• Sommarlov

Gott alkoholfritt vin - finns det?

Vi har några gäster på vårt bröllop som är nyblivna mammor och vi vill kunna erbjuda alkoholfritt vin till dem. Finns det någon som kan tipsa om några goda vita och röda alkoholfria viner? De vi har testat smakar antingen äcklig saft eller ättika!! Så snälla, snälla, alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Gott alkoholfritt vin - finns det?
  • Sommarlov

Nej det är klart att det inte kommer smaka som "riktigt" vin men vissa av de alkoholfria vinerna smakar riktigt illa... Så därför undrade jag om någon hade ett tips på vin som faktisk kan vara njutbart att dricka...

• utvandraren

Att ta bort alkoholen i vin är en tuff process och därför smakar det inte så bra. Alkoholen är ju också en smaksfaktor så det GÅR helt enkelt inte att få det att smaka som vin. När jag jobbade i restaurang som sommelier brukade jag avråda pga detta. Som alternativ rekomenderar jag en god gårdspressad äppeljuice. Eller äppelsaft blandat med mineralvatten som ger en god,frisk måltidsdryck. Alkoholfri cider kan vara ett alternativ och även öl(även om det kan vara lite blaskigt med..). Lycka till!

• Ettolrach

Amé tycker jag är det bästa alkoholfria alternativet, finns som vitt i två varianter, rött och rosé. Bra alternativ om man inte vill ha sötasliskiga läsk- eller cideralternativ till maten.

Amé Rosé tycker jag är kanongott, läskande och passar till de flesta typer av mat.

• FruT

Det finns ett rött alkoholfritt vin som heter Free. Supergott! Är inte riktigt säker men jag tror att det finns i vitt också...

• Sommarlov

Tack snälla för alla tips. Ska nog åka till systemet och kolla runt lite

• Sister of the Night

Jag tycker Utvandraren är inne på rätt spår! Varför inte en god svart vinbärsjuice?
    Det skulle jag tycka var ett bra alternativ.

• Telan

Den Herrgården där vi ska ha festen rekommenderade den tidigare nämnda Amé som alkoholfritt alternativ. Personen vi pratade med är mycket kunnig inom dryckesområdet och sa att Amé är överlägset bäst, varken sötsliskigt eller "jäst saft" som många andra alkoholfria alternativ. Bra också att den finns som både vitt och rött.

• flippertjejen

Jag drack Fre Sutter Home både rött och vitt när jag var gravid på ett bröllop. Det var jättegott och finns på Systemet.

• Sommarlov

Jag sökte efter Amé på Systembolagets hemsida men kunde inte hitta det - vart får jag tag i det någonstans?

• Elnus

Det säljs i hälsokostaffärerna! Varför vet jag inte, har aldrig smakat det, men sett det i fönstret!

• Eriks blivande fruga

Amè rosé är kanongott. Finns på hälsokost och Hemköp. Sen så är Free med blå etikett ännu bättre. Rött är lite svårare men Ariel (tror jag att det heter) är ok.
    Lycka till.

• Squeezetoy

Amé är verkligen jättegott, har provat tre av varianterna, inte den röda. Goda alla de tre.

• evig trohet

det finns att köpa på hälsokost affärer, minns inte vad det heter

• jennie-06

Amé är ett jättegott alternativ till vin, men det smakar inte som vin.... (Bara för att förtydliga). Det säljs som sagt i hälsokostaffärer och brukar vara relativt dyrt, men vad gör man inte för sina ammande vänner...?

Svar på tråden Gott alkoholfritt vin - finns det?