Pessar
Nu har jag äntligen bestämt mig - jag slutar med p-piller från och med nästa lördag (när min karta tar slut och mensen är över alltså)! Det känns jätteskönt att ha tagit beslutet och det ska bli intressant att lära känna sig själv. Jag har ingen aning om hur jag fungerar sexuellt utan p-piller eftersom jag ätit det sen innan jag hade sex görsta gången. Okej, jag ska erkänna: lite pirrigt och nervöst känns det
Hur som helst, igår ringde jag till ungdomsmottagningen och förklarade att jag vill ha en tid för att komma och prova ut storlek på pessar. Har diskuterat pessar med bl a min mor och min moster (sjuksköterska) och dom rekommenderar mig det utifrån egna erfarenheter. Men när jag pratade med hon på ungdomsmottagningen så blev hon helt galen och förklarade att "Oj, det som är så osäkert" och "Nu kommer du bli med barn, är du beredd på det?" typ... Jag tänkte bara: VA?! Och sa att "visst, jag är beredd".
Jag har hört att pessar rätt använt tillsammans med spermiedödande medel skyddar bra, 3 av 100 blir gravida på ett år.
Någon som har erfarenhet av pessar? Vad tycker ni? Vill ha lite mer kött på benen inför mötet med barnmorskan imorgon