Jag är bjuden på bröllop, champangeklänning??
Kan jag ha en klänning i champangefärg?? Det är ju bara bruden som ska ha vitt men min klänning är inte vit utan ljusbeige, champange??
Kan jag ha en klänning i champangefärg?? Det är ju bara bruden som ska ha vitt men min klänning är inte vit utan ljusbeige, champange??
Chili72 huvudet på spiken
jag tycker inte att dte handlar om att linda in allt i bomull och vara alla till lags men man kan ändå tillrättavisa folk och säga sin åsikt utan att för den skulle trycka ner någon, det handlar ju inte om att vara mesig själv utan att visa respekt.
storstrumpa, hur har det gått? fått svar än? Klänningen är verkligen jättefin och förväxlas verkligen inte med en brudklänning.
Om du är tveksam varför inte byta?
De flesta brudklänningar är sällan vita, de är just champagne, ivory eller creme.
Olika märken har sin tolkning av dessa färger och de är ofta "beige" i mångas ögon.
Känns det inte lite töntigt om gästerna funderar om ditt klädval. De funderar säkert precis som du om den inte är för ljus osv.
Vitt kan endast bäras på bröllp av en gäst som är av kunglig börd om bruden inte är det. Om bruden är av "högre" börd än gästen kan hon det inte.
Så såvida du inte är Madeleine så...
Vänta till ditt eget bröllop.....
Oj, ja tack för alla inlägg... För bruden är det helt ok. Hon förstod min oro....
Men ska min man kanske ringa och kolla om han kan ha en kritstreckrandig kostym, för brudgummen kanske ska ha det..
För övrigt var jag tvungen att kolla på lite bilder man kan se på bt och det är väldigt många gäster som har betydligt ljusare klänning än den jag ska ha. Så är det med det..
Och läser man etiketts reglerna så är det bara bruden som kan bära vitt vid ett bröllop. Champange är långt ifrån vitt...
storstrumpa
Skönt att du fick det klart! :) Kul att få användning för den fler gånger...
Storstrumpan: Bra att det gick bra med klänningen i ditt fall!
En sak som jag reagerar på när ni gång på gång påstår att champagne är inte vitt...Återigen champagne idag är lika som vit om bruden har det. Om bruden har svart ska man inte ha svart som gäst likaså en röd brud kan kräva att gästerna ej ska ha rött...
Det här med kostymen? Ja är du beredd på ärligt svar eller vill ha bara ha medhåll?
Njae.. det är bara vitt som bruden har ensamrätt på. Har man valt bort den vita kläningen så har man inte möjlighet att börja plocka bort andra färger.
Enda möjligheten att vara ensam som sin färg (på brudklänningen) är att ha en vit eller en svart brudklänning, eftersom gästerna inte får ha dessa..
Miss Cee: Är det så om bruden utryckligen säger att hon champagne klänning? Jag själv är inte kinkig som brud så skulle inte bry mig men som gäst skulle jag nog tänka lite om bruden har valt en champagne eller röd klänning och jag vet om det. En oskrivet etikettregel i så fall! Mer respekt till bruden!
Hmm ...
Jag bara undrar nu alltså då jag inte är så insatt i bröllop men , vad spelar det för roll om man har samma färg som bruden?
Hur tänker ni som tycker det är fel att ha samma färg som bruden? *nyfiken*
Storstrumpan,
GO FOR IT!! Säger hon att det e ok så why not?
Setemberbrud06: Ärlighetens namn skulle det vara jag som stod som brud skulle jag inte bry mig. Men som gäst skulle jag ta hänsyn till vad bruden anser är rätt och vill. Tycker hon det e ok fine då är det grönt tycker hon inte det ja då skulle jag anpassa mig helt enkelt.
Många brudar anser att det e känsligt att nån annan har något som utmärker sig och är i samma färg. Det har jag hört många gånger både här och ute privat...
Man kan t ex inte komma till en fest där det står mörk kostym med en färgad kostym anser jag. Har man inte råd jag då kommer man inte..hålla på att ifrågasätta känns inte något som är lämpligt vid ett sånt tillfälle. Jag har varit med om några bröllopp och möhippor då vissa har glömt att de inte är bruden och det skapar bara irritation för alla runtom..Detta har nu i och för sig inget med TS inlägg att göra. Detta är en allmän åsikt.
Detta gäller allt som har med bröllop och göra. Ifrågasätta brud och brudgummens val anser jag inte är rätt passar det inte väljer jag inte vara med i så fall eller så anpassar jag mig om det går..Det var lite det jag försökte få fram med mina inlägg tidigare.
Storstrumpa
Skönt, då vet du :)
Jag var på bröllop i somras.
Hade letat som en galning för att hitta en fin klänning. Jag hittade massa super-fina vita eller ivory-färgade klänningar men nej, vitt är brudens färg tänkte jag. Hittade så till slut en rosa klänning.
Fixad och nöjd kommer jag till bröllopet och bruden har en klänning ganska lik min, rosa och hon har en nästintill identisk frisyr. Jag kände mig lite dum och några gäster kommenterade det faktiskt...