• Cameline

Någon som har erfarenhet av diagnosen IBS?

Jag undrar om det är någon som har tarmdiagnosen IBS, jag är inte (ännu) diagnostiserad men har levt med dessa symptom i hela mitt liv.
    Nyligen läste jag en artikel i en läkartidning och kände igen mig direkt..

Skulle vara skönt att kunna prata med någon om detta..känns lite tabubelagt ämnet..

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av diagnosen IBS?
  • soffan80

Dojan : jag har inte märkt av sömnsvårighet därimot är jag extremt trött och hängig hela tiden vet inte om det hör ihop med diagnosen...

• nu och för alltid

jag har förmodligen colon irritabile. Håller med Cameline juisen Proviva hjälper!!!
    Var på akuten med min magen när det gjorde så ont att jag inte kunde stå rak och fick diagnosen colon irritable. Har sen varit hos en allmänläkare och gjort alla prover runt om(allergi, lever osc) nu återstår gastroskopi men jag vill avvakta ett tag.

Uppsvälld och gasig smärtande mage är ett helvete. Påverkar ens allmäntillstånd så!
    Hade verkligen hoppa spå att proverna skulle visa laktosintolerans, så att jag bara kan välja bort det och vips är magen bra...

• LVN

nu och för alltid,
    jag kände likadant när det gällde mina provsvar, jag verkligen hoppades att det skulle vara gluten eller något liknande. För det kan man leva med och välja bort, men när det gäller IBS så kan symptomen komma av vad som helst, vilket gör det väldigt svårt att "fixa".

• Dojan

Precis som ni önskade jag att jag verkligen var laktosintolerant, men det är jag inte. Är det någon av er som provat medicin som tar bort/lindrar gasbesvär? Fungerar det?

• nu och för alltid

Jag har ätit inolaxol- men tyckte inte att det hjälpte.
    Däremot att juicen proviva hjälpt mot gaserna- inte helt borta, men en STOR förbättring. Juicen innehåller en massa bakterier som är bra för magen och istället för att bli svullen och gasig varje dag så händer det någon gång i veckan istället.

Jag läste en chatt med andra som hade sådana här problem (aftonbladet???) Många skrev att deras problem hade börjat efter en utlandsresa då de fått turist diarée? Är det så för er också?

• Dojan

Nu och för alltid. Nej mina besvär har kommit krypande genom åren. Hade ofta "knipmage" i skolan, i alla fall under gymnasietiden. Därefter led jag av ätstörningar och minskade mycket i vikt. Jag tror, eller minns inte, att jag hade några besvär under den tiden, mer än magkatarr ibland. Det är först efter gymnasiet, från och med att jag började plugga som det blev jobbigt.

Jag har också provat proviva och tyckte att det hjälpte lite. Men samtidigt tror jag inte riktigt att det söta passar min mage. Jag har pratat med min läkare om gasdämpande medicin och hon ska återkomma om det. Jag undrar om det finns någon som blivit helt fri ifrån sina besvär. Och, hur kommer det att gå under en eventuell graviditet?

• nu och för alltid

Dojan:
    Har funderat på det där med graviditet, mina smärtor i magen är väldigt olika från gång till gång, undrar om man känner någon skillad på smärtor under graviditet ifall något skulle vara fel med barnet.. och hur sjutton ska ett barn få plats när det redan nu ser ut som att man är gravid??? ;)

Jag fick magkatarr i gymnasiet hade också ätstörningar men "lätta" - början till anorexi, men lyckades vända det i tid med hjälp från skolsyster.

Har inte koll på när det började, mitt har nog också kommit krypandes, i början trodde jag att det hängde ihop med magkatarr men så är det ju inte.. Undrade om turistdiarée för jag fick det utomlands nån gång i slutet på gymnasiet- tänkte om det kunde ha börjat där. Vill ju gärna ha en ordentlig början eller orsak till problemen.

Håll humöret uppe!!

• Dojan

Nu och för alltid. Det är ju lite talande i sig, att vi har liknande bakgrund... Jag har en kompis som hade det ungefär som du, början till anprexi, hon lider av kronisk förstoppning nu.

Vilken typ av IBS har du, blandad, förstoppning eller enbart diarréer?

Tidigare var jag mest förstoppad, nu är det en salig blandning, ja jag blir lika överraskad varje gång jag går på toa.

Har du perioder när magen känns okej, eller är den alltid besvärlig?

• nu och för alltid

Dojan
    Förstoppnig, har haft det i flera år men förra månaden så vart jag lös- har aldrig hänt (bortsett från turistdiaréen)! Tyckte det var riktigt intressant faktiskt..

Nä men magen är ok ibland- hade problem igår och idag men annars har den faktiskt vart bra i två veckor. så det går ju upp och ner- skönt är väl det hade ont i 3månader förut i sträck och det tär ju lite på en.. Hur har du det då?

Ju mer jag tänker på vad jag äter desto sämre blir det. skräpmat funkar bäst, mycket grönsaker och fibrer går inte alls. Konstigt, vill ju äta sunt! Får motionera som en tok istället :)

• Dojan

Nu och för alltid.

Tidigare led jag enbart av just förstoppning, men för någon tid sedan, ett år eller två, blev det annorlunda och nu är det ganska blandat. Jag har sällan rena diarreer, utan antingen är jag förstoppad eller behöver gå på toa upp till fem ggr/dag för att gör det stora. Men då är "det" oftast inte av normal konsisten. Tarmarna rör väl på sig för snabbt under de perioderna antar jag. Jag har kämpat hårt med fiberrik kost under en ganska lång period nu, men det gör inte magen mindre uppblåst. Idag har jag ersatt det grova brödet med vitt, kan bli intressant att se hur det fungerar. Jag har nästan alltid ont i magen i någon form och mer eller mindre. Det börjar och är som värst under mens. Då är magen svullen av naturliga skäl, men ännu mer pga IBS. Sedan fortsätter det med förstoppning under ägglossningen. När den är över brukar magen vara okej några dagar, eller fram till nästa mens. Helknepigt, men så är det verkligen.

Var hos gyn förra veckan, för att se så att det inte är något annat som spökar, men det var det inte.

Smärtorna kommer oftast någon timme efter lunch och sitter i fram till kvällen när jag fått ut alla gaser. Ibland kan jag inte stå upp under hela eftermidagen. På morgonen är magen platt igen.

Jag tror också att mina sömnstörningar har med saken att göra på det ena eller andra sättet.

• Dojan

Nu och för alltid.

Av förstoppning får man ju ofta den där brännande smärtan i magen. Har du andra typer av smärtor också? Själv verkar mina smärtor flytta på sig. Ibland känns det mer som något magkatarraktigt, som strålar ut mot sidorna av magen, och gör riktigt ont, ibland sitter det en bit ovanför navlen, ibland långt ner till vänster, och ibland överallt på samma gång. När det är som värst känns det nästan som att tarmarna är som ett stort öppet, varigt sår. Oj, fy vilken otrevlig beskrivning!

Ibörjan trodde jag också att mina problem hade med magkatarr att göra och köpte omeprazol. Tyckte att det hjälpte ett tag, men tydligen inte.

Nå väl. Kämpa på!

• JAKF

Här har ni en till som verkligen känner igen sig i det ni beskriver.

Har varit symtomfri under lång tid. Magen har tom varit platt och fin! Har känts alldeles underbart.

Men så kom magontet igen. Gå på toa flera ggr per dag. Svullen mage och viktökning på några kg.
    ..efter det kom även mensen.
    Så nu känner man sig fit for fight. ;)Inte!

Var på hälsokosten och köpte Dida idag. Det verkar funka för en del iaf.

Någon som provat?

Innan dess har jag provat Dimetikon. Det hjälpte, iaf en stund. Men nu är ju besvären tillbaka.
    Inolaxol och liknande har jag aldrig testat. Kanske får göra det.
    Hur snabbt märker man att magen mår bättre, när man intar det? Efter ett par dagar?

Vad som verkar ha funkat (om det nu inte bara varit slumpen) tidigare är, för mig;
    äta små portioner, men ganska ofta. Dricka mycket vatten. Hålla sig från kolsyrade drycker så mkt som möjligt. Promenera varje dag. Träna mer intensivt ett par dagar i veckan.

Sådant här har jag kommit ifrån på sistonde..så det kan vara en orsak till att besvären nu är tillbaks.

Det var mitt bidrag till den här diskussionen, så länge. =)

Känns skönt att det finns fler att prata med, även om det är tråkigt att höra att ni också har dessa problem. Det är verkligen hämmande.
    Vet inte vilken gång i ordningen jag är hemma från jobbet idag, pga att jag har så ont. *suck*

• JAKF

Stress förvärrar det hela också. Men det är svårt att göra något åt, oftast...
    Kanske skulle man prova avslappningsövningar? *en tanke*

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av diagnosen IBS?