• Henrike

“Ett vanligt bröllop kostar 200 000”

Vad är det här för trams? En s k bröllopskonsult uttalar sig i Aftonbladet om att ?det vanligaste priset är runt 200 000?.

?Hon berättar att många är villiga att spendera stora pengar för att få det perfekta bröllopet. Ett mindre bröllop brukar kosta runt 60 000 kronor men det vanligaste priset i dag är runt 200 000 kronor.?

Jag blir så trött på den hysteri som råder kring bröllop som får folk att tro att ?alla andras? bröllop är sååå stora och fina. Vi är ju tillbaka på högstadiet, där ?alla andra? får stanna ute längre och får dyrare kläder! Självklart vill den s k bröllopskonsulten att det skall bli stort och dyrt, då tjänar hon mer pengar, men jag vågar sätta en rätt stor slant på att ?det vanligaste priset? för ett bröllop är *avsevärt* lägre än 200 000!

Bojkotta bröllopskonsulter som far med osanningar för att förstärka sin egen marknad!

www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,866047,00.html

• Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”
  • Örebroare

Ja, jag har hört nånstans att 60 000 kr är ungefärlig snittkostnad på svenska bröllop!

• The Runaway Bride

"Ett vanligt bröllop" som anordnas av dyta konsulter kanske..?

• The Runaway Bride

dyra skulle det va...

• Mycket långt kvar

Det verkar vara ett gäng fel i den artikeln, t ex att "Registrerade partnerskap har också ökat ? 2005 registrerade 593 personer partnerskap vilket är en ökning från 567 personer föregående år." Verkar lite orimligt att enstaka personer registrerar partnerskap (med tanke på att det är ojämnt antal).

• Merja

Jag tror inte ett medel bröllopet behöver kosta så mkt om man lägger tid på att få olika bud på saker, man kanske inte behöver ta första bästa catering eller??

• caprea

ja inte kostar mitt 200 000, även fast vi har 100+ gäster... kanske för att vi inte har en bröllopskonsult?

• *mimmi*

Henrike,
    Jag vet ju inte hur just DEN konsulten jobbar, kanske tar hon procent på budgeten som ofta sker i USA, men MIN bröllopskoordinator tar ett fast pris på mitt bröllop och bryr sej inte om hur stor budget jag har. Sen fixar hon allt efter mina förutsättningar.

• caprea

*mimmi* låter som en bra kooordinator...

ganska klumpigt sagt dock att det vanligaste priset är 200 000, beror kanske på vilka kretsar man ummgås i...

• Zozo

När man kollar runt här inne pa BT tycks de "dyra" bröllopen (i budget räknat) ligga runt 100-150 000 medans snittet ligger runt 40-50 000 och manga pa betydligt mindre!
    Inte fanken har JAG sett manga med 200 000 i budget!?
    Kanske det bara är enorma budgetar som tar till konsult? Uttalar hon sig om sina kunder eller om bröllop i allmänhet?

• Henrike

Även om hon inte tar % på budgeten så tjänar hon ju pengar genom att ett större bröllop kräver mer förberedelser, och mer förberedelser ger mer bröllopskonsultsjobb eftersom det då är fler som tar hjälp av en bröllopskonsult.

Har också sett att det finns de i sverige som har lite olika fasta priser beroende på budget. Det vore konstigt om ett 200 000-kronorsbröllop kostade lika mycket i ?konsulthjälp? som ett 20 000-kronorsbröllop ? även om det inte beräknas exakt procentuellt.

Svar på tråden “Ett vanligt bröllop kostar 200 000”