• Lina & Gustav

Amerikansk tårta?? HUR??

På bagerierna här i Karlstad säger de att de inte har en aning om hur man bakar en amerikansk bröllopstårta.
    Med amerikansk syftar jag på när det inte är någon luft mellan lagrena utan hela grejen sitter ihop.
    Finner det riktigt underligt att bagare inte har den blekaste om hur man gör. Vet någon hur man bär sig åt?

• Svar på tråden Amerikansk tårta?? HUR??
  • emmsan2

Finns jättemånga konditorier och tårtmakare som fixar sådana tårtor här i Sverige, vad man gör ät att man lägger en pappskiva mellan varje lager. Man börjar skät roppen tårtan sendan när den är klar tar man bort pappskivan och börjar på nästa lager.

• emmsan2

skär toppen tårtan, menar jag ju naturligtvis

• Blivande brud 07

man lägger alla tårtor på ett tunt fat och sedan måste man ha stöttepelare i tårtan får att de ska hålla sig uppe. Det är tydligen väldigt svårt. Jag har bestämt mig för att vi inte ska ha en sådan tårta.
    Det är inte helt enkelt att skära dom sedan heller

• Blivande brud 07

emmsan2
    pappskiva?? Fungerar det verkligen? jag har bara sett tunna plastfat

• emmsan2

Ingen tårtmakare själv, men det var så vår tårtmakare sa att hon gjorde.

• emmsan2

Mycket möjligt hon menade plastskiva eller en sån där plastad papperskiva, som man använder i matformar.

• Gudinnan

De bagerier som jag pratat med säger att om man ska ha en sk. amerikansk tårta så måste man ha en med mycket bröd i, dvs mycket sockerkaka och lite fyllning. Detta medför att de oftast blir ganska torra. I Sverige har vi normalt mycket fyllning som tex mousse och det kan man inte ha i dessa tårtor för då skulle de inte kunna hålla uppe, lagren skulle ramla ihop.

Jag ville också jätte gärna ha en amerikansk tårta men nu har jag insett att det nog inte kommer att fungera eftersom jag vill ha en massa fyllning i min... :(

• ElinBengtsdotter

Det behövs inte alls mer kaka i dem för att det ska funka, det verkar som om konditorer som inte vet ändå vill verka veta istället för att säga att de inte vet. Det enda det handlar om är att de står på fat och sedan att det finns dolda stödben genom tårtan som en dold "ställning". De enda som kan detta verkar vara de som är "tårtdesigners" eller liknande, de är dyrare, men det är tydligen en hel del jobb bakom en sådan byggnation för att den ska vara stabil, så leta en sån istället.

• sherlock

Amerikanska och Engelska bröllopstårtor är ju fyllda med frukt (själva kakan alltså) och någon sorts alkohol (?) torrt och smakar lite som flugkaka! Väldigt kompakt och stampigt.

Inte lika smaskigt som svenska grädd tårtor!!!

• Emmis 05

När vi gifte oss i somras...ett år på söndag:) ville jag absolut ha en "amerikansk tårta".
    Den fantastiske konditor vi "sprang på" va jätteöppen för hur vi ville ha det och sugen på att prova nya saker.
    Vi hade också turen att ett brudpar som skulle gifta sig senare samma sommar ville ha en likadan tårta som den vi önskat, d.v.s. fyrkantig utan mellanrum.
    Brudens far var svetsare eller något sådant och hade tillverkat en ställning som vi fick äran att inviga. Det blev kanonbra!
    Helnöjda!!!
    Är det en ordentlig ställning kan man ha hur kladdig tårta som helst. Vår hade choklad"mousse" i sig bl.a. Kanongod, kanonfin! Lycka till!

• Johanna = en lat kock

det är inte bara pappskivor som emmsan beskriver utan en hel ställning inuti

det kan vara trä eller plastpinnar som bär upp plattorna i de olika lagren
    men för att en fylld tårta ska klara av att staplas måste det vara en rejäl ställning...

en fruitcake kan man nästan stapla hur som helst eftersom det är som att stapla lättbetongblock på varandra...
    man får bara se till att de inte kan glida i sidled...

• 080513 2

Nu vill jag kasta mig in i tråden. I USA har man ALDRIG fruitcake. ALDRIG.

Man kan stapla vilka tårtor som helt, bara man har byggt bra och har tillräckligt mycket stöd under/inuti.

Så, ni som vill ha staplade tårtor, dubbelkolla med era bagare att de verkligen VET hur man gör, då man vill inte ha en lavin på bröllopsdagen.

• Johanna = en lat kock

sant sugarbaer - jag orkade inte ens säga det

deras liknar mer våra sockerkakor - sen har de väldigt lite fyllning jämfört med de svenska

iallafall de jag har ätit

Svar på tråden Amerikansk tårta?? HUR??