• JMN

Hur gör man vita maränger?

Hej!
    Har tänkt mig att ha som ett "staket" runt tårtorna av maränger och har precis svängt ihop en provomgång. Men de blir ju gula ju! Är det ngn som vet hur man får till såna vita maränger som finns att köpa? Eller är det ngn som vet om man kan köpa lite mer långsmala maränger. Jag har bara hittat de här små kluttiga sakerna när jag kollat i affärerna.

/JMN

• Svar på tråden Hur gör man vita maränger?
  • E-tuna

Jag har för mig att det är ättikan som ska göra dom vitare...Har du rätt ugnsvärme?
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

• JMN

Hm, ja kanske är det ättikan. I nåt recept står det att ättikan eller citron är för att hålla formen på marängen så jag trodde det var det... Och kanske kan värmen påverka ja....

Någon som har någon annan idé?

• E-tuna

...jag såg ju just ett matprogram...100 grader i mitten av ugnen...

• roffan

Ja, de blir gula om de står för länge eller för varmt!

• JMN

Fast de måste ju stå varmt *eller* länge om de ska bli färdiga... Hm, moment 22!

• E-tuna

Det är bättre att dom får stå i låg värme en längre tid än tvärtom.
    Se mitt ovanstående...dom sa inte hur lång tid däremot...

• roffan

Nej, som E-tuna säger knappt 100 grader i mitten av ugnen och så får fingertoppskänslan säga dig när de är klara... Inte så lätt, men öva! De stelnar lite efter att du har tagit ut dem också. Tips: gör chokladrulltårta med smörkräm på äggulorna! Mums!

• Johanna = en lat kock

låg värme - mitten av ugnen
    och när de har en stund kvar stänger man av ugnen och låter de gå färdigt på eftervärmen

då blir de vita (iallafall för mig)

• nu och för alltid

Sätt en plåt över plåten med marängerna, så stelar dem ju av värmen men strålarna som bränner når inte marängerna (bör tillägga att det var en idé-har aldrig själv provat, tänkte bara att när man har varmluftsugn så blir ju maten som står underst (om du har två plåtar) färdig men får mindre färg)

• Papaver

Vad har du för recept då? De som har blivit bäst och vitast för mig är receptet på marängkransar som finns i boken "Sju sorters kakor". Där vispar man smeten över vattenbad och sedan kan man spritsa dem jättefina!

• JMN

Tack för alla tips, jag ska prova det där med att inte ha inne dem för länge utan låta dem stå klart på eftervärme. Och "varmvispa" kan ju också va nåt. Tack alla!

• Sanna*

Ett tips som inte kräver ett dugg experimenterande :) är att gå till närmaste bageri och be om hjälp, de gör säkert lite långsmala maränger åt dig om du beställer det :)

• JMN

Åh - vet du, det var nog det smartaste lösningen som jag har hört! (om ni andra ursäktar!). Ska göra precis det. Bröllopet är om 1 1/2 vecka, jag (min idiot) ska baka tårtorna själv och har precis insett att jag inte ens har tillräckligt med bakformar (för de måste frysas och förvaras i sin form liksom). Smart........ Wish me luck...

• Sanna*

Jag är full av smarta idéer *host*
    Nej vars, men varför slita ihjäl sig i onödan, när det förmodligen blir bättre att låta ett bageri fixa marängerna ! Stort lycka till !
    Och hade du bott i Lkpgtrakten hade du kunnat få låna formar av mig :)

Svar på tråden Hur gör man vita maränger?