Inlägg från: Snart-lilla-frun! |Visa alla inlägg
  • Snart-lilla-frun!

gravid? när märker man av det?

Hörrni jag har en liten fråga...sitter här hemma och är sjuk (så jag har väl inte bättre för mig antar jag...)

När man pratar preventivt så tycker jag att man alltid har fått intryckt i skallen (från barnmorska, gyn osv) att det INTE finns några säkra perioder, man ska ALLTID anv preventivmedel för annars kan man bli gravid oavsett vart i cykeln man befinner sig osv MEN!! när man pratar om att vilja bli gravid ja då är det enbart två dagar man har att spela på!! Är inte det konstigt?!

Så min lilla fundering är nu som såhär, hur är det egentligen?? Eftersom jag tillhör en av dom som gifte mig i somrast så har "babyverksta´n" rullat igång men dessvärre kan det ta tid då jag har vääääldigt oregelbunden mens och därmed förmodligen också ÄL... Har fått rådet tidigare av barnmorska att ej vänta på den naturliga vägen för länge pga dessa omständigheter men nu är jag lite villrådig...
    Nu kan jag iofs inte påstå att vi är så ÄL-fixerade här hemma. Vi har sex ungefär som tidigare, möjligen lite oftare pga att jag tänker mer på att vilja bli gravid, hehe... Men ändå! Någon mer med samma fundering el kloka svar?

Kram på er alla babylängtare...

• Snart-lilla-frun!

mugglesfan-
    mja, jag har ju tänkt i samma banor som du men jag misstänker att det lite av "skrämselpropaganda" som man kör för att förhindra oönskade graviditeter... Känns lite fel ändå isf, verkar bättre på sikt att istället informera om hur det funkar! För se, här sitter vi ju nu och grubblar och funderar och vet varken ut el in!!

Tycker hur som helst att det positiva med allt detta funderande och fokusering kring ÄL, graviditet osv är att det faktiskt piggar upp sexlivet! Jag och mannen har lixom ett litet projekt på G tillsammans numera iom babyverksta´n, *hihi*, en gång kom han hem och vrålade "älskling, kom hit, nu jä**lar ska vi fixa en liten bebis"... hohojaja, dom är för söta dom där karlarna...:-P

• Snart-lilla-frun!

Snart så... Javisst är dom söta...
    Känns som att det är ett bra sätt att försöka undvika att bli fixerad vid att bli gravid det här att istället se det pos i allt underbart sex och samliv som kommer på köpet! Guuu, så förnuftigt va!

• Snart-lilla-frun!

Shit, idag vart det utslag på ÄL-testet från CB!! Har testat lite då och då men eftersom jag har mens lite hipp som happ men kanske 5-6 ggr per år så har jag ställt in mig på att det kommer att bli krångligt att hitta ÄL-dagarna... Men nu!!! Whiiieee, snacka om att det blir lööööv tonight, hehe!
    Ngn mer som är "i fas" och tänker förföra karl´n ikväll?
    Hur var det nu då...bakifrån är det den samlade kunskapens slutgiltiga bud för den ultimata gravställningen? HAHA
    Hoppas nu bara inte mannen kommer hem alldeles trött och utarbetad...

• Snart-lilla-frun!

Det är ju en poäng, det är väl 48-timmars sex som gäller nu... nä, kanske inte ändå... Är fortfarande lite förundrad över att det "gick" att få utslag på ÄL-testet, kändes nästan hopplöst ett tag med mina omständigheter...

• Snart-lilla-frun!

nenne78- jag har också anv ÄL-testet som en liten koll på att allt funkar. Som jag skrivit tidigare har jag tokkonstig mens, senaste mensen jag hade var slutet på juli och via ÄL-testet har jag tydligen ÄL nu... Hm. Men hur som helst känns det helt enkelt för drygt och ovetandes att bara anta att det finns en ÄL någonstans därute... Jag har köpt en förp och testat lite då och då, hade nog lite på känn att det kunde vara ÄL-time nu så testet var en bra 'verifierare'...
    Har man regelbunden mens kan jag kanske också hålla med om att ÄL-test är överflödigt och bortkastade pengar...
    sweetstreet- tack för förklaringen med 'fullt böj' har inte heller fattat riktigt, bara fått kopplingar till den sk skinnbananen som nenne78 skriver om, haha

• Snart-lilla-frun!

Men grattis Emmylou!! Och godmorgon förresten... Klart att du kommer att vara en +-are låååång tid framöver, typ 9 månader!! Tänk inte för mkt på det där med missfallsrisken, jag resonerar såhär, missfall blir det när naturen upptäcker att ngt är fel med fostret. Naturens gång lixom... Lika jobbigt kan det nog vara när man väl drabbas av ett missfall men jag tycker det känns lite bättre att tänka på det här viset iaf.
    Hur länge har du/ni förösökt bli gravida?

• Snart-lilla-frun!

Menar du att ni har anv ÄL-testet och så blev du gravid på första försöket(ÄL)? Det är bra jobbat!! Och precis vad jag hoppas på också... Måste säga att det har fungerat jättebra med ÄL-testet! Men dyrt var det...
    Kände du ngt speciellt innan du testade dig, ngra tecken som tydde på att du var gravid? El är det eg ung samma som innan mens? Jag har bestämt att jag ska försöka låta bli att gravtesta "bara för att" den här gången och vänta tills jag känner ngn form av symtom. Efter att vi bestämt att vi ska försöka bli gravida har jag förbrukat 3 test mer för att...ja, "kanske är man gravid" typ... dvs helt i onödan. Och gravtesten är också dyra!

• Snart-lilla-frun!

Men guuuud! Håller med Trigger- läs inte sånt där!! Det är ju ren skrämselpropaganda vissa gånger! Nu måste vi återvända till våra sunda, smarta, innan-babyhysterin-jag!
    Make love! För varje gång babyhysteriska tankar dyker upp- tänk på mannen du älskar och det förhållande ni har- en bebis blir till just på grund av detta och DET är det viktigaste, bebisen kommer när det kommer vare sig vi vill eller ej...
    Ja, det var de kloka ord jag orkade prestera idag haha, blä, har gått och dragit på mig något riktigt jobbigt-halsont(urk) och huvudvärk. Ska gå och ta en slurk whiskey strax, enl Emelie Öhrstig (sprintskidåkerskan ni vet) så ska det ju vara kanon för halsen!

• Snart-lilla-frun!

Oj tjejer... det blev ett SVAGT plus på gravtestet idag, 14 dagar efter ÄL... Hjälp !? Det stod att minsta plus man såg var tecken på gravid och ett svagt tecken visade låga halter av det där hormonet... kan det vara möjligt!! Oj, det här var svårt, skulle vilja hoppa upp och ned och gapskrika men... kan riktigt inte lita på ett SVAGT plus... Men åh, det tokbubblar i magen!!!
    Shit, måste till barnmorska med urinprov så dom får göra riktigt test. Det känns som att det här kan inte riktigt vara sant...eller kanske...? *darriga ben*
    Var bara tvungen att skriva av mig...

Svar på tråden gravid? när märker man av det?