Inlägg från: Rockbröllop |Visa alla inlägg
  • Rockbröllop

Sminktips!!!

Heidegger:

Sota ögon kan va rätt kruxigt ibland. Hela grejen är att man ska tona med ren pesel. Först applicerar du ju skuggan på själva locket, ända inifrån och ut. Svart skugga. Därefter brukar jag (tycker det blir bä'st så) ha på lite silverskugga på borsten som jag då gör själva sotet med. Tona tona tona...sota sota sota... inte för högt upp bara. Under ögat brukar jag ta en kantig pensel och försiktigt dutta på längs undre fransraden. Sota ut det jätteförsiktigt. Sen avslutar jag med penna runt fransraden på ovanlocket.

Hoppas de blir bra!! :D

• Rockbröllop

Lilla My: Om du känner dig oljig o inte vill köpa en ny rekommenderar jag ett löst transperent puder att "fixera" foundation med. Det brukar lösa det problemet!

Globlinjen är lätt att hitta, om du trycker strax ovanför ögat så har du ett ben där. Precis under det benet är globlinjen, det löper ända in till ögonvrån. :)

• Rockbröllop

060606: Precis som tjejerna säger så finns det en speciell primer. Jag brukar använda cremeögonskugga som primer, den ger lite lyster samtidigt som skuggan håller sååå bra, det är grymt!!!!

• Rockbröllop

Modestie: Jag använder faktiskt MUS highlight cremeögonskugga.... den har jag alltid som PRIMER!!! Sååå bra, färgen heter PLATINA.

• Rockbröllop

Lilla My:
    Jag är utbildad på MUS och förstår inte riktigt varför hon sagt att Du inte får ha på puder efteråt. Tycker du kan testa det i alla fall, annars är oilblottingsheets bra!!!

060606:
    Ja, hem o öva, berätta sen hur det gick :D??

Modestie:
    Jag menar inte att du drar på ögonskuggan på heeeela locket, utan tunt under där själva ögonskuggan ska sitta. Detta för att "fästa" ögonskugga ordentligt, den ger egentligen ingen färg utan blir mer ett fäste med lite lyster i. :) :)

• Rockbröllop

Karin: Ingen fara alls, förkortning på Make Up Store! :)

• Rockbröllop

Hej Karin!

Nu var det svårt att se ögonfärg och själva helheten på bilden, men spontant av det jag såg tycker jag att ditt färgval hittills varit bra! Grönt... Du ska nog inte använda färglösa färger (förstår du, beiget, brunt o.s.v.) utan skuggor med ordetnligt färg. Menar inte att du ska spackla dig som många uttrycker sig utan använda färger när du väl sminkar Dig.

Skulle jag sminka dig till brud skulle jag använda mig av gröna toner, grönt och guld t ex. Nu beror det ju lite på färgtemat för bröllopet oxå...

Läpparna ska vara neutrala, gärna en brunaktig penna med ett neutralt gloss.

Vad det gäller hudtonen så tycker jag att gula hudtoner går att få väldigt sommarfräscha, en rouge som går mer åt det bruna än det rosa hållet t ex.

Hoppas du fått lite idéer nu! Kram :)

• Rockbröllop

Opala:

Dessa mörka ringar... jättejobbiga. Men det finns lite knep faktiskt! Till att börja med har Nivea en creme, en ögoncreme som oxå reducerar dessa mörka ringar, jag använder den själv o tycker den har fått bort mina iaf.

Det du ska tänka på när du köper concealer som ska täcka detta är att det ska vara en som går åt det rosa/röda hållet. Det är nämligen så att rosa/rött neutraliserar allt blått (t ex mörka ringar runt ögonen, ådror som finns inne i ögonvrån)
    Grönt neutraliserar allt rött (t ex finnar och annan rödhet i ansiktet) Beiget neutraliserar brunt (t ex fräknar eller andra bruna fläckar). Om Finland inte har MUS så finns det säkert någon annan sminkaffär som har bra concealer.

Viktigt är oxå att du har en relativt täckande foundation som du duttar på områdena där du är mörk!

Hoppas du fått lite hjälp :)

• Rockbröllop

Har oxå hört att HR ska ha bra underlagscreme överlag... värt o testa!!!

• Rockbröllop

Lolabe:

Tyvärr är det många gånger "bara" vanliga expediter som kanske inte riktigt ger den hjälpen man behöver! Samtidigt finns det riktigt duktiga tjejer som verkligen kan sin sak, det kan va svårt att avgöra dock!

Foundation är ju mycket beroende på din hudtyp och hur "gammal" du är i ansiktet, tänker på div linjer och ev. fläckar. Har du en "ung" hy tycker jag du satsar på en lätt foundation, inte så täckande alltså. Har du fet hy bör du kanske skippa en med för mycket olja i, har du torr hy bör du satsa på en som ger fukt o.s.v. Färgen kan du lättast klura ut genom att lägga lite foundation på haklinjen, då ska den färgen du lägger på matcha halsen. Sen brukar vi ha antingen, gul, rosa eller olivfärgad ton i våra ansikten....

Pudret köper du en som matchar foundation, inte mörkare än den. Gärna transparent. Den ska bara fixera och matta ner foundation vettu.

Jag tycker att du går till en etablerad butik där du vet att alla är utbildade som kan hjälpa dig!

Hoppas du hittar något som passar, kram

Svar på tråden Sminktips!!!