• Janka

Varför sambo?

För mig är det självklart att gifta mig när jag vet vem jag vill leva med. Dels har det stort symbolvärde för mig dels är det juridiska aspekter som är viktiga vid dödsfall, gemensamma barn. Varför väljer många att vara sambo i ett (förhoppningsvis) livslångt förhållande?

Jag vill gärna höra era filosofiska, teologiska, politiska, personliga argument för samboskap?

(ja, jag vet att detta är en bröllopssida men jag har sett att många förut tänkt att de aldrig ska gifta sig och så finns det säkert en del andra som surfar in här utan att vara i bröllopstagen)

• Svar på tråden Varför sambo?
  • Buslinna

Tackar!

Okej, om man inte "självklart" är förmånstagare till livförsäkring låter ju det som att man kan ordna det så oavsett om man är gifta eller inte. Knäckfrågorna är då underhåll och arvsrätt.

familjensjurist.se hittade jag följande:
    * Om barnlösa sambor:
    "Som sambo saknar du arvsrätt efter din sambo. Sambor bör därför alltid överväga att skriva ett testamente. Genom testamente kan du tillförsäkra din sambo en ekonomisk trygghet i händelse av din bortgång. En ömsesidighet er emellan kan erhållas genom ett inbördes testamente."

* Om sambor med gemensamma barn:
    "Om du är sambo och ni har gemensamma barn bör du alltid överväga att skriva testamente. Sambor ärver inte varandra, istället ärver de gemensamma barnen sin avlidne förälder. Detta kan innebära ekonomisk otrygghet för den efterlevande sambon. Genom ett testamente kan den efterlevande sambon tillförsäkras ekonomisk trygghet. För att nå ömsesidig trygghet kan ni upprätta ett inbördes testamente."

* Om sambor med särkullbarn:
    "Om du och din sambo har barn som inte är era gemensamma, s.k. särkullbarn, bör du alltid överväga att skriva ett testamente. Sambor ärver inte varandra. För att skapa trygghet hos den efterlevande kan du testamentera din kvarlåtenskap till din sambo. Du kan också förordna om vad som ska ske med kvarlåtenskapen efter det att din sambo avlidit eller gifter sig. Genom inbördes testamente kan samborna skapa ömsesidiga förordnanden."

Exakt vad "en ekonomisk trygghet" innebär är väl en fråga, men det låter i alla fall som att man kan känna sig trygg med testamente. Det kanske kan bli arvstvister och protester mot testamentet dock.

Underhåll gentemot gemensamma barn regleras väl av andra lagar, eller? Så då är det i sådana fall underhåll vid separation som kan bli ett eventuellt problem, om man tycker det.

• nemifreak

Att sambor inte är inte underhållsskyldiga gentemot varandra är faktiskt inte sant. Sambolagen säger klart och tydligt detta men praxis, efter en dom i Regeringsrätten, är att sambo i detta fall räknas som gifta och alltså måste man betala för sin sambo ändå. Knasigt men sant.
    Däremot finns det ingen praxis som tar bort nackdelarna med arvsrätt, försäkringsförmåner etc, det är väl ganska typiskt.

• pickolina

Intressant fråga detta! Jag har nämligen funderat länge på detta och vid ngt tillfälle även frågat på BT men fick inget direkt svar... Så detta är oerhört intressant för mig.

Jag har en fråga då.. Det låter ju som att ett testamente skulle lösa situationen men som jag förstått det så kan man inte testamentera bort födlsorätten, dvs man kan testamentera en viss procent men inte allt och då kan man ju hamna i knipa... Som ex. som jag skrev tidigare.

En annan underligsak, tycker jag är att man inte heller kan säga upp sin födslorätt hur som helst. Min far vill göra det, efter sin mor och han har fått veta att han måste söka upp jurist efter hennes bortgång för att ordna detta. Låter krångligt kan man ju tycka...

En kompis pappa har hotat sina barn med att göra dem arvslösa om de inte skriver äkstenskapsförord när de gifter sig.. *s* Kan han ju försöka med! :D Han blev inte så glad när vi uppstudsigt hävdade att man inte kan testamentera bort alla tillgångar och kringgå födslorätten... *hehe*

• pickolina

Oj, själva frågan kanske inte var uppenbar.. *hehe* Jag undrar om lagarna ändrats kring testamente, eller om det fortf är så att man inte kan testamentera bort födslorätten... Eftersom det lät lite så när man läste det som "Buslinna" kopierat. ????

• Janka

Okej, utifrån Buslinnas forskande på familjensjurist.se verkar det som att det mesta kring arv går att lösa bara man är medveten om att det krävs testamente. Det är ju bra, jag vill ju inte tvinga någon att gifta sig om de inte vill det.

Känner ni sambopar/är ni ett sambopar som faktiskt tagit itu med det juridiska eller lämnar de flesta det till "senare" eller är omedvetna?

Nemifreak - intressant att underhållsskyldigheten ändå finns där. Är inte det lite konstigt? Då kan man alltså inte välja att vara sambo för att slippa det utan man betraktas ändå på samma sätt som gifta. Varför har vi då en äktenskapsbalk kvar? (för att hårddra det lite)

Kul att ni vill diskutera i denna tråd med mig!

• Janka

Pickolina - jag tror att det fortfarande är så att man inte kan frånta bröstarvingarna (oftast barnen) deras laglott, vilket nog är vad du menar med födslorätt. Alltså om jag har barn och dör (vi blandar inte in någon andra förälder just i detta exempel) så har min barn rätt till hälften av min kvarlåtenskap som laglott, resten kan jag testamentera till Djurens vänner eller vad jag vill.

• soomzy

Appropå testamente, är det konstigt att min sambo vill testamentera till en famljemedlem? Bara undrar! Jag tycker att det känns konstigt att han ska göra det, med tanke på att han ska dela sitt liv med mig. Personen han ska testamentera till har det ekonomiskt sätt mycket bättre än honom själv.

• pickolina

Av de sambos jag känner så har inga tagit itu med det där... Jag tror att folk i allmänhet är ganska omedvetna om sådana här saker. Tyvärr... De som tagit tag i det har valt att gifta sig istället för att förbli sambos och fixa å dona.

• pickolina

soomzy

Knepig fråga... Om jag tänker på mitt eget sätt att tänka så skulle jag nog kanske inte testamentera till min sambo, faktiskt!.. Om jag står den personen så nära så att jag vill att denne ska ärva så gifter jag mig med personen helt enkelt och så länge man "bara" är sambos så är man kanske inte på det klara med vad förhållandet och personen betyder för framtiden och då skulle jag faktiskt inte vilja att denne ärvde mig.. Kanske vissa saker dock, som gemensam bostad osv. Beror på....

• Janka

Soomzy - för mig är det konstigt om sambon väljer att testamentera till en släkting i stället för sin sambo. Men det kanske gäller något som liksom hör till släkten, typ pengar från familjeföretag eller så.

Eller ni kanske nyss har flyttat ihop så han inte känner att det är så självklart än att det ni som är en enhet. Har ni diskuterat det?

Svar på tråden Varför sambo?