• Janka

Varför sambo?

För mig är det självklart att gifta mig när jag vet vem jag vill leva med. Dels har det stort symbolvärde för mig dels är det juridiska aspekter som är viktiga vid dödsfall, gemensamma barn. Varför väljer många att vara sambo i ett (förhoppningsvis) livslångt förhållande?

Jag vill gärna höra era filosofiska, teologiska, politiska, personliga argument för samboskap?

(ja, jag vet att detta är en bröllopssida men jag har sett att många förut tänkt att de aldrig ska gifta sig och så finns det säkert en del andra som surfar in här utan att vara i bröllopstagen)

• Svar på tråden Varför sambo?
  • Janka

Soomzy - Picklinas svar var bra tyckte jag!

• nemifreak

Äktenskapsbalken reglerar ju lite annat än bara underhållsskyldighet...
    Men jag tror många sambor tror att de slipper den skyldigheten, kan bli en kalldusch en vacker dag då.
    Är man gift registreras barn automatiskt med maken som pappa medan de som är sambo måste göra ett "faderskapserkännande" med ibland lite jobbiga frågor (min nyförlösta kompis fick frågan om hon var säker på att hon inte varit otrogen), arv blir ju enklare som redan nämnts.
    Man kan inte göra sina barn arvlösa i Sverige, de har alltid rätt till sin laglott. Däremot kan man som änka/änkling sitta i "orubbat bo" gentemot sina egna barn om man varit gift, som sambo utan testamente ärver barnen rubbet.
    Däremot sambeskattas ju gifta om man har förmögenhet (t.ex hus, bostadsrätt), det slipper i alla fall sambos, och man slipper ju ansöka om skilsmässa om det tar slut. "Glad nubliven singel" låter väl ganska mycket roligare än "Frånskild för 2:a gången" ;)

• Netta79

Tja, för mig är saken i varje fall klar: fördelarna med att gifta sig väger mycket tyngre än nackdelarna. Såväl juridiskt som på många andra plan.

• Janka

Nemifreak

Jag inte tänkt på ekonomiska fördelarna avseende sambeskattningen, dvs att man kan vilja slippa förmögenhetsskatten/sambeskattningen.

Det där med faderskapserkännande måste kännas konstigt om man bor ihop och har haft ett stadigt förhållande i flera år.

Är det positivt att det är lättare att separera? (bara undrar, ingen värdering)

• pickolina

Janka

Din sista fråga där är nog knepig. Det kan nog både vara positivt och negativt att det är svårare/knepigare att bryta.

• Janka

Pickolina

Jag tror oxå att det är både och på den frågan.

För mig är det ett väldigt stort beslut att flytta ihop/bli sambo nästan lika som att gifta sig, för jag flyttar inte ihop om jag inte tänkt att det ska hålla. Medan andra blir sambo för att man gillar varandra nu och så tar man de stora besluten när man vet hur det fungerar. Är man "sån" sambo är det förstås bra om det inte är så krångligt att separera. Som ett exempel.

• Jennie med ie

soomzy. Jag och min make blev sambor tidigt och då i en bostad vi tittade ut gemensamt men som betalades frömst med hans sparade pengar. När vi skrev samboavtal bestämde vi att om han gick bort skulle hans föräldrar få bostaden och jag ha rätt att bo kvar upp till 6 månader för att hitta nåt nytt. Det var helt OK med mig, förhållandet var nytt och boendet bekostades med pengar han sparat ihop innan vi träffades och jag ansåg mig inte ha nån självklar rätt till den...

• vixen not a tramp

Jag har inte läste hela tråden, så jag kanske upprepar något...Himla intresant det här. Hursomhelst:

Om man vill ge bort ALLT man äger och har medan man lever så kan man det, och då finns inget kvar för barnen att ärva, alltså ingen arvsrätt, då dödsboet är tomt.
    Alternativt: Man gillar bara ett av sina barn, man ger det allt medan man lever och gör lång näsa åt det barn man inte gillar.

Så här ha rjag i alla fall HÖRT att det fungerar, kan ju ha ändrats på senare tid...

• Ettolrach

Goda vänner till mig fixade fasktiskt testamente och samboavtal i höstas, för hon ställde det kravet för att han ville vänta med giftermål (hon fick höra senare i nästan 10 års tid).

I våras gick hon bort. Man kan undra hur hennes sambo kändes sig efter det. Men han var ju i alla fall skyddad.

Appropå makars arvsrätt - sambolagen skyddar faktiskt bara bostad som paret införskaffat tillsammans. Gjorde man som jag, flyttade in i sambons bostadsrätt efter det att han införskaffat den så har man ingen rätt till lägenheten. Hade min käraste gått bort innan vi gifte oss så hade alltså hans föräldrar ärvt bostaden och jag hade haft 0 rättighet till den. Kan vara värt att tänka på...

• Buslinna

Jag är på väg att flytta in på prov i min pojkväns lägenhet. Mig gör det inget att jag inte har någon rätt till lägenheten - jag har ju heller inte betalat den, kommer heller inte att betala på lånet och avgiften är så pass låg att jag kommer att kunna spara för mig själv utöver det. Men det är klart att har man andra arrangemang än så så är det ju en rätt stor risk.

Det här med underhållsskyldigheten - kan man avsäga sig den genom samboavtal? Inte för att det är aktuellt ännu så länge, men i framtiden så kan det vara bra att veta. :)

Svar på tråden Varför sambo?