• emm_smile

erfarenheter med jättenattljusolja vid hormonfinnar?

Hej. Jag undrar om det är någon som har använt dessa kapslar för att motverka hormonfinnar efter p-piller stopp? Jag käkar dom och en så länge har inga stora bumlingar dykt upp, dock några små obetydliga. Hur ser hormonfinnar ut föresten? Är dom små eller stora böldliknande? Några som vet?

• Svar på tråden erfarenheter med jättenattljusolja vid hormonfinnar?
  • nippon

Hej på er,

måste få fråga er som testat Efamol om ni får ont i magen av dem?

Jag har testat efamol nu i snart 3 månader men jag tycker jag blir värre i magen, svullen och ont imagen?
    Hyn har blivit jätte fin!!

Tar en paus sen i fredags med efamol för att se om det är dem som gör mitt magonda eller inte. Knappt jag vågar sluta med dem men har inget val just nu. Min hy har fått mer lyster och finnarna är betydligt färre och jag är återfuktad. Men är priset magont så får jag väl hoppa över dem.

Några erfarenheter?
    mvh

• Zozo

emsipemsi.. jag menade inte att just den här oljan skulle vara farlig, men att man inte ska experimentera pa egen hand med krämer, oljor, läkemedel etc när man har problem utan ga till läkare.
    Var och en gör naturligtvis som denne vill, pa eget ansvar, men det är mitt rad.

• emsipemsi

Jag anser inte heller att man ska experimentera med läkemedel. Men att prova tillföra essentiella fettsyror till kosten om man i övrigt äter en kost fattig på just de fettsyrorna kan vara ett steg på väg till en finare hy!

Nippon, köp nattljusolja på flaska och använd som ansiktsolja till kvället t.ex. istället. Om det är oljan som har gjort din hy fin, kan detta vara ett sätt att komma undan magondat (är du känslig för fet mat i övrigt?).. Nattljusolja kan man t.ex. köpa på moonsun i Gamla stan, eller via Crearome (www.crearome.se) eller dess återförsäljare.

• nippon

Emsipemsi, tack för tipset. Visst är jag superkänslig mot fet mat. Där sa du något!

Ska verkligen kolla upp det! Har du testat själv?

mvh

• nippon

Emsipemsi, hjälp vad ska jag leta efter på den hemsidan?
    mvh

• annwi

Vad bra med tipps! Jag undrar om oljan kan vara till hjälp för mig också!? Jag har haft jätteproblem med acne sedan jag slutade med p-piller för tre år sedan. Det enda som slutligen har hjälpt är K. Roaccutan. Ett licenspreparat som endast hudläkare kan skriva ut och som man får supertorr hud av. Jag är bara livrädd att acnen ska komma tillbaka efter jag avslutar behandlingen. Speciellt med tanke på vi planerar att skaffa barn och jag ev. kommer att behöva äta hormontabletter. Nattljusolja kanke kan hjälpa mig att hålla det i schack.

• annwi

Nippon - gå in på webbutik och sedan vegetabiliska oljor.

• nippon

Tack annwi, nu hittade jag det! Men frågan är hur använder man det? Outspädd?

mvh

• emsipemsi

Du kan alltid ringa och fråga, nippon. De är trevliga på kundtjänsten. Men jag kan inte tänka mig att det är dumt att använda ren nattljusolja under sin vanliga kräm. Särskilt som du fick så god effekt av den.

Jag har själv inte provat nattljusolja, men ibland kan man känna sig fet i hyn av att använda olja, men jag har kommit på att tar jag bara någon droppe olja och späder med någon droppe ansiktsvatten, blir det lättare att smörja ett riktigt tunt lager. Till sånt använder jag hydrolaten som finns hos Crearome, som även de kan anpassas efter hudtyp (tex. salvia-blomörtvattnet om man har finn-benägen hy).

Men alla är olika, och för dig kanske det passar bättre att inte göra så? Svårt att veta innan man har provat!

• emsipemsi

Tillägg till nippon - för dig kanske det räcker med nattljusolja enbart, och ingen nattkräm?

Vissa kvällar tycker jag jag behöver både olja och kräm, andra kvällar enbart det ena eller det andra (eller så tar jag bort alltihop efter ett tag med hydrolat, när huden "sugit åt" sig, det kan ibland kännas minst lika skönt det).

• nippon

Tack för tipsen emsipemsi, har precis skrivit dit och frågat.

• Annaa24

Nippon!

Om du smörjer in oljan när ansiktet fortfarande är blött så binder sig oljan och vattnet och det blir inte lika fett.
    Medan du väntar på flaskan från Crearome kan du sticka hål på en Efamol-kapsel (med en ren nål eller sax) och trycka ut lite olja och använda direkt!

• Bröllopstokiig

Rugbutjej: jag köper mina burkar med efamol på Götgatans hälsokost där de är lite billigare på allt i sortimentet, fast det är förstås rörigare än på andra hälsokostaffärer. En burk med 120 kapslar 1000 mg kostar 279 kr där, annars kostar det typ 300 kr.
    Nippon: Jag har inte märkt av nåt speciellt med min mage, då jag tar 2 tabl/dag.

• emm_smile

Jag har ännu efter nästan 2 månader utan p-piller fått tillbaka mina finnar som jag hade innan jag började med pillren. Antingen kommer dom som ett brev på posten om någon månad eller så hjälper nattljusoljan. Jag köper naturapotekets nattljusolja. Den har funkat jättebra. Har aldrig varit så här fin i hyn. *peppar, peppar ta i trä*

Jag ska tillägga att jag smörjer med skinoren och att jag tvättar bara en gång om dagen. Det är aldrig bra att övertvätta sin hy. Särskilt inte när det är kallt ute.

• emm_smile

Inte fått tillbaka mina finnar ska det naturligtvis stå..

• IllusiveAngel

Jag kan också rekommendera Crearome. En nackdel kan dock vara att om man köper direkt från dem är minimumbeloppet 500:-. Crearome har även gurkörtsolja [3003] som innehåller ungefär dubbelt så mycket gammalinolensyra (GLA) som nattljusolja [3039, 3020]. Båda dessa oljor är av matkvalitet så de kan tas invärtes också (själv tar jag deras havtornsfruktolja [3036] som tillskott och mina torra slemhinnor, speciellt mina ögon, älskar det).

Numrena inom hakparenteserna är respektive produkts artikelnummer.

Vissa hälsokostaffärer har delar av Crearomes oljesortiment och i Stockholm, Gävle samt Gamleby finns det butiker som har hela eller så gott som hela Crearomes sortiment, inte bara deras oljor. Deras gurkörtsolja finns även hos Bodystore.

Och Annaa24s tips är bra, när jag använder olja "ren" på huden brukar jag se till att huden är blöt, eller åtminstone fuktig. Om jag inte fuktar ansiktet brukar jag åtminstone blöta fingrarna. :)

• minchen

Är det någon som vet ifall efamol el liknande nattljusolja krockar med p-piller...??
    om man bara vill ha fin hy men inte sluta me piller än?

• emsipemsi

Jag tror inte att p-pillereffekten avtar när du äter/smörjer dig med vegetabiliska oljor.

F.ö. står det väl på bipacksedeln vilka läkemedel som slår ut p-pillereffekten?

• Annaa24

Det där tipset tror jag kom från Crearome ursprungligen:) Visst är det irriterande att man måste köpa för 500 kr! Det har stoppat mig flera gånger från att handla.

GLA har tyvärr inte fungerat för mina finnar. Men jag köpte faktiskt gurörtsolja när jag skulle prova så jag funderar på att ge det en till chans med nattljusolja. Kanske finns det ngt annat magiskt i den oljan som forskarna inte vet om :)

• Rugbytjej

emm_smile:

Hur mycket kostar naturapotekets nattljusolja? Är det samma sak som efamol (om du vet)?

Lanna:
    Tack för infot!

Svar på tråden erfarenheter med jättenattljusolja vid hormonfinnar?