• Lapinette

Maj 2006

Märkte att vår gamla Maj-tråd var avstängd och då jag och några till fortfarande inte kan släppa BT så öppnar jag en ny tråd. Hoppas ni som tittar in här hittar hit och talar om vad som hänt sedan ni gift er.

Självfallet är även nya brudar välkomna att skriva här. Fråga om råd inför er stora dag eller helt enkelt fördriva tiden med några redan gifta kvinnor.

• Svar på tråden Maj 2006
  • Mopedvin

Sitter och håller på med våra tackkort... ska skicka lite större, "finare" kort till de som var med på bröllopet, 8 st, och lite mindre kort till de som vi fick telegram och presenter av. Har skickat in kort till tidningar i dagarna också. Tvekade länge om vi skulle göra det eller inte men bestämde oss till slut att göra det. Efter div påtryckningar från olika håll. För för vems skull gör man det egentligen?

• Lapinette

kattkatt - vi har ännu ej helt bestämt oss angående annons i DN. Min mamma har frågat flera gånger och från början tyckte jag det var självklart men alla som vi vill ska veta att vi är gifta - vet det och för 1 000 kr kan man faktiskt göra något roligare. Hmmm...vi får se vad vi gör men det är inte högsta prioritet just nu.

• Mopedvin

Lapinette - i en tidning var det gratis(!) med annons. I den andra kostade det 350:- för en svart/vit liten en-spalt annons... vi tog den billigaste. I färg skulle den kosta 475:- I färg och dubbelt så stor, runt 1000:-
    Våra tackkort ska vi skicka idag, kändes lite mysigt att sitta och hålla på med dem, ungefär som vi satt innan bröllopet och fixade med inbjudningar etc

• Lapinette

kattkatt - jag har endast kolla med DN för det är den tidningen de flesta i Sthlm läser och där kostar den minsta i svart/vitt typ 890 kronor.

Njut av att göra tackkorten själv kände jag mig enbart stressad då jag ville ha ut våra innan folk gick på semester. Dessutom så kändes de lite som om "suck är inte allt bröllopsjobb klart"?! Nu känns det skönare att bara ha fotoalbumet att pyssla med och där ingen panik utan det fixar jag under de mörka dagarna i vinter...så man har något att tänka tillbaka på.

Igår var vi och hälsade på ett par som var på vårt bröllop som är på semester nere i St Maxime. De bor normalt i Luxembourg. Tjejen i paret är en gammal skolkamrat till min man och hon hade gjort en tavla till oss med utklipp från vårt bröllop. Massor med vackra detaljer och jättesnyggt gjort. Funderar på vart den ska hänga tills vi hittar en ny lägenhet.

Måste bara lägga till att huset som hennes föräldrar köpt i St Maxime var en dröm. Låg uppe på en sluttning med milsvid utsikt över havet. Enorma, stora luftiga rum och två stora terasser utanför och pool. Satt där och njöt i skuggan med ett glas rosévin igår.

• Mopedvin

Lapinette - å... rosévin i skuggan på en härlig terasse i Frankrike... kan det bli bättre?

Hur var tavlan hon hade gjort? Ibland kan ju sådana saker vara väldigt... vad ska jag säga...udda...? Vi fick en broderad tavla av min mans farmor med våra namn, ett foto av oss (pussandes vid vår borgerliga vigsel)samt lite andra broderade små blommor och fjärilar. Som tur var var den ganska liten och diskret till skillnad från den som min mans syster fick av farmorn som var ca 40x50 cm.
    På tal om album är jag lite inne på att börja med scrapbooking. Har tittat runt lite på internet och blivit lite inspirerad bl.a. av denna sida www.twopeasinabucket.com/
    men kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det är riktigt häftigt eller bara riktigt gräsligt. Jag ändrar mig ganska fort vad gäller smak, inredning etc. Vad tycker du?

• Lapinette

Ska försöka beskriva tavlan. Den har en ljus träram som är ca 50x50 cm. Sen är det en stor vit passpartout (har ingen aning om jag stavat rätt) så fotona sitter inom typ 28x28 cm på svart bakgrund. Det är 2 större foton på oss, 5 mindre på främst min mans släkt utanför kyrkan och så 6 stycken väldigt små som vissa enbart är gråa (stengången i kyrkan), röda från husväggarna i Mariefred eller vit som kyrkan. Åhhh, vad svårt att beskriva men det är jättesnyggt gjort.

Har också kollat lite på scrapbooking men tycker ibland att det blir för mycket. Ok någon sida här och där men ett helt album som är så överfullt med mönster...det förtar korten tycker jag. Jag gör alltid fotoalbum och då helst på svart papper. Tycker att korten blir bäst på svart. Skriver med silverpenna och gör en silverram runt varje kort. Tar en massa tid men älskar mina minnen/album. De åker dessutom ofta fram då jag har kompisar på besök. När vi blir nostalgiska eller om någon frågar om någon resa/semester.

• Therese33

060513: Det är fint väder året runt på Aruba, vad jag har hört däremot att det kan vara lite sämre i augusti-oktober...
    Vi hade över 30g varmt när vi var där i juni, dock lite molnigt vissa dagar men det gjorde inte så mycket då det var så varmt... Det regnar nästan aldrig på Aruba. Däremot blåser det alltid men det var bara skönt, annars hade värmen varit olidlig. Skulle absolut åka tillbaks om man fick chansen, det var helt underbart!

• Mopedvin

Lapinette - håller med om att det kan förta korten. Vi har nog ca 8 album från våra resor (Indien, afrika, costa rica etc) som vi har klistrat in korten för hand i på svart papper. Överlägset snyggast tycker jag också. Vårt bröllopsalbum är ju redan klart, fotografen gjorde iordning det i Frankrike (mycket smakfullt med snygga passpartouter..(?) ) men jag funderar på att göra lite scrapbooking med våra digtalkort. Vi får se, hösten är lång...

• Lapinette

Hos vår fotograf ingick inte något ablum utan jag kommer nog att göra ett stort, vitt med 500 kort. Där tänkte jag sätta in ALLA kort. De från fotograf, släkt, engångkamerorna etc. Vår fotograf tog över 500 kort men vi ska nog försöka välja ut ca 100-150 av dem till albumet. Vad tror du om det eller ska man ha ett mer "traditionellt album" med bara några få foton och då endast från fotografen.

Svar på tråden Maj 2006