Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Bodylotion i ansiktet?

När jag hade svåra hudproblem (svår infekterad akne på annars torr hy) så fick jag Essex-lotion från apoteket utskriven på recept (med nån tillsats i, då) - sen var det den enda fuktkräm jag kunde ha i ansiktet i flera år, även efter att jag inte fick recept längre. Den återfuktade som jag behövde utan att tillföra huden fett eller parfymtillsatset eller nåt.

Nu använder jag en annan ansiktskräm sen flera år och jag skulle dra mig för att annat än i nödfall använda många andra bodylotions i ansiktet. Men just den funkade perfekt i ansiktet för mig (och jag tycker det låter som att många fler än förväntat har sån hy så jag tipsar en del om det också ).

• anne på grönkulla

Nivea Light moisturizing day cream, men den kunde jag börja med först när de akuta problemen var över. Jag tror många har akne utan att ha fet hy utan som effekt av för uttorkad hy - huden "överkompenserar" med att bilda fett o talg istället...

• anne på grönkulla

Jag har alltås tendenser till att hyn producerar finnar och talg men torr hy i botten. Jag löser det så att jag använder skummande rengöring som torkar ut lite (iaf nu sen jag flyttat till ett klimat där min akne otade bryta ut igen efter många rena år efter en rejäl roaccutan-kur) och är supernoga med återfuktningen sen. Det funkar för mig!

Men detta var lååååångt ifrån TS fråga...

• anne på grönkulla

Delvis, men inte bara. Jag tror faktiskt att den var rejält torr redan innan jag fick roaccutan, för alla uttorkande aknemedel jag fick före det pajade min hy totalt ett tag... Trots alla finnar! Och ingen hudläkare eller annan s k hudexpert jag kom i kontakt med innan (detta var i början av 90-talet) tänkte ens tanken - det var bara uttorkande krämer som gällde och inget hjälpte.

Svar på tråden Bodylotion i ansiktet?