• Rilo

Info till er som funderar på namnbyte/pass

Ni som ska byta efternamn och ut och resa efter bröllopet, här kommer lite info från polisens pass-information.

Du MÅSTE skaffa ett nytt pass om du byter efternamn. Du kan inte resa på ditt gamla pass med ditt flicknamn om du har hunnit skicka in namnändringarna (vilket görs efter vigseln).

Detta visste inte jag, jag trodde att det var bättre att resa på gamla passet och boka i gamla namnet men enligt hon på polisen så går INTE det. Om det är någon passkontrollant som får för sig att kolla upp det och man har fel namn är det kört.

Så då vet ni det. Nu måste jag försöka boka om min biljett i mitt nya namn, vilket kommer bli skitsvårt.

• Svar på tråden Info till er som funderar på namnbyte/pass
  • Rilo

helena_h: Du gjorde rätt som skickade in båda samtidigt. Men sedan får du ju tillbaka en lapp från Skattemyndigheten som du ska lämna till prästen. Prästen skriver under den och skickar in efter vigseln, och det är först när DEN lappen gått igenom systemet som namnändringen är registrerad.

• Bellamy

Det tycker jag låter väldigt konstigt, huvudsaken är att namnet på biljetten och passet stämmer överrens annars får du inte åka.
    Hur ska passkontrollanten kunna kolla upp att du egentligen heter någonting annat än det som står i passet och biljetten?

• helena_h

aha.. tack! Då kanske jag hinner åka iväg innan då. frågan är bara om man får komma hem men jag ska bara till grekland, så det kanske är lättare eftersom det är inom europa om det blir problem?

• Rilo

Bellamy: Jag förstår det inte riktigt heller om jag ska vara ärlig. Det är ju inte som att det finns något internationellt namnregister som de checkar mot..

• Gnappgnapp

Be prästen vänta med att skicka in namnändringen några veckor eller lämna inte lappen till honom utan skicka den själva!
    Vi lämnar lappen till vigselförrättaren och ber dem väntar... detta kan inte vara något nytt problem, majoriteten byter ju namn i samband med en vigsel....
    För er som redan skickat in den: ring och kolla hur ni kan lösa det med dem...

• Snickan

Jag gifte mig i juli och åkte på mitt gamla pass och gamla namn i Oktober. Det var polisen själva som rekommenderade mig att göra såhär eftersom det ofta tar tid med namnbyte, nytt pass osv... Så det låter väldigt konstigt tycker jag.. Tilläggas skall kanske att det var inga somhelst problem, varken vid avresa eller inresa i Thailand/Sverige...

• putte80

Hejsan!

Vi var till polisen för 2 dagar sen och fixade pass åt våran lilla son. Och då sa dom att det finns risk att man inte hinner få sitt nya pass. Fast det beror på när man åker såklart. Vi åker 2 veckor efter och då sa dom att min tjej ska ha kvar det gamla passet och fixa pass å körkort när vi kommer hem.

• hälsingebrud -06

Jag har heller inte hört något annat än att det ska vara samma namn i bokningen som i passet. Vi har lämnat in om ett helt nytt efternamn och det kommer inte att bli beviljat förrän dagarna runt vigseln som är den 29 juli. Resan är bokad först 3 sept men vi kan i alla fall inte boka i det nya namnet då det inte är godkänt. Så i det fallet tror jag att du har fel i det faktiskt!

• Klangling

Boka resan i samma namn som det står i passet!!!!!!!!!!!

Min kära kompis fastnade i kontrollen eftersom dom bokat henne i det nya namnet. Ingen utresa den dagen

Även om prästen skickar in namnändringen 1 månad innan vigseln, kan det nya namnet inte godkännas förrän det att skattemyndigheterna fått in vigselbeviset.
    Detta kan ibland ta tid.

Som sagt - Ett och samma namn på pass & biljett!

• jennny

jG har också pratat med polisen och de sa även till mig att jag bör åka med mitt gamla pass eftersom jag inte kommer hinna göra något nytt pass innan vi åker. Hon försäkrade mig om att det var alldeles säkert!

• Beachy

Det går superbra att åka med gammalt pass även om namnändringen gått igenom. Det är ingen som vet att du bytt namn förutom svenska myndigheter och de kollar inte passet på det sättet när du kommer hem. Skulle de trots allt göra det är det bara att säga att du inte hunnit skaffa nytt pass efter namnändringen gått igenom.

Efter över 1 mån efter att namnändringen gått igenom så åkte jag till USA på mitt gamla pass. Hade inte hunnit ändra pass. Inga problem alls!

Däremot MÅSTE pass och biljett stämma överens, annars kan det bli så att man måste stanna hemma eller betala dyrt för att ändra namnet på tex Arlanda (inte alltid det går heller).

Ni som gifter er och sedan åker utomlands direkt eller efter ett par veckor behöver inte oroa er för att passet är i gamla namnet. FUnkar alldeles utmärkt!

Svar på tråden Info till er som funderar på namnbyte/pass