• Emma1986

Thailand, Phuket - Bra hotell

Hej hej!!

Är det någon som varit i Phuket och bott på Hotell Tropical garden?
    Vad tyckte ni om stället?

• Svar på tråden Thailand, Phuket - Bra hotell
  • Emma1986

Laban;
    Vi har redan bokat resan med fritidsresor. Vi valde hotellrum med havsutsikt 1000:- dyrare per person typ.. Så då borde vi ju få ett rum med havsutsikt..??
    Frukostbuffé ingår väll i priset eller kan man välja bort den? hur gör man då?? Inte för att jag tror vi gör det men ändå..
    Var rummen rena och fräscha?

sommarbrud-07;
    Hur mkt kostar massagen på tropical garden?

• Laban

Hej!
    Rummen var fina, fast vi hade lite otur med utsikten. Hade beställt havsutsikt men det råkade vare ett stort träd i vägen Det bästa ni kan göra med utsikten är att få ett rum som ligger väldigt högt upp! Många trappor, men det finns hiss.

Frukosten kan man alltid välja bort. Det är bara att säga till. Jag vaknar alltid när frukosten har stängt haha! Sedan tycker jag inte att den är värd pengarna. Du kan äta 5 frukostar på Kata Mama för priset av en frukost! Eller köp yogurt och flingor på 7-eleven som vi gör ibland och få en frukost för 6 kr. Kommer inte ihåg vad frukosten på Tropical Garden kostar men tror det är runt 60 kr. Kolla med fritidsresor eller maila till hotellet och fråga! Jag kan ge dig deras mail senare i kväll eller i morgon. Hittar inte visitkortet just nu.

Killen och jag bokar alltid våra resor via Nettravel, har gjort i många år och det är bara chefen som får boka åt oss Så jag vet inte riktigt hur fritidsresor gör.

Thai och fot massage på hotellen är dyrare och kostar runt 350 Bath, men det finns två fotmassage precis nedanför Tropical Garden ena till vänster och den andra rakt framför, som kostar mellan 200-250 B. (ca 40-50 kr) för en timmas massage.

När ska ni åka? Det kan skilja mycket på priset. Enligt Sawasdee så kostar ett dubbelrum med havsutsikt på låg-säsong (maj-oct) 2100 B per rum per natt (ca 420) ej per person. På högsta hög-säsong upp till 4000 B per natt. Sedan kan man ju alltid pruta på priserna

Funderar faktiskt på att bo på Tropical i stället för Orchidacea Resort nu i Sep. får se hur det blir.

Hoppas jag kunnat svara på dina frågor och inte rört till det för dig! Hör av dig!

• Emma1986

Laban;
    Hej :)
    Okej, vi får väll hoppas att vi får ett rum högt uppe då!!

Vi åker i augusti - det är ju alltså inte högsäsong precis.

Jag har kollat lite på vad man kan göra för utflykter och så nu.. jag vill rida på elefanter och snorkla - men vad finns det mer man kan göra? jag har läst om olika saker men kan du rekomendera några utflykter eller så? Och kan du rekomendera några närliggande restauranger?

:) tack för länkarna!! Har du några egna foton från hotellet? Isf skulle du vilja skicka dom? har mejl.

• Laban

Hej!
    Rida på elefanter ska du göra Du ska ta vänster ut från hotellet och sedan vänster upp för den branta backen (Orchidacea på höger sida) och upp mot view point. Ta en tuk tuk eller hyr en motorcykel (automatväxel är bäst lätt att moppen stegrar) annars kommer ni aldrig upp! Det är omöjligt att gå. View point är ett häftigt ställe där man kan se de tre stränderna Kata Noi, Kata och Karon. På vägen tillbaka ner på vänstersidan ligger elefant ridningen. De har också söta gibbonapor, men håll i solbrillorna! Apor älskar solbrillor!

Om du vill göra andra utflykter så ta kontakt med en resebyrå, de finns överallt. De har säkert på hotellet annars på Orchidacea resort, och nere i stan finns flera stycken. Jag har själv inte varit runt mer än på egen hand så jag kan inte rekommendera något tyvär.

Restauranger:
    KATA MAMA. Jättemysig restaurang vid vattnet och många sortes mat. De serverar även svensk mat.

LOBSTER AND PRAWN. Säkert kort. De har supergoda stenugnsbakade pizzor och annan god mat förstoss. Undvik spagettin. Gå höger ut från hotellet. Vid 1:a korsningen vänster och gå på höger sida. Samma väg för Buffalo Steak House. I Kata center finns många restauranger, prova er fram.

BUFFALO STEAK HOUSE. Svensk mat. Jättegott.

BOAT HOUSE. För den som har pengar och vill lyxa till det lite extra. Har varit där en gång och det är jättegott och jättedyrt!

Om du inte gillar stark mat så säg "mai pet" "inte starkt" eller om du gillar "lite starkt" säg "pet nit noy." Lagom starkt för Thailändarna kan vara väldigt starkt för västerlänningar!

Var försiktiga med ostron (ät endast de oppnade) och räkor, lätt att bli dålig i magen, gäller alla restauranger.

www.sawasdee.com finns många foton. Klicka i denna ordningen: Phuket, Kata Beach, Tropical Garden, pictures & facilities. Kan maila dig lite foton om du vill, men jag måste leta upp dem först

Hur länge ska ni vara i Thailand? Ska ni någon annan stans än Phuket?

• marsipanros

Har inte bott på det hotell du frågar efter men vill ändå rekommendera ett underbart ställe som heter Hotel Sheraton Laguna Beach i Phuket. Inom samma område ligger även Banyan Tree även det ett otroligt ställe.

• Emma1986

ojoj! tack för all info Laban!! måste spara den på datorn! Man har ju läst om restaurangerna där, men det är bra att höra från privatpersoner och så.. :)

Jag är lite känslig mot jordnötter.. inte jätte mkt då men lite, jag vet att det är mkt jordnötter i maten.. men på buffalo steak house kanske de är mer noggran med att inte blanda i jordnötter i maten om man säger att man är allergisk emot det.. eller vad tror du?

vi ska vara i Phuket i två veckor, vi vill kunna slappna av därför har vi bestämt att vi ska bo på samma hotell hela vistelsen, men samtidigt vill vi kunna göra utflykter och så för att inte bli utråkade.. ;)

finns det bra shopping då? kläder och sånt?

haha, varför ska jag undvika spagetti?

• Laban

Spagettin smakar skit haha! Och ser ut som babymat!

Om du inte vill ha nötter måste du säga "mai sai thùa" betyder "utan jordnötter." eller bara "mai thùa" inte jordnötter. Jätteviktigt att du säger det tydligt annars fattar dom inte! De är inte så bra på att hantera allergier och de är inte så bra på engleska heller.

Om du vill till ett hejdundrandes shoppingcenter ska du åka till "Central Festival" (kostar ca 350 Baht en väg) Du behöver många timmar där och det är jättestort och jättebra öppet till 22.00! Du kan köpa billiga eller dyra kläder, upp till dig. Jag och killen köper alla våra kostymer där, mellan 600-1500 svenska kr för märkeskostymer. En "pierre cardin-paris" för 1400 svenska kr. I paris kostar den 7500 kr! Behövs ben läggas upp så fixas det där. Top restaurangen är Fiji. Underbar japansk mat. Gå inte den andra japanska den är inte lika bra. Eller ät anka med gröna nudlar på MK. Tänk även på att göra VAT-refund innan ni åker därifrån, innan kl 21.00. Den stänger tidigare än köpcentrat. Ha med pass och resedatum till och från Thailand. Gör VAT-refund på ETT av era pass så slipper ni onödiga avgifter.

Om man vill åka till Phuket Town i stället så finns ett annat shoppingcenter där som heter Robinson. Där är också jättebra! Billigt smink!

Vad du än gör så gå inte till någon "Tailor" för de som har "affärerna" är inte skräddare och syr inte kläderna. De tar bara betalt och sedan går de till en Thailändare som syr åt dem. Det kan bli dyrt med mellan handen. Köp i stället färdiga kläder på köpcentran. Undantag om du går direkt till den Thailändska skräddaren och syr upp, men det är mycket bök och du får semestern försörd! Jag sydde upp min brudklänning hos en underbar Thailändsk skräddare på Koh Samui, för 1400 svenska kr, men fick gå och prova varje dag. Det var det i och för sig värt för en underbar klänning, men skulla aldrig göra det för en kostym.

om du vill maila mig så är min adress: fairy@europe.com

• Sayurii

Laban:
    Jag skulle jättegärna vilja se bild på din brudklänning om du har! Men vill inte ge ut min mail här..

• Laban

Sayurii:
    Du kan maila mig om du vill

Svar på tråden Thailand, Phuket - Bra hotell