• Malin22

Sköta magen!!

Titta bort om ni är känsliga! Jag läser till ssk och är inte blyg för att gå in på detaljer

Tyvärr har jag inte läst om detta än och hittar inte info på nätet... Kommer inte fram till sjukvårdsupplysningen och vill inte "störa" med ngt som kanske inte ens är ett problem...

Så då frågar jag här!

Hur ofta är för ofta?

Jag kan ibland gå 6ggr/dag!! Konsistensen är bra, kan vara lite kladdig ibland (om jag äter för mkt vetemjöl/socker/fel fett) och ibland lite hård och i småklumpar (om jag äter för lite fibrer).

Nu på sommaren tränar jag inte men får motion genom att cykla till jobbet (blir ca 40min/dag) och gå promenader.
    Jag försöker äta regelbundet och nyttigt.

Jag mår inte dåligt av att gå på toaletten så ofta men blir lite orolig för att det ska vara något fel...

Någon som vet?

• Svar på tråden Sköta magen!!
  • Rosenhaga

Just när det gäller konsistensen så kan man få tips om man dricker för lite. Har du "pluppar" beror det ofta på att du får i dig för lite vätska.

• pickolina

Gällande kaffe... Haha.. Min pappa hade problem med att han var hård och förstoppad... Då tvingade han sig dricka kaffe och det hjälpte. Numera tycker han att kaffe är gott tom... :)

• pickolina

Nej så länge läsandet inte går ut över vad man ska göra eller hur man nu ska uttrycka sig så är det nog ingen fara... Däremot så är det många som inte riktigt får jobbet gjort och därför måste sitta jätte länge, ofta är då just läsandet en av de saker som man ska sluta med....

Jag såg ett program som hade en liten "bajsskola" för länge sedan.. :D *lol*

• Malin22

Hm... tror inte min mage gillade att vara i rampljuset! har bara vart på toa en gång idag! i morse! känns helskumt, men så har jag varit på stan hela dan och inte kunnat gå på toa när det "tryckt på", och när jag kom hem behövde jag inte längre... inte ätit så mkt heller, kan ju vara det. men ändå, kan inte komma på NÅN gång det varit så! Weird...
    Och jag som börjar skriva dagbok och allt!

• pickolina

Skratt... :D Fick magen en chock av rampljuset?! *fniss*

• martinibruden

Om det "trycker på" och man ignorerar det tillräckligt länge kan bajsnödigheten försvinna. Det är inte alltid så bra. Det har hänt mig flera ggr just för att jag är på stan, eller hemma hos någon eller så. Det är alltid bra att lyssna på kroppen och säger den 'bajsa' så ska man men i ditt fall, Malin22 så tror jag inte det är någon fara alls.
    Jag hade jätteont i magen igår faktiskt.

• *Lilla M*

Ja, du har så rätt Martinibruden. Man får passa sig så man inte missar sina tåg!

Kaffe fungerar för mig liksom hos de flesta. Har också hört att bubbelvatten kan ge effekt, vet nån om det stämmer?

• Malin22

pickolina, ja, jag tror det *skratt*

*lilla M*, jag tror mest man blir gasig faktiskt....

• soffan80

vad glad att du kan gå på toa
    jag har magproblem, värre bli det på semestern och helgen, jag kan gå i 4-5 om inte mer utan att gå på toa, men då mår jag inte bra!!!!

• martinibruden

jag är dålig i magen nu. Känner mig jättenödig emellanåt så rusar jag till toan och så kommer bara 2 små sprut med 2 små små klumpar..ingenting. Usch. Vill må bra.

soffan80, jag förstår att du inte mår bra om du går så länge mellan gångerna. Tips är att röra på sig, regelbundna måltider och faktiskt kaffe. Men allt det känner du säkert redan till.

Svar på tråden Sköta magen!!