Bröstförstoring (5)
Vi fortsätter väl att stötta varandra tjejer?
Vi fortsätter väl att stötta varandra tjejer?
Rat
Du ska ABSOLUT inte massera om du anatomiska! Dom ska växa fast!
Tack Jengirl!
Jag fick precis samma svar nu av Yvette på Victoriakliniken. Bra då vet jag det i alla fall. Massage kan t.o.m ge motsatt effekt om det föreligger risk för kapselkontraktion sa hon.
Algit:
Tack till dig med! För dig verkade det i alla fall vara bra med massage. Men det var väl för att dom är runda och din kirurg verkar ju ha en helt annan syn på saken än min. Det här har ju kommit upp många gånger här på tråden. Man blir lite snurrig av vad som gäller och inte gäller
Jätte dum fråga säkert... har också hört att man inte ska massera de anatomiska implantaten pga att de ska växa fast. Hmm växa fast hurdå? Alltså om de ska tas ut blir det mer komplicerat då el? Emfh?
Nancy pancy
Ska också opereras snart och börjar bli väldigt nervös, kanske inte osäker men nja man börjar gräva i allt som kan gå fel. Puh...jobbigt. Vart ska du opereras och vad för implantat, strl osv?
Kramar
AnnaS23 : Anledningen till att anatomiska implantat ska "växa fast" med kapselbindning är för att de inte ska rotera. Om runda implantat gör det syns det ju ingen skillnad men om anatomiska gör det kan det ju göra det.
Rat: Frågade du hur det kunde komma sig att det var ökad risk för kapselkontraktion om man masserade testurerade implantat när de förespråkar att man ska massera otexturerade? Nyfiken bara för det låter lite konstigt... Visst vill man inte att implantat som inte är runda ska rotera men det är ju för syns skull inte för kapselkontraktionens skull. Hur känner du dig idag förresten? Något bättre? Hoppas det ordnar sig.
Jejan...
Jo det hänger jag med på varför de ska växa fast, blir ju inte snyggt om ett anatomiskt bröst vrider sig. Det jag undrar är om det är svårare att ta ut ett sådant implantat?
AnnaS23
ingen aning om det är svårt att ta ut dom, men dom kan ju inte sätta dit nåt som är jättesvårt att ta bort tänker jag....
Nancy Pancy:
förstår precis dina tvivel. Jag tvivlade imånga år men till slut kommer man nog till en gräns när man känner att "det får bära eller brista". För mig har det blivit jobbigt nu men för dom flesta verkar det gå bra så låt dig inte påverkas för mkt av mig bara. kram
Läste en artikel i aftonbladet idag för er som vill se:
Silikonbröst ökar inte cancerrisken
? Nu kan vi definitivt avfärda den risken
Uppsala (TT).
Kvinnor som förstorar brösten med silikonimplantat löper inte högre risk än andra kvinnor att insjukna i någon cancersjukdom, enligt en studie som på onsdagen publiceras i Journal of the National Cancer Institute, JNCI.
Mer nytt om bröstcancer
Medel mot benskörhet hjälper mot bröstcancer Fungerar lika bra som Tamoxifen
? Tillsammans med erfarenheterna från i stort sett samstämmiga studier från andra delar av världen står vi nu på så säker grund att man definitivt kan avfärda hypotesen om att bröstimplantat skulle kunna öka risken för cancer, säger professor Olof Nyrén vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska Institutet i Stockholm till Upsala Nya Tidning.
Studien bygger på uppgifter från närmare 3500 svenska kvinnor som fått silikonimplantat inopererade. Forskarna har följt kvinnorna i snitt 18 år efter operationen.
TT
jejan:
Härligt med lite goda nyheter också!
Tyckte också det lät lite konstigt att massage skulle öka risken för kapselkontraktion. Jag kunde inte fråga, fick svaret mailat. Känner att jag inte kan ringa dit hela tiden om allting. Jag är fortf. jätteorolig och har ont men jag kan inte göra annat än hoppas. sjukskrev mig idag och imorgon. Försöker tänka positivt......
AnnaS23:
Jag ska opereras på Plastikkirurggruppen. Jag har inte varit på konsultation än, ska dit om ca 1 vecka, så jag vet inte implantat och stl än. Själv då?
Nancy pancy
Jag har op tid 19/6 och jag förstår precis hur du tänker. Har själv såna tankar fast jag vet att jag vill göra det här. Men man går och funderar på komplikationer osv. Men jag tänker på hur det skulle bli om jag inte gjorde det...jo, då skulle jag grubbla hela livet på hur det varit om jag hade gjort det!! Men jag tror att alla tänker likadant och att det är naturligt. Huvudsaken man följer sitt hjärta vad det är man vill göra och sen får man väga för och nackdelar mot varandra.
Rat
Jag håller tummarna för dig och att allt kommer att bli bra!!!!!