• pickolina

    vestibulit

    Malin22

    Intressant, det du skrev... Jag har extremt torr mun, torra ögon, torr i näsan och torra slemhinnor slidan... Jag har blivit undersökt för en typ av reumatisk sjukdom som ger dessa symptom men det har jag inte... Ingen har någonsin kunnat förklara varför jag har dessa problem. Dessa problem är konstaterade då jag gjort salivtester och ögonvätsketester flera gånger.

    Hur som helst... Jag har ju kopplat att min torra hy har ett samband med mina eksem men aldrig att de torra slemhinnorna oxå kan beo på det... Det är frsta gången jag hör det resonemanget. Konstigt att inte läkarna reagerat. Hur som helst, INTRESSANT!..

    Att jag är en "torris" är ju konstaterat men jag har aldrig fattat varför... *s*

    Gällande mina torra slemhinnor i slidan, vilket gav en massa besvär, så fick jag rådet att smörja in mig med vitt vaselin dagligen. Det är en vit tub som finns att köpa på apoteket. Hur som helst, efter det har mina besvär försvunnit helt. Numera smörjer jag inte dagligen utan bara vid behov...

    Om du inte testat det så rekommenderar jag dig verkligen att göra det!

    Har en kompis som oxå gör detsamma och det fungerar jätte bra för henne med...

  • pickolina

    Malin22

    Ja jag har väl oxå dragit den slutsatsen, att jag är en torris helt enkelt..på alla sätt och vis... :)
    Hmmm, hittade ingen info om eksem/torra slemhinnor. Var stårdet på sidan???

    Rugbytjej

    Jag smörjer mig bara på utanpå...
    Från början, när slemhinnorna var jätte sköra så smörjde jag morgon och kväll... Sedan minskade jag allteftersom. Nu smörjer jag mig bara om jag känner mig torr eller märker att huden/slemhinnorna börjar bli irriterade och det brukar alltid hjälpa. Innan så ledde alltid den irritationen till svamp eller medicinering för fel bakterieflora men nu när jag anv vaselinet så behövs det aldrig, det utvecklas aldrig till något... :) Är överlycklig att min gynekolog berättade att jag har väldigt torra slemhinnor och tipsade om vaselinet. Vid det laget hade jag haft problem i många år och gått på medicinering i princip konstant i flera år... :(

  • pickolina

    Rugbytjej

    Tack! :)
    Ja det var några hemska år där med konstant svampinfektion i princip.. Ett tag fick jag äta ett helt gäng mediciner i ett halvår i streck. En riktig dunderkur.. Tyvärr blev jag sjuk av det och fick avsluta vissa av medicinerna. Det taskiga var att gynekologen inte meddelade mig att den ena medicinen hade samma verkan som "antabus", dvs att man blir sjuk så fort man dricker alkohol... Tror du jag blevstörtsjuk eller?! Hur man kan vara så korkad att inte informera en patient om sådana saker förstår jag bara inte.. Men men... Jag fick veta veta det efter några månaders anv i alla fall. GGGrrrrrr....

    En annan bra sak om man har problem, sluta med bindor och anv ellen-tamponger!

  • pickolina

    Rugbytjej

    Tack, igen... :D
    Ja jag tycker faktiskt att de hjälper väldigt mycket... Förr kunde jag få obalans efter jag haft mens, pga tampongerna. Det får jag aldrig längre.. Med vanliga tamponger får jag oxå lite ont i magen efter ett tag men det får jag inte av ellen-tampongerna heller. Jag tycker att de är toppen. Det enda som gör mig ledsen är att butikerna slutat sälja mini-storleken.. :(
    Ett tag så brukade jag längta till mensen.. Ska förklara. ;) Pga p-pillerna så fick jag flytningar och ville inte gå utan trosskydd, vilket gav mig obalans i underlivet, vilket gav ännu värre flytningar och så var den odna cirkeln igång.. Men ellen-tampongerna återställde alltid balansen... Helt suvve... :) Då slapp jag gå till gyn... *s* Numera äter jag inga piller och har därför inga flytningar och slipper anv trosskydd.. :)

    Något annat man kan testa som ska vara skonsamt är ju menskopp. Jag har inte testat en sådan men många tycker ju att de är suveräna...

    Jag har dock bara mens 2dag var 6e vecka sedan jag slutade med p-piller, så det går inte så mkt pengar i mensskydd längre.. *hehe* Så jag klarar mig finfint med ellen-tampongerna.

    Binda undviker jag så mycket jag kan och även trosskydd, ja allt som stänger in så att säga... Fast det finns ju självklart bättre och sämre varianter. Always tex är suveräna men värdelösa om man lätt får problem...

  • pickolina

    Kan ju lägga till att jag bytte gynekolog efter det där missödet... Å den nya gynekologen var oxå den som fick ordning på mina problem. Så om man har problem och inte får ordning på det så kan det hjälpa att byta gynekolog...

  • pickolina

    Hmmm, jag måste bara säga att det där med rakning är såååå individuellt. Jag har aldrig lidit av vestibulit ska jag ju erkänna men av mycket andra bekymmer som svamp osv... Jag blev av med alla problem utan att sluta raka och rakningen ger mig inga som helst bekymmer med svamp, det är helt andra saker som orkasar probelemen för min del...

    Självklart ska man testa ALLA möjliga varianter för att se om det kan hjälpa men jag ogillar argument som att rakning alltid är boven eller att p-piller alltid är boven osv...

    Köp ACO´s vita vaselin istället för klövervaselin skulle jag säga... Pga att det är det jag blivit rekommenderad och det fungerar verkligen kanon. Hon var noga med att förklara att hon inte menade det vanliga "klövervaselinet på burk"... Jag har blivit rekommenderad det via vaselinet till massor av andra saker oxå. Det verkar som att det är en bra produkt för mycket.. :)

  • pickolina

    Rugbytjej

    Vad skönt att dina besvär blivit bättre. Hoppas du blir helt frisk till slut! Förstår verkligen om du inte vill hålla på att strula med menskopp om du är känslig... Hoppas att ellen-tampongerna kommer fungera för dig oxå. Jag gillar dem verkligen. Om jag har hemma, mellan mensen så har jag dem i kylskåpet. Läste det på ellen-hemsidan tror jag det var eller om det var på paketet. Det gör att baktererna håller bättre. De har ju ett bästa före datum.

  • pickolina

    Malin22

    Absolut! Håller med dig... P-piller och rakning kan ofta vara boven i dramat. Jag tycker bara att det är så tråkigt när man svartmålar p-piller och/eller rakning, som att det alltid är fel och dumt när det kanske inte alltid ens påverkar situationen... Men man ska absolut vara medveten om att det kan påverka och testa sig fram vad som fungerar för en själv, eftersom det är så otroligt olika.

  • pickolina

    miss Nina

    Det kan säkert finnas sådana orsaker... För mig handlar det nog om att jag har torra slemhinnor, vilket gör att de är känsliga och svampen lätt får fäste om jag inte är försiktig när det gäller olika saker...

  • pickolina

    Håller med Mailn22, gå till en läkare så han får tabletter.. Då slipper han klaga och vara kinkig oxå, eftersom ingeting ska smörjas på och kan svida osv... De medicinerna är dessutom bättre.

    En annan sak... Detta kanske inte gäller dig men jag säger det ändå. Har man sex när man inte är tillräckligt upphetsad eller våt så får man lättare svamp.

  • Meddelande borttaget
  • pickolina

    Malin22

    Jag vet faktiskt inte exakt.. Antagligen blir man väl extra känslig då. Att slemhinnorna blir sköra och får sig en törn så att säga.. K*theten och att man är v*t förbereder ju kroppen på vad som ska hända och om det uteblir så sliter det nog oerhört på slemhinnorna och då har de inte motståndskraft att stå emot svampbakterierna... Detta är mina teorier alltså.... Precis som att man lättare får svamp när man anv receptfria svampmedel, för att detta gör slemhinnorna sköra.

    Jag har själv dragit den slutsatsen av egen erfarenhet men sedan så har jag även läst det här på BT....

    Sedan jag fick bukt med mina problem har jag bara haft svamp två ggr, båda efter jag haft s*mlag utan att vara tillräckligt upph*tsad/v*t.

  • pickolina

    Ja det är en mängd saker som påverkar och som kan ställa till det... Som tur är har jag upptäckt vad som fungerar och inte fungerar för just mg, för det är ju vad det handlar om att man måste göra.

    Tex så kan jag äta p-piller utan problem och jag kan raka mig utan problem... Vissa får ju problem av dessa två eller den ena eller den andra men inte jag.. Däremot så finns det många andra faktorer som just jag måste akta mig för....

    Det är ju såååå mkt som kan påverka och man är ju sååå olika så det gäller verkligen att testa sig fram och vara uppmärksam så man hittar de olika sakerna som är boven/bovarna i sitt eget lilla drama....

    Men det är ett tips, ha aldrig sex när ni inte är riktigt upph*etsade och använd ett bra glidmedel om ni inte blir tillräckligt v*ta!.. Å kissa alltid efter sex självklart....

  • pickolina

    Håller med Mailn22, igen... :D
    Låter som att rakning inte fungerar för dig... Om rakningen är den gemensamma faktorn så är det nog rakning i kombination med sex, olika typer av sex som ställer till det... Om dessa typer av sex inte ger några problem när du inte rakat så är det rakningen du måste ta bort från ekvationen. Om du inte vill sluta ha sex... ;) *s*

  • pickolina

    Appropå svampsymptom så vill ja bara säga at det är individuellt... Jag har haft svamp massvis med ggr men aldrig någonsin har jag fårr klåda.. Å JA jag vet att det varit svamp då gyn kollat... :)

Svar på tråden vestibulit