• Ploppan76

Snyft

Varför klipper frisörer alltid mer än vad man bestämt och pratat om. Var och klippte mig igår och sa flera gånger att jag sparade håret inför mitt bröllop och att hon bara skulle nagga på topparna. Trots detta klipper hon på som bara den, visst jag kunde ha stoppat mitt i men men.....man ska väl kunna lita på frisören!? Nu är det tveksamt om jag får upp håret som jag tänkt snyft!

• Svar på tråden Snyft
  • Cavatina

Usch, jag förstår precis hur du känner dig!

En gång (som tur väl var inte före ett bröllop) gick jag till en populär salong i Göteborg och de hade minsann en "innefrisör" från London som skulle klippa mig. Jag höll på att spara ut håret, mitt SPIKRAKA räckte precis till axlarna. Eftersom jag inte vet vad olika termer heter på engelska och han inte kunde nån svenska måttade jag två-tre centimeter, pekade sade att han bara skulle klippa topparna. Sedan körde han igång.

När jag var klar var håret helt uppklippt baktill, kortaste testarna var kanske 5-6cm, stora hack i håret ("sooo cool in london, dear!") och det tog två år innan jag fått alla hans misstag bortklippta. Salongen vägrade erkänna att nåt gått fel, jag såg dock aldrig engelsmannen där mer.

Skönt att du får bra tips på lösningar av andra här, jag lider med dig! *kram*

• Trollsländan

Den tjejen som ska sätta upp mitt hår sa till mig att låta bli att klippa mig och inte heller tvätta håret den dagen vi skall göra uppsättningen därför att det skulle bli lättare att sätta upp. Jag ska ha lockigt så de spretiga topparna kommer inte att synas. Tips till er alla, hör med den som ska sätta upp håret vad den tycker och råder, kanske den också kan klippa?

• Wunja

Jag har läst att håret växer c:a 1 cm i månaden och att det växer bättre om kroppen mår bra.

• Wunja

Jag tror förresten att du inte får några problem med uppsättningen! Lite svårt att säga utan att förstå exakt vad du vill ha förstås, men jag har själv haft kort hår länge och blivit imponerad över hur mycket frisörer kan åstadkomma när det gäller vackra uppsättningar! Med spray och andra "verktyg" kommer man långt :)

• Ploppan76

Wunja
    Tack för uppmuntran det känns lite bättre.

Ca 1 centimeter hjälper ju lite i alla fall!

KRAM PÅ ER ALLA :-P

• pickolina

Katarina98

Är du seriös??? *LOL*
    Jag har då varit mer eller mindre korthårig hela mitt liv.. Är snart 29 år och killarna har alltid ÄLSKAT mitt korta, tuffa hår och jag har alltid varit väldigt populär... Så... Faktum är att de få gånger jag sparat ut håret så brukar folk säga åt mig att klippa av mig håret igen, både killar och tjejer! Så jag förstår inte alls vad du pratar om......

• pickolina

Ja, 1cm i månaden är medel ungefär...

• Katarina98

PICKOLINA; KUL ATT DU träffat killar som sett din skönhet i kort hår, att tjejer säger till dig att du bör ha kort är dock kanske lika mycket att det blir en konkurrent mindre om grabbarna.

jag gick från att ha många killar tittande på mig utseendemässigt till att ingen gjorde det. kanske har jag bara haft otur. men jag har hört fler korthåriga tjejer som råkat ut för detta. Sen träffade jag min sambo och han såg min skönhet trots kort hår. Bara en av alla hans fördelar

• pickolina

Katarina98

Konstigt... Bor du kanske inte i sthlm???
    Jag har alltid varit populär i mitt korta hår... Det är vissa FÅ killar som föredrar mig i långt hår..men de kan jag räkna på en hand, alla andra föredrar mig i kort hår... Det är liksom JAG. Jag är en tuff tjej och en kort, tuff frisyr passar som handen i handsken... I längre hår ser jag bara mesig ut... Detta är alltså både killar och tejer som sagt.. Å tro mig, de tjejerna har inte sagt det för att de tror att de får mindre konkurrens, tvärtom så vet de att de får mer konkurrens när jag är korthårig... *hehe*

Beror kanske på var man bor, vilken typ av frisyr man har och hur man bär upp den....

• pickolina

Dessutom så skulle det inte störa mig om en person föredrog långhåriga tjejer.. Min bror har den lite gammalmodiga inställningen "att tjejer ska ha långt hår"... Men de killarna har aldrig intresserat mig heller så, no harm done! :) Jag ville ha en kille med lite st*ke i och de brukar älska min korthåriga, lite kaxiga uppsyn... :D *s*

• pickolina

Hmmm, det finns ju tom ganska många killar som tycker att kort hår är mycket snyggare/sexigare än långt!.. Jag menar, vi lever ju på 2000-talet.. I alla fall där jag bor... :) Gudskelov, för jag trivs bäst i kort och passar bäst i kort... Man är ju alltid snyggast när man trivs med sig själv! :)

• pickolina

Oj, kom lite OT... Lider med dig TS... Gudskelov har jag i många år haft frisörer som jag kunnat lita på. hade jag inte haft det vet jag inte om jag vågat klippa mig över huvud taget... ;) *skratt* Det är något som jag tycker är oerhört viktigt och svårt, att hitta en frisör man trivs med... Men en sak är säker, ju längre man känt frisören och ju längre man varit kund där desto bättre blir resultatet för då vet personen exakt vad man tycker, tänker och menar när man förklarar. Oftast sker sådana misstag som du beskriver när en person klipper sig hos nya/olika frisörer hela tiden.

• LillaLoppan

Ploppan76,

Om du bor i Stockholm kan jag rekomendera Petra på Salong Söderport. Jag har råkat ut för samma sak som dig sååå många gånger och var livrädd för att gå och klippa mig. Man vill ju inte bli av med 15 cm när man går för att klippa topparna direkt men tyvärr så finns det många frisörer som inte fattar det. Jag gick till Petra efter att ha läst hennes rekomendationer här på BT och jag kommer aldrig att byta! Hon klipper aldrig för mycket! Hon kollar alltid noggrant innan hur mycket man vill klippa och vad för frisyr man vill ha osv. Hon pratar om frisyren och längden i 20 minuter innan hon ens sätter saxen i håret så det går liksom inte att bli besviken.

• pickolina

Jag håller med LillaLoppan! :)

Jag gick i många år till Björn Axen men det bliev lite för dyrt när man till slut la nästan 2000:- i månaden. Försökte hitta en ny frisör men alla var katastrof... Sedan fick även jag tipset om Petra på Salong Söderport, från en annan nöjd kund här på BT och hon är den absolt bästa "vanliga" frisör jag varit hos... Å jag har nog aldrig träffat en frisör som är så lyhörd och noga med vad kunden vill, vare sig det är något extremt eller något minimalt.... Så numera går även jag dit och är jätte nöjd!..

• pickolina

Men glöm inte vad jag sa heller, ju längre man gått hos en frisör desto bättre förstår man varandra... Det är något som är jätte viktigt och som många glömmer. Om man går till olika frisörer hela tiden så är det lätt att man inte förstår varandra... Men Petra är exeptionellt lyhörd måste jag säga!

• Katarina98

Pickolina, visst bor jag i sthlm. jag pluggade en sk "fin" utbildning med konservativa manliga studiekamrater (kanske din bror)
    så det spelar nog roll.
    Kul att du trivs! Lycka till med bröllopsplaner.

• pickolina

Katarina98

AH, det kan nog ha med saken att göra... Han är civilingenjör... :D

I och för sig så är ett av mina ex civilekonom, så alla är ju inte lika traditionella och gammalmodiga som tur är... :) Flera gamla flammor är utbildade på IHM oxå i och för sig....

I min värld (omgivning) så är det uppskattat i alla fall och det är det viktigaste, eftersom jag trivs bäst så... När jag å mina två bästa vänner varit ute så är det vi två som har korta, tuffa frisyrer i häftiga färger som får mest uppmärksamhet.. Tjejen i långt, blont hår (som inte på något sätt ser sämre ut) drar inte alls till sig lika mycket uppmärksamhet. Så det mesta handlar nog om attityd och personlighet... När vi är ute hela gäng och festar så har det aldrig varit så att de korthåriga får ge vika för de långhåriga utan vi spelar på samma nivå, det handlar mest om personlighet..... Men självklart beror det även på vilken typ av människor man har runt sig, vilket typ av ställen man rör sig på osv..... Huvudsaken är att man kan vara sig själv och trivas med det. Jag skulle må jätte dåligt om jag alla tyckte illa om mina korta frisyrer, för jag varken passar eller trivs i långt hår.... Vilken tur jag haft som aldrig råkat ut för/eller märkt det som du pratar om...jag förblir gärna lyckligt ovetande! :D *lol*

Svar på tråden Snyft