• picachu

    hur ofta ska man byta tampong...?

    Hej hej igen ;)

    En fråga om mens och semester. Jag kommer att få besök av tant Rosa de sista dagarna på min semester. Vad är bäst - att använda en större tampong som man byter "som vanligt" dvs runt var fjärde timme ELLER en mini mini tampong som man byter efter varje gång man har badat?

    Jag har ju fattat att det varken är så bra att gå omkring med en tampong som man badat med för bakterierisken, men att byta tampong ofta är inte så bra för att det torkar ut. Man kanske kan använda smörj så det blir skonsammare?

    Jag har övervägt de där menscykel-pillerna, men av alla biverkningar att döma verkar det inte vara värt besväret. Jag har mens i typ två dar utan några större besvär - skulle alltså riskera fler besvär om jag skippade mensen:)

  • Svar på tråden hur ofta ska man byta tampong...?
  • pickolina

    Skratt... Inte bara idag. OK att man slarvar lite när man skriver så här, på forum eller chatt osv men sista tiden skriver jag läskigt mycket fel.. Stavar som en kratta, anv fel ändelser, glömmer ord osv... Helt sjukt! *s* Riktig slarvmaja har jag blivit....

  • picachu

    ja,urk. jag upptäckte nyss när jag skulle mejla min lärare att crap! vad dålig man börjar bli på att stava! Riktigt fjantigt! ska gå en rättstavningskurs :D

  • pickolina

    Ja man borde nog det... Känns som att ju mer man skriver desto värre blir det. Man slarvar bara mer och mer....

  • martinibruden

    jag tror inte menskopp är något för mig. Hade p-ring ett tag (p-medel) och hade svårt att få den att sitta kvar. Tror jag är felbyggd för har svårt att få saker att sitta på plats inne i mig. Det är bara tamponger som jag har fått grepp om så att säga.
    Menskopp måste nog rengöras ordentligt pga bakterierisk, jag är en liten slarvmaja med sånt så av den anledningen är det nog inte så bra heller.

  • pickolina

    martinibruden

    Menskoppen rengörs med tvål och vatten och kokas efter varje mensperiod. That´s it! :) Men har du haft problem med p-ring osv kan det kanske bli knepigare... Jag har aldrig testat och det är lite den grejen som fått mig att skjuta på det. Tampong är ju så lätt liksom...den vet man att man inte misslyckas med.... :)

  • une_ange

    Var tvungen att skaffa mig ett id och logga in bara för att kunna svara på detta

    Jag använder sedan cirka ett halvår tillbaka "the Divacup", inköpt i Kanada och jag är supernöjd! De första gångerna var det en smula obekvämt och jag var sugen på att bara gå tillbaka till tampong men efter ett par gånger får man in snitsen på hur man ska sätta in den och tömma på smidigaste sätt!

    Känns mycket fräschare än tampong då inget ludd eller annat kan fastna och om man inte har möjlighet att byta på länge är det ändå ingen fara för TCS. Bara skölj eller torka av mellan bytena och tvätta lite noggrannare när mensen är över.

    Rekommenderas varmt!

    För mer info, googla 'the diva cup' eller 'the keeper'

  • jocelyn

    För att svara på TS; byt efter du badat. Ha några olika storlekar med dig så kan du välja den som passar bäst just då.

  • pickolina

    Från sjukvårdsrådgivningen:

    Fråga
    Jag har en fråga som handlar om att bada med tampong när man har mens: Måste man verkligen byta så fort man kommer upp ur vattnet/poolen?

    Ofta när man badar så doppar man sig först en gång, går upp och fikar, doppar sig, värmer sig och sen badar lite till. En del säger att man måste byta varje gång man är uppe, men det är ju jättejobbigt och går åt en massa tamponger. En del säger att man kan bada och göra olika saker bara man byter efter fyra timmar.

    Svar
    Det är bra att skaffa sig bra vanor för att hygienen ska vara så bra som möjligt under mens. Risken att ha en tampong för länge är att den kan orsaka en infektion i livmodern. Just under mensblödningen är kvinnan lite extra känslig för infektioner.

    Teoretiskt kan en tampong suga upp badvatten. Det är inte lätt att värdera hur länge man kan ha en tampong. Har man varit i vattnet länge till exempel under en ordentlig simtur kan man tänka sig möjligheten att tampongen hinner suga upp vatten. Tar man kortare dopp kanske det inte är nödvändigt att byta tampong efter varje sådant dopp. Är vattnet smutsigt bör man kanske undvika att bada, men ingen vill väl bada i smutsigt vatten

  • pickolina

    Lite mer info från nätet:

    Hur ofta ska jag byta tampong för att undvika TSS?
    En tampong ska tas ut efter högst 8 timmar.
    Det är en väldigt liten risk att få TSS (Toxic Shock Syndrom) när man använder tampong. För att ytterligare minska risken, var noga med handhygienen innan du ska föra in eller byta en tampong.
    Använd alltid en tampong med minsta möjliga uppsugningsförmåga som ändå täcker ditt behov av skydd.
    Du kan också minska risken för TSS genom att använda binda en gång per dygn.

    Kan man bada/duscha när man använder tampong?
    Ja, självklart. Tamponger är det enda mensskyddet som du kan använda när du badar eller duschar.

  • picachu

    ok, så att byta som vanligt var fjärde timme är inte längre lika hot... :(
    Man kanske får ta och prova sig fram väl på plats och ha med sig mini-mini tamponger om det ska va så att man behöver byta efter varje bad - då byter man ju kanske var 45 - 60 minut.

    Det här med att man inte ska sova med tampong... är det nån mer än jag som fuskar med det? Det känns som de gånger man varit en snäll flicka och haft rejäl nattbinda och ingen propp, så har man lyckats sabba lakanen. Om man däremot har tampong och en vanlig binda så är det okej.

    Men som sagt, risken för TSS är ju minimal, så egentligen spelar det inge roll så länge man kör med det som är bekvämast. Fatta att vi ska gå med det här i minst 20 år till!

  • hemligt2007

    Jag sover alltid med tampong, använder aldrig binda längre. Det är så skönt att slippa den där "klibbiga" känslan med binda. Har också för mig att de har ändrat i OB's bipacksedel att det är helt okej att sova med tampong- bara man byter innan man lägger sig och sover och byter när man vaknar. Sen byter jag oftast efter 8 timmar eftersom att det står om det också i den bipacksedeln.

  • pickolina

    picachu

    Jag har alltid bytt tampong var 6-8e timme och det fungerar utmärkt... Å info´n jag hittade på nätet styrkte ju att man kan ha en tampong i 8h utan problem, men man ska dock inte gå längre än 8h.

    Att sova med tampong är inga som helst problem, om du inte sover längre än 8h. Sover du längre så bör du anv binda.

  • pickolina

    picachu

    Jag skrev ju bla detta, som jag hittade på nätet: "Kan man bada/duscha när man använder tampong?
    Ja, självklart. Tamponger är det enda mensskyddet som du kan använda när du badar eller duschar."

    Hmm, så hur man ska göra är ju faktiskt lite knepigt men jag tror inte du behöver byta efter varje dopp, om du inte tar ett riktigt långt dopp vilket man ska försöka undvika kanske..eller byta direkt efter... Men badar du kortare stunder är det nog ingen större fara. Att byta för ofta är ju inge bra heller, man irriterar ju slemhinnorna genom att byta torra tamponger och irriterade slemhinnor drar lättare åt sig bakterier... Så det kan nog i vissa fall göra mer skada än nytta.

Svar på tråden hur ofta ska man byta tampong...?