Nu och för alltid.
Tidigare led jag enbart av just förstoppning, men för någon tid sedan, ett år eller två, blev det annorlunda och nu är det ganska blandat. Jag har sällan rena diarreer, utan antingen är jag förstoppad eller behöver gå på toa upp till fem ggr/dag för att gör det stora. Men då är "det" oftast inte av normal konsisten. Tarmarna rör väl på sig för snabbt under de perioderna antar jag. Jag har kämpat hårt med fiberrik kost under en ganska lång period nu, men det gör inte magen mindre uppblåst. Idag har jag ersatt det grova brödet med vitt, kan bli intressant att se hur det fungerar. Jag har nästan alltid ont i magen i någon form och mer eller mindre. Det börjar och är som värst under mens. Då är magen svullen av naturliga skäl, men ännu mer pga IBS. Sedan fortsätter det med förstoppning under ägglossningen. När den är över brukar magen vara okej några dagar, eller fram till nästa mens. Helknepigt, men så är det verkligen.
Var hos gyn förra veckan, för att se så att det inte är något annat som spökar, men det var det inte.
Smärtorna kommer oftast någon timme efter lunch och sitter i fram till kvällen när jag fått ut alla gaser. Ibland kan jag inte stå upp under hela eftermidagen. På morgonen är magen platt igen.
Jag tror också att mina sömnstörningar har med saken att göra på det ena eller andra sättet.