• Pumpkin

Pessar

Nu har jag äntligen bestämt mig - jag slutar med p-piller från och med nästa lördag (när min karta tar slut och mensen är över alltså)! Det känns jätteskönt att ha tagit beslutet och det ska bli intressant att lära känna sig själv. Jag har ingen aning om hur jag fungerar sexuellt utan p-piller eftersom jag ätit det sen innan jag hade sex görsta gången. Okej, jag ska erkänna: lite pirrigt och nervöst känns det

Hur som helst, igår ringde jag till ungdomsmottagningen och förklarade att jag vill ha en tid för att komma och prova ut storlek på pessar. Har diskuterat pessar med bl a min mor och min moster (sjuksköterska) och dom rekommenderar mig det utifrån egna erfarenheter. Men när jag pratade med hon på ungdomsmottagningen så blev hon helt galen och förklarade att "Oj, det som är så osäkert" och "Nu kommer du bli med barn, är du beredd på det?" typ... Jag tänkte bara: VA?! Och sa att "visst, jag är beredd".

Jag har hört att pessar rätt använt tillsammans med spermiedödande medel skyddar bra, 3 av 100 blir gravida på ett år.

Någon som har erfarenhet av pessar? Vad tycker ni? Vill ha lite mer kött på benen inför mötet med barnmorskan imorgon

• Svar på tråden Pessar
  • Pippi Pelikan

Nackdelar:
    *Inte lika säkert som p-piller
    *Gjort av latex (inget för latexallergiker)
    *Spermiedödande medlet kan ge irritation (ganska ovanligt)
    *Om man har känsliga slemhinnor och lätt får svamp kan själva "uppstoppandet" nöta på underlivet
    *Lite bökigt att pilla in
    *Oralsex smakar äckligt av gelen.

Fördelar:
    *Hormonfritt
    *Ganska billigt (varierar mellan landsting)
    *Ger skönt glid
    *Används vis behov, inte varje dag om man inte har sex varje dag.
    *Skönare för mannen än med kondom
    *När det väl sitter på plats märks det inte varken för man eller kvinna.

Alla kvinnor är olika, testa om det är något för dig. Kräv att få bli hormonfri!

• Rugbytjej

Jag vill slå ett slag för kopparspiralen!

Fördelar:
    * Hormonfritt (slipper alla biverkningar, yippie!)
    * Inget pillande eller komma ihåg (finns alltid där)
    * S*x är skönt för kvinna och man
    * Lätt att dra ut och påverkar inte förmågan att få barn

Nackdelar:
    * Längre mensperiod
    * Annorlunda mensvärk, typ hugg i magen, men kan lätt leva med det
    * Mer flytningar (kanske bra för dem som är torra?)

Först var jag också emot tanken på ett främmande föremål i kroppen, men snart vänjer man sig vid tanken och nu är det min lilla vän (om ni förstår hur jag menar). Visst, klagar jag ofta på den långa mensen, men det är det värt, för det är så skönt att slippa kondomer och liknande och hormonella p-medel är inget alternativ för mig, så jag kan verkligen rekommendera spiralen!

• Swing

Jag har haft kopparspiraler sen jag just fyllde 16, är nu 44. Kort uppehåll för två barn. Har inte hört nåt om längre mens mens med spiral! Jag har mens i ca 5 dagar. Är det onormalt länge?

• Pumpkin

Spiral är känns verkligen inte som något alternativ för mig, pessar känns som den bästa lösningen för att bli hormonfri. Vilket jag idag KRÄVER att bli!

• Pippi Pelikan

Persona är ju också hormonfritt och har ungefär samma säkerhet som pessar.

Jag vill inte ha spiral av religiösa/moraliska skäl eftersom en befruktning fortfarande kan ske, men fostret hindras att fästa i livmodern. Jag är också lite rädd för att ha föremål i livmodern.

Swing: Kopparspiral kan ge rikligare/längre blödningar och rekommenderas därför inte till kvinnor som har väldigt riklig mens.

• SYL

Problemet med spiral ar att de inte vill satta in om man inte fott barn alt gjort abort (skrapning).. Jag forsokte fa det hos olika gynekologer, men icke sa nicke..

• Pippi Pelikan

SYL: Jodå, visst kan de vara bråkiga om man inte fött barn, men det är ingen omöjlighet. Dock måste man ha tillräckligt stor livmoder för att det ska gå. Jag har blivit erbjuden kopparspiral av min gynekolog, men abortiva preventivmedel är som sagt emot min ideologi.

• Swing

Rikligare blödningar visste jag om, men inte längre. Jag hade spiraler i 12 år före barnen. På den tiden var det svårt att få den insatt & utbytt om man inte fött barn. Samma sak nu, men letar man tillräckligt mycket och är tillräckligt motiverad så brukar det ordna sig.

• Netta79

Pippi Pelikan

Persona??? VAD är det? Aldrig hört talas om...

• Pumpkin

Netta79

Persona är en p-dator som räknar ut säkra perioder

Nu har jag i alla fall varit och provat ut pessar och jag är jättenöjd! Fick själv prova att sätta in och dra ut, förstår inte varför folk tycker det är så krånligt - går ju på ett kick!

• Meddelande borttaget
  • Rugbytjej

Swing:

Jodå, både rikligare och längre. Från att ha haft mens i ca 6 dagar, har jag det nu i snitt två veckor. Först 3 dagar småblödningar, sen fyra-fem dagar heavy blödning och sen resten småblödningar. Avundas dina fem dagar... suck

SYL:

Jag har inte fött barn...Man kan visst få spiral ändå, vissa BM eller gyn är fortfarande emot det dock. Men det går alltså.

Pippi Pelikan:

Förstår dina religiösa/moraliska skäl... men tror inte att de stämmer helt. Jag resonerar som så att spiralen dödar spermierna (för det gör den oftast). Skulle en befruktning ändå ske så hoppas jag att jag får reda på det innan det är för sent så att jag hinner dra ut spiralen.

• Pippi Pelikan

Rugbytjej: Kopparspiral är ett abortivt preventivmedel. Spermierna dödas inte (primärt). En befruktning kan ske, men sen hindras det befruktade (det som i min tro är ett foster sen befruktningsögonblicket) ägget från att fastna i livmodern utan stöts ut, dvs abort. Det du skriver om, att fostret ändå fastnar och börjar växa är mycket ovanligt, och heller inte det som jag vänder mig emot, även om det verkar vara obehaglig det också.

Preventivmedel som förhindrar ägglossning eller gör livmoderslemmet för segt för spermierna att tränga igenom är ju inte abortiva (kan vara de i några få fall då ägglossningen inte inhiberas men livmoderslemhinnan förtunnas).

• Swing

Stackars dig, Rugbytjej! Det låter verkligen hemskt att ha mens i två veckor.

• Rugbytjej

Pippi Pelikan:
    I den information jag fått om kopparspiral står det så här: " den viktigaste verkningsmekanismen för spiralen är att förhindra befruktning. Detta sker genom förändring av miljön i livmodern, dels pga att spiralen sitter där samt genom att en liten mängd koppar frigörs från spiralen. Dessa effekter gör att spermierna får svårt att passera igenom livmodern och kommer inte i närheten av ägget. En spiral förhindrar också ett befruktat ägg från att fastna i livmoderns slemhinna i de sällsynta fall där en befrukting ändå skett."
    Som sagt, jag hoppas att en befruktning inte sker, om en sådan ändå sker så vet jag förhoppningsvis om det och kan ta ut spiralen. (det finns massor av spiralbarn i världen, så att jag tror att om man mot alla odds ändå blir gravid så får man oftast barnet, om man inte aborterar förstås)

Swing:
    Jo, det är ganska jobbigt....men som sagt, bättre än hormoner!

• Pippi Pelikan

Men med kopparspiral är det inte alltför ovanligt att en befruktning sker, men att fostret inte kan fästa i livmodern och därför stöts ut, en abort. Jag är alltså emot det abortiva, inte rädd för att föda ett spiralbarn.

Svar på tråden Pessar