• caja

HJÄLP!! Förslag på låtar som går i valstakt!

Hallå! Jag behöver hjälp med vilken låt vi ska dansa vår bröllopsvals till. Vi vet att vi ska dansa vals, så ge bara förslag på låtar som går i valstakt, då jag själv har svårt att avgöra om de funkar att valsa till eller inte. (annars finns risk´för stor förvirring på dansgolvet ;) ) I övrigt är vi helt öppna för förslag, traditionellt, modernt.. svenskt eller engelsk. Så länge det går i valstakt och är vackert är vi glada.

Tack på förhand!

• Svar på tråden HJÄLP!! Förslag på låtar som går i valstakt!
  • Loppan06

Inte Tommy Nilsson - låten heller. Tyvärr....

• Ybrud

Love is all around kan du dansa vals till, det ska vi göra.

• Kaptenskan

Love is all around (om du menar den som är med i 4 bröllop och en begravning) är tekniskt sett inte en vals utan går i 4/4 takt, men är väldigt trevlig att dans till ändå.

Några lite mer udda varianter på valser är Alicia Keys' If I aint got you och Metallicas Nothing else matters.

• Ybrud

Kaptenskan
    Så är det men vi har testat att valsa till den och det går super! Testa!

• Sandra2

Den finaste valsen jag vet är Födelsadagsvals till Mona med Benny Anderssons Orkester

• caja

Att det ska vara så himla svårt att hitta en lite nyare låt, vacker.. svensk.. i valstakt. Börjar snart ge upp, man kan väl lika gärna hoppa över brudvalsen..

• caja

Fortsätter fråga, ni kanske har koll på det här oxå tjejer?

Ta mig till havet.. Är det en vals??

• Snifflan

Vi dansade till "Take this waltz" med Leonard Cohen. Kändes högtidligt, men var ändå en låt som passade oss (dvs ingen folkmusik el dyl).

•  Miss Cee

Ta mig till havet går i tretakt alltså kan man valsa till den.

Däremot så är et ju ingen som man kan dansa en klassisk wienervals till för den går ju för långsamt, men de flesta av oss dansar ju en vanlig "bondvals" så då är den ju perfekt =)

• Kaptenskan

Kom på en annan "Bara för din skull" Bo Kaspers Orkester. Kan vara strålande till rätt par!

• aec

En jättefin vals är "Med hjärtats egna ord" som Josefin Nilsson sjöng i melodifelstivalen förra året. Skriven av Åsa Jinder. Funderar bara på om den går för fort för att man ska kuna valsa bekvämt. Får öva hemma i hallen och se... :)

• BlåAugustibröllop

Youtube - sök på waltz och "you think you can dance" och/eller "dancing with stars".

De gör oftast inte om låtar (let's dance kan ju göra om takten helt i vissa låtar de tar, men värt att söka på deras valslåtar också), utan tar de som redan har "rätt" takt. Iaf, när jag kollade låtar som de dansar wienervals till, men den är ju snabbare takt än vanlig vals. Så det beror på vad man vill ha och vad man tror sig klara av att dansa.

Vi fastnade för Time of my life med David Cook.
    Den här dansen är såklart finast:
    " target="_blank">

Men den här är lite mer på vår nivå:
    " target="_blank">

Solig

Kan ju tipsa om några låtar jag ändå har bland bokmärken, sen som sagt kan du hitta fler om du söker på youtube.

Annie's Song (valstakt, men snabb)
    " target="_blank">

Have you ever really loved a women (Bryan Adams)

" target="_blank">

Burt Bacharach - What the world needs now is love

" target="_blank">

All the things you are by Will Young

" target="_blank">

Once Upon a December (Disney)

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

-  tog aldrig reda på vad det var för låt, men jag tror man kan söka på delar av "lyrics" som man hör. Tror dock inte att det är valstakt, men uppenbarligen så funkar den jättefint att dansa till ändå.

So Close (Enchanted)  - tror inte det är valstakt, men de dansar "typ vals" t.o.m. i filmen

" target="_blank">

" target="_blank">

Over and over (Nana Mouskouri)

" target="_blank">

" target="_blank">

-  tror inte det är valstakt, men det verkar ju också funkar att dansa vals till. Come Away With Meby Norah Jones

At last (Etta Jones, Beyonce)

" target="_blank">

Twilight Soundtrack[Flightless Bird, American Mouth] 
    - omgjord tror jag

" target="_blank">

Unchained melody (var med i filmen Ghost) - finns en vals-remake

" target="_blank">

" target="_blank">

Your Guardian Angel

" target="_blank">

Svar på tråden HJÄLP!! Förslag på låtar som går i valstakt!