• Rilo

Info till er som funderar på namnbyte/pass

Ni som ska byta efternamn och ut och resa efter bröllopet, här kommer lite info från polisens pass-information.

Du MÅSTE skaffa ett nytt pass om du byter efternamn. Du kan inte resa på ditt gamla pass med ditt flicknamn om du har hunnit skicka in namnändringarna (vilket görs efter vigseln).

Detta visste inte jag, jag trodde att det var bättre att resa på gamla passet och boka i gamla namnet men enligt hon på polisen så går INTE det. Om det är någon passkontrollant som får för sig att kolla upp det och man har fel namn är det kört.

Så då vet ni det. Nu måste jag försöka boka om min biljett i mitt nya namn, vilket kommer bli skitsvårt.

• Svar på tråden Info till er som funderar på namnbyte/pass
  • Ybrud

Gäller samma om man bara tar ett mellannamn samt har kvar flicknamnet??
    Nån som vet?

• blv.fruStrid

Skoja inte!

När vi frågade polisen i Februari så va det lämpligast att boka i mitt flicknamn för att jag inte hinner få något nytt pass innan vi åker....

Nu blir jag kall....

• Therese33

Det tycker jag låter konstigt, för jag har både ringt polisen och Skattemyndigheten och dom säger att man skall resa i sitt gamla namn då man oftast bokar bröllopsresan i sitt gamla namn, det kan ta upp till två-tre veckor innan skattemyndigheten registrerat, så huvudsaken är att det står samma namn på passet som biljetten, jag har även kollat med resebyrån ang detta.

• *cissi*

Kan man inte vänta med att skicka in nämnändringarna då?

• stenbock_06

Kan man inte vänta med att skicka in namnbytesblanketten till efter bröllopsresan? Då reser man i sitt riktiga namn och namnet i passet och på biljetten är detsamma.

Sen när man kommer hem så ordnar man namnbytet med nya id-handlingar och dyl.

• blv.fruStrid

Det är ju prästen som skickar in bekräftelsen på namnbytet till skattemyndigheten.

• Rilo

Fan vad stressad jag blir nu, jag kan inte boka om biljetten!

Aaah.. kanske man kan göra som stenbock_06 säger och be prästen att inte skicka in ändringen förrän efter resan!?

• stenbock_06

En till sak Rilo:

Se till att du verkligen hinner få passet i ditt nya namn om du nu ändrar biljetterna.

Om passet och biljetterna inte överensstämmer så är risken stor att du inte får komma ombord på flygplanet.

Jag kommer resa i gamla namnet eftersom jag åker iväg på min bröllopsresa 2 dar efter bröllopet.

• Rilo

stenbock_06: Ja precis, för det var så jag tänkte från början. Först ska namnändringen in (kanske tar 2 veckor) och sedan ska man ansöka om passet (tar 1 vecka). Jag har 5 veckor max på mig och man vet ju aldrig med svenska myndigheter i semestertider.

Ska ringa till prästen och höra så att hon inte har hunnit skicka in namnändringen redan. Hon var nämligen inne på det, att skicka in den i förväg. Aah.. stressmoment!

• helena_h

men jag som skickade in namnändringen tillsammmans med hindersprövningen då? för att bli av med det... resan är ju bokad i mitt gamla namn.. vad ska jag göra nu?

Svar på tråden Info till er som funderar på namnbyte/pass