• Pumpkin

Pessar

Nu har jag äntligen bestämt mig - jag slutar med p-piller från och med nästa lördag (när min karta tar slut och mensen är över alltså)! Det känns jätteskönt att ha tagit beslutet och det ska bli intressant att lära känna sig själv. Jag har ingen aning om hur jag fungerar sexuellt utan p-piller eftersom jag ätit det sen innan jag hade sex görsta gången. Okej, jag ska erkänna: lite pirrigt och nervöst känns det

Hur som helst, igår ringde jag till ungdomsmottagningen och förklarade att jag vill ha en tid för att komma och prova ut storlek på pessar. Har diskuterat pessar med bl a min mor och min moster (sjuksköterska) och dom rekommenderar mig det utifrån egna erfarenheter. Men när jag pratade med hon på ungdomsmottagningen så blev hon helt galen och förklarade att "Oj, det som är så osäkert" och "Nu kommer du bli med barn, är du beredd på det?" typ... Jag tänkte bara: VA?! Och sa att "visst, jag är beredd".

Jag har hört att pessar rätt använt tillsammans med spermiedödande medel skyddar bra, 3 av 100 blir gravida på ett år.

Någon som har erfarenhet av pessar? Vad tycker ni? Vill ha lite mer kött på benen inför mötet med barnmorskan imorgon

• Svar på tråden Pessar
  • SYL

Jag hade det ett tag. Funkar bra, inte lika sakert som p-piller men om man anv det ratt sa ar risken liten. Tank pa att det spermiedodande medlet kan vara lite irriterande for slemhinnorna om du ar kanslig.

Sen tycker jag personligen att du ska "strunta" i vad tanten pa UM sager, de ar sa inriktade pa att ALLA ska ata p-piller.

Kanske kan du overvaga kondom istallet?

Har finns info: netdoktor.passagen.se/default.ns

• Pumpkin

Tack för svar!

Jag vet! Dom är helt hopplösa, fick UM bestämma så skulle ALLA äta p-piller! Dom är verkligen snabba med att berätta om fördelarna, men nackdelarna har jag minsann fått ta del av på egen hand!

Vi kommer att komplettera med kondom, så vi har lite valmöjligheter Men kondom på heltid är inget alternativ för oss.

• MollyMolly

hej!

jag har också en fråga angående pessar. funderade på det ett tag men fick reda på att man kan få urinvägsinfektioner av detta...? någon som vet något??

• Netta79

Jag kom för bara ett par dagar sen på att pessar ju faktiskt existerar och började fundera på att jag på flera, flera år inte hört om nån som sku använda pessar. Jag trodde att de inte fanns längre... Jag är själv på jakt efter ett icke-hormonellt preventivmedel eftersom jag inte vill äta p-piller och kondomer är dyra i längden Men pessar finns alltså ännu, kanske det sku vara nåt...

• rebecca81

Hrmm, jag har läst i romaner från 70-talet om det. En nackdel med pessar är att man måste tömma tarmen helt innan man sätter in det, annars kan man få hemska förstoppningar. D v s alltid gå på toa innan sex. Inte så romantiskt kanske...

Men annars tycker jag att det verkar superbra!

• SYL

rebecca81 +>

Vart i allsin dagar har du hort det?? Maste vara en myt
    Man maste inte ga pa toa innan, inte efter heller for den delen!
    Pessaret tar mindre plats an en tampong eftersom det ar valdigt flexibelt eller hur man nu ska forklara "konsistensen".

Haller med om det dar med 70-tals kansla haha!

Det negativa jag upplevde var att jag tyckte att det kliade och blev irriterat om jag anvant pessaret ofta (det ar pga spermiedodande medlet) samt att det kandes lite ofrascht att behova ha det inne sapass lange (blev ofta over natten..)

• rebecca81

I en bok som heter "Mor ror, åran är trasig" tror jag att det var! Huvudpersonen i den boken blev förstoppad trots att hon försökte. Vet att jag läst om det på annat håll också, men minns inte vart. Men det är inte från något medicinskt håll iaf. Om det inte är så är det ju fantastiskt!

Tyckte du att det var svårt att få den på plats?

• Pumpkin

Haha, ja det måste vara en myt Har aldrig hört talas om att man måste tömma tarmen innan, varför skulle man behöva göra det? Det är ju inte i tarmen man stoppar in pessaret.

Netta79

Precis som dig så vill jag köra icke-hormonellt från och med nu och kondomer blir ju som sagt väääldigt dyrt i längden. Jag förstår inte varför så få faktiskt vet om att pessar finns? Eller jo, det gör jag. Alla UM prackar på en p-piller och berättar inte om annat

• rebecca81

Teorin påstods vara att pessaret trycker in tarmen... Den ligger ju väldigt nära, så jag tyckte att det lät rimligt:)

• Pumpkin

Jag tror som sagt att det är en myt, så det är nog lugnt

Svar på tråden Pessar