Fel att låta gäster ge bidrag?
Hejsan.
Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?
Hejsan.
Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?
Jag tycker alla skall tanka sig for innan de hoppar pa TS. NU kanske det ar sa att hon inte har att valja pa en jattefest eller liten fest, utan fest eller inte fest. De flesta tycker val det ar roligare att bli bjuden pa brollop och betala lite till maten, an att inte ga alls? Eller ga och betala for en forutbestamd present fran DUKA.
Till Damen i Rod Hatt: Jag har ocksa bott i/Kanner folk fran massa olika lander i Europa och jag tycker svenskarna ar bland det trevligaste folk som finns!
Linofin
picachu
Men om man lämnar in en önskelista på Duka så är det ingen som tvingar en att köpa något därifrån. Du kan lika gärna gå till Bubbeltian och käpa ett par ljus och servetter. Men med kuvertavgift så blir det så spikat. Du får inte välja om du vill ge någon present eller pengar. Önskar sig brudparet pengar till bröllopsresa så får du fortfarande köpa något om du vill. Det är det folk reagerar på, att man inte får välja själv.
Stefan&Magdalena, en sak till.. Det viktiga är ju hur ERA vänner är. Kommer DE att bli stötta eller kommer de att tycka att det är en strålande ide att betala kuvertavgift istället för att springa runt och leta presenter?
Det är så himla olika i olika bekantskapskretsar. I vissa kretsar är det helt okej, i andra inte alls. Hur är _era_ vänner?
Om ni tar kuvertavgift, tänk på dem som har ont om pengar, så det inte blir orimligt för dem bara.
Jag tycker att det är fint att önska sig pengar till sin bröllopsresa eller allmänt i present. Särskilt om folk kan betala in anonymt, (så gjorde visserligen inte vi pga praktiska skäl, men vet att många uppskattar att få betala in lite mer anonymt inför brudparet).
Jag tycker att det är bättre med penga-presenter vilket också är mycket vanligt utomlands, än att ha en önskelista på Duka, hur kul är det att ge en tallrik? :)
katarinaT
nej det är sant att ingen tvingar. men frågan var om det var pinsamt att önska sig bidrag till festen. Det är det inte, om man jämför med önskelista. I ett idealfall ska man ju inte vara så fräck att man inte förutsätter att folk vill ge en presenter, utan de kommer som en överaskning eller nåt. Men önskelistan har ju sina praktiska poänger, eller hur!
Och man kan säkert lösa det med bidrag till festen på något sätt att alla kan bidra efter bästa förmåga.
Jag har inte läst hela tråden, men...
Jag tycker absolut att det är okej med kuvertavgift! I min bekantskapskrets har vi ofta både knytkalas och "betalfester", för att annars skulle vi aldrig ha råd att ha roliga fester med god mat! Ingen tycker det är något konstigt, utan tycker det är kul när någon anordnar något, även om man får bidra med en slant!
Det som gör bröllopet speciellt, och därför inte kan jämföras rakt av med andra festtyper, är att det är firandet av ett kyrkligt sakrament, jämför dop, konfirmation och begravning. Dessa festtyper tar man inte betalt av gästerna för att komma.
Det finns ingen frivillighet att gå på bröllop för släkt och familj, utan det är starka sociala förpliktelser som gör att man måste gå dit. Vänner och kompisar kan välja, men inte släkt och familj.
Det tillhör därför god ton att man inte försätter människor i situationer som de blir tvingade att betala för. Därför kan man inte ta betalt i form av en kuveravgift.
Man kan däremot önska sig bidrag till resa, TV eller vad det nu, och man kan också lägga ut önskelistor på Duka osv. Det är mera en form av närigt beteende, men inte social utpressning som en kuvertavgift är.
Nämen vänta nu, rödhattade damen! Alla firar inte ett sakrament när de gifter sig, en del gifter sig faktiskt borgeligt!
*petitesspetande*
Ok. Man kan säga såhär. Det är inte FEL, som rubriken är formulerad, att önska bidrag till festen. Det finns inga stadsfästa budord, ingen universell lag som säger det, man hamnar inte i helvetet om man gör det. Möjligen blir man bränd på bål.
MEN det kan vara mindre lyckat i vissa sammanhang, så det bästa är som någon föreslagit, att sondera terrängen och kolla vad släkt/vänner tycker om det. Verkar responserna vara negativa, ja då får man lägga ner och spara pengar. Annars är det väl bara att köra på.
*problemlösare* :D
Damen i roda hatten:
"Det tillhör därför god ton att man inte försätter människor i situationer som de blir tvingade att betala för. Därför kan man inte ta betalt i form av en kuveravgift."
Says who?! Du far det att lata som om det ar nagon lagbok for brollop du citerar ur. Det ar ju DINA askiter, inte sanning. Vad som ar god ton ar en valdigt personlig sak. Om gasterna inte vill komma for att de maste betala for maten stallet for att ge presenter far de val saga det och lata bli att ga pa festen. Om en av mina vanner skulle bjudit mig pa brollop skulle jag ga, kuvertavgift eller ej. Det anser JAG vara god ton. Men det ar enbart min asikt.
Okej, jag har en dilemma...det är så här, jag och min nybliven man har precis kommit tillbaka från en tre veckors semester i USA...dagen innan vi skulle till Las Vegas överraskade han mig med frågan och två dagar efter gifte vi oss i vegas. Nu vill vi göra ett bröllop här i Sverige med familj och vänner om ca ett år, men vi vill inte ha presenter!
Anledning till det är att vi ska flytta till USA inom ett par år och vi vill ha så lite som möjligt med oss när vi flyttar. SÅ, det enda vi kan tänka oss är att få pengar, som kommer antagligen att gå till bröllop och festen, och om det är något kvar spara resten för att ha en liten startbudget när vi flyttar.
Hur gör vi då?