Inlägg från: Rugbytjej |Visa alla inlägg
  • Rugbytjej

Pessar

Jag vill slå ett slag för kopparspiralen!

Fördelar:
    * Hormonfritt (slipper alla biverkningar, yippie!)
    * Inget pillande eller komma ihåg (finns alltid där)
    * S*x är skönt för kvinna och man
    * Lätt att dra ut och påverkar inte förmågan att få barn

Nackdelar:
    * Längre mensperiod
    * Annorlunda mensvärk, typ hugg i magen, men kan lätt leva med det
    * Mer flytningar (kanske bra för dem som är torra?)

Först var jag också emot tanken på ett främmande föremål i kroppen, men snart vänjer man sig vid tanken och nu är det min lilla vän (om ni förstår hur jag menar). Visst, klagar jag ofta på den långa mensen, men det är det värt, för det är så skönt att slippa kondomer och liknande och hormonella p-medel är inget alternativ för mig, så jag kan verkligen rekommendera spiralen!

• Rugbytjej

Swing:

Jodå, både rikligare och längre. Från att ha haft mens i ca 6 dagar, har jag det nu i snitt två veckor. Först 3 dagar småblödningar, sen fyra-fem dagar heavy blödning och sen resten småblödningar. Avundas dina fem dagar... suck

SYL:

Jag har inte fött barn...Man kan visst få spiral ändå, vissa BM eller gyn är fortfarande emot det dock. Men det går alltså.

Pippi Pelikan:

Förstår dina religiösa/moraliska skäl... men tror inte att de stämmer helt. Jag resonerar som så att spiralen dödar spermierna (för det gör den oftast). Skulle en befruktning ändå ske så hoppas jag att jag får reda på det innan det är för sent så att jag hinner dra ut spiralen.

• Rugbytjej

Pippi Pelikan:
    I den information jag fått om kopparspiral står det så här: " den viktigaste verkningsmekanismen för spiralen är att förhindra befruktning. Detta sker genom förändring av miljön i livmodern, dels pga att spiralen sitter där samt genom att en liten mängd koppar frigörs från spiralen. Dessa effekter gör att spermierna får svårt att passera igenom livmodern och kommer inte i närheten av ägget. En spiral förhindrar också ett befruktat ägg från att fastna i livmoderns slemhinna i de sällsynta fall där en befrukting ändå skett."
    Som sagt, jag hoppas att en befruktning inte sker, om en sådan ändå sker så vet jag förhoppningsvis om det och kan ta ut spiralen. (det finns massor av spiralbarn i världen, så att jag tror att om man mot alla odds ändå blir gravid så får man oftast barnet, om man inte aborterar förstås)

Swing:
    Jo, det är ganska jobbigt....men som sagt, bättre än hormoner!

Svar på tråden Pessar