• Annaa24

Bodylotion i ansiktet?

Jag ramlade på en mycket argsint diskussion på Veckorevyns hemsida där vissa ansåg att man absolut inte skulle använda bodylotion i ansiktet. Jag tycker själv det verkar ganska skönt då konsistensen i en lotion känns lixom lättare än en kräm.
    Vad anser ni här på Bröllopstorget?!

• Svar på tråden Bodylotion i ansiktet?
  • anne på grönkulla

När jag hade svåra hudproblem (svår infekterad akne på annars torr hy) så fick jag Essex-lotion från apoteket utskriven på recept (med nån tillsats i, då) - sen var det den enda fuktkräm jag kunde ha i ansiktet i flera år, även efter att jag inte fick recept längre. Den återfuktade som jag behövde utan att tillföra huden fett eller parfymtillsatset eller nåt.

Nu använder jag en annan ansiktskräm sen flera år och jag skulle dra mig för att annat än i nödfall använda många andra bodylotions i ansiktet. Men just den funkade perfekt i ansiktet för mig (och jag tycker det låter som att många fler än förväntat har sån hy så jag tipsar en del om det också ).

• zica

anne på grönkulla:
    Vad använder du nu då? Har liknande problem...

• anne på grönkulla

Nivea Light moisturizing day cream, men den kunde jag börja med först när de akuta problemen var över. Jag tror många har akne utan att ha fet hy utan som effekt av för uttorkad hy - huden "överkompenserar" med att bilda fett o talg istället...

• V-ås gurkan

FUKT flickor!

anne på grönkulla har helt rätt! Uttorkad hud kompenserar med att producera mer talg.

Vanlig tvål ska man undvika, för den torkar ut. Tvätta då hellre med bara vatten! Ta bort smink med bomullstuss och sminkborttagningsprodukt. Ögonmejk tas bort med speciella produkter eftersom ögonen annars kan skadas. (Jag använder Nivea Visage Eye&Lip makeup-remover i hela ansiktet eftersom jag är bekväm och inte orkar kladda med två sorter.) Smörj sedan med något som återfuktar och hjälper huden att hålla fukten. Min man använder Fenuril, för han är extremt fnasig, men jag brukar använda någon oparfymerad kräm eller lotion. Fråga på apotek eller i sminkdisken. Men akta ögonen igen! På ögonlocken ska bara ögonkräm användas!

• Sister of the Night

Vås-gurkan, hm, jag fuskar lite där. Sen jag började använda Niveas produkter (creme, nyligen toner, scrubcreme) så har min hy blivit finare. (Lite av det kan bero på att jag börjat äta sundare också förstås :))

Men det där med creme på ögonlocken syndar jag med ibland. Kan du förklara vad som "skiter" sig om man gör så? Jag har inte märkt nåt, men kan vara intressant att veta ändå! :)

• mammaK

Jah använder bodylotion (apotekets) på hela kroppen och har väldigt bra hy, utom på vinterhalvåret, men då tar jag essex (finns receptfritt på apotek) för den är lite fetare...

• Nilo

Även "tyngden" på krämen är viktig!

Vanlig ansiktscreme på ögonpartiet kan ge motsatt effekt, ögats hud är så tunn så lägger man en creme som är för tjock kan det göra att huden "tyngs" ner och blir hängigare, ger en slappare och mer uttänjd hud.

Samma sak med kroppslotion på ansiktet. Lotion är gjort för den tjockare huden på kroppen och är därmed inte lika skonsam mot ansiktet som en dagcreme. T.ex. bör man inte använda hudlotion på halsen heller, eftersom huden där har en textur som påminner om ögats eller tinningens. Så en ansiktsreme eller allra helst en specifik hals-creme är vad som borde användas för att bibehålla spänsten i huden.

Har jag hört i alla fall...

• Sister of the Night

Nilo, aha, det var som tusan! Tack för infon :)

• Modestie

Kan vara trix också. T ex Roc har en bodylotion (enhydrial) som har samma innehåll som ansiktskrämen, allt är samma, utom EN ingrediens. Och ansiktskrämen är typ 4-5 gånger dyrare.Då börjar man fundera...

Många bodylotions KÄNNS ju tunna i konsistensen. Medan en ansiktskräm kan vara rik och tjockare. Det betyder väl egentligen kanske mest att den är mer koncentrerad? HMMMMM.....jag tror man kan ha bodylotion i ansiktet om det känns bra.

Och ang. ögonkräm. Jag har en aco ögongele som jag misstänker har samma ingredienser som aco fuktgel för ansiktet. De känns iaf precis likadana, ser likadant ut i konsiststensen...måste checka det!

• V-ås gurkan

Jag har fått veta att en "vanlig" creme är för stark för den tunna huden på ögat och att det kan komma in skadliga ämnen i ögonen om man använder produkter som inte är avsedda för ögonen på ögonen... Det brukar svida om jag "fuskar" med vanliga krämer på ögonen. Kanske jag har känsliga ögon?

• anne på grönkulla

Jag har alltås tendenser till att hyn producerar finnar och talg men torr hy i botten. Jag löser det så att jag använder skummande rengöring som torkar ut lite (iaf nu sen jag flyttat till ett klimat där min akne otade bryta ut igen efter många rena år efter en rejäl roaccutan-kur) och är supernoga med återfuktningen sen. Det funkar för mig!

Men detta var lååååångt ifrån TS fråga...

• Annaa24

Anne på grönkulla, jag har ju precis sådan hy! Jätte torr och finnig. Men din hy blev väl torr på grund av Roaccutan? Jag tror jag läst inlägg från dig tidigare.

Jag har funderat på essex-lotion men det är bara det att jag så gärna vill hitta en lotion som gör att jag får mindre finnar och de flesta med akne som använder essex verkar mer anse att den helt enkelt inte förvärrar tillståndet men att den inte förbättrar heller.
    Många här på forumet som verkar ha exakt samma hud-typ som mig verkar få bättre hy av feta krämer eller rena oljor men min hy reagerar inte alls bra på fett så jag vet inte...

• anne på grönkulla

Delvis, men inte bara. Jag tror faktiskt att den var rejält torr redan innan jag fick roaccutan, för alla uttorkande aknemedel jag fick före det pajade min hy totalt ett tag... Trots alla finnar! Och ingen hudläkare eller annan s k hudexpert jag kom i kontakt med innan (detta var i början av 90-talet) tänkte ens tanken - det var bara uttorkande krämer som gällde och inget hjälpte.

• Sister of the Night

Såja. Nu har jag införskaffat Niveas lilla ögonkrämstub!
    79 pix, men den kan ju vara bra att ha rätt vad det är, för ibland har det hänt att huden på ögonlocken blivit torr och fjällig, och hur snyggt är det med smink över det...?

• okt2006

Jag är personligen av den åsikten att vi konsumenter är lite lurade här - en kräm för ansiktet, en annan för ögonen, en tredje för halsen och en fjärde för kroppen? Sedan ska det väl gärna vara en femte för fötterna, en sjätte för händerna, en sjunde för nagelbanden osv.

Året om använder jag HTH oparfymerad på hela kroppen (inkl ansikte och fötter). Funkar skitbra!

• Sister of the Night

Okt2006, man vet aldrig... :)

• Zozo

Jag har som Anne pa Grönkulla haft enorma acneproblem efter p-piller och sedan dess har det varit ett litet helsike att hitta hudprodukter som passar min hud.
    Produkter som jag fatt tips pa av hudläkare har inte funkat eller varit obekväma och jag har helt enkelt testat mig fram.
    Jag gar alls inte efter om det är en kroppskräm eller ansiktskräm utan provar om min hud mar bra av det. Gör den det är det en kräm som funkar för mig. Under vintern har jag ofta Niveas bla kroppslotion även i ansiktet... annars kör jag en kräm fran Boréade (finns pa apotek här i frankrike)

• Modestie

okt2006:

Klokt inlägg! Det är helt sjukt att man idag" ska" ha minst en kräm för ansiktet (gärna en primerkräm, bosster + ansiktsvatten under)en ögonkräm, en kräm f ör hårbotten, en för halsen, en för bröstpartiet, en för nagelbanden, en för händerna, en för kroppen, en för fötterna. Mycket tror jag handlar om att få oss att köpa fler krämer. Men självfallet är det upp till var och en hur man gör.

Jag har t ex läst en hudteraprut som påstod att "ögonkrämsmåstet" bara är "bullsh*t" att det går bra med den vanliga ansiktskrämen där också, men upplever man att man blir "pluffsig" eller har antiaknekräm ska man nog inte ha dte runt ögonen. Oavsett vilken kräm man har runt ögonen ska den inte ligga för nära ögat iaf, det är nog det viktigaste

• gill

Ohhh vad bra tråd! Själv sitter jag med finnar på en sån torr hy så att jag nästan ser ut som jag har eksem! Måste hitta nån "lagom" creme som inte irriterar, gör huden fet eller torkar ut :)... HELP!

Svar på tråden Bodylotion i ansiktet?