där en -inte alltför magstarkt hög- kuvertavgift var inberäknad.
    Nemi problemi för min och fästisens del! Vi visste att vännernas ekonomi inte var i trädtopparna, och den summa det kostade att delta vid middagen kändes inte som någon uppoffring för glädjen att vara inbjuden att dela deras stora dag med dem (ja, jag säger "inbjuden".)

Jag förstår inte vad som anses så förfärligt illa med detta, jag tycker det är ett smart sätt att lösa saken på!
    Och dessutom, passar inte de galoscherna så funkar det att tacka nej.
    Faktiskt.

• Damen i röd hatt

Håller med Sister of Night. Om man inte gillar kuvertavgift så kan man säga nej. Jag har i sommar tackat nej till två bröllop just för att brudparen ville att jag skulle betala för deras hysteriska bröllopsdrömmar. Men varför skulle jag det?

• Sister of the Night

Damen i röd hatt

Ja, man känner bäst själv vad man tycker är OK.
    Däremot tycker jag för min egen del inte att uttrycket "hysteriska bröllopsdrömmar" per självklarhet passar in i resonemanget.

Kanske var det så i de fall du tackat nej, men jag vill gärna nämna att i våra vänners fall så rörde sig kuvertavgiften någonstans runt 250-300 kronor. Tårtan fixade de själva, fracken hyrdes. Brudens klänning var införskaffad på rea för någon tusenlapp och ringarna var billigare än så.

De hade verkligen ansträngt sig för att få till stånd ett mycket vackert men inte dyrt bröllop.
    Så att de bad om kuvertavgiften var inte svårt alls att ta. Det kändes närmast självklart.

Detta om våra vänner. Kanske tycker du att de ändå inte borde begärt kuvertavgift - må så vara då, man tycker olika ibland.

Om däremot hela bröllopet en sån gång går i flådighetens tecken med kanondyr kuvertavgift, specialuppsydd klänning och ett i övrigt kalaslyxigt upplägg, så kan jag i viss mån förstå om de tilltänkta gästerna blir lite fundersamma inför önskemålet...

• brud09

För att förgylla vänners bröllopsdag betalar jag mer än gärna en kuvertavg istället för att köpa en present och har så gjort! Ser inget som helst fel i det!?
    Ge pengar till bröllopsresa? De åkte aldrig på ngn bröllopsresa, för efter den enkla, men otroligt roliga, festen så fanns det ej pengar till sådant.

• Zemiramis

OT, DAmen i röd hatt, jag väntar svar från dig i Ocker-tråden.

• Tine

Håller med Suddenly! Jag förstår inte skillnaden på att önska pengar till bröllopsresa eller ta en liten kuvertavgift?!?!

• Ellamy

Jag skulle själv inte kunna be om en "kuvert-avgift" av mina bröllopsgäster, men har dock varit på ett bröllop där brudparet i inbjudan bad en att sätta in 200 kr pp på ett konto och det kändes helt ok... Så det är nog väldigt individuellt!

Svar på tråden Fel att låta gäster ge bidrag?