• Blowjo

Vad betyder O.S.A????

JO..funderade lite, när jag såg ett inlägg....

betyder O.S.A att man talar om att man tänker komma...

eller betyder O.S.A att man ska höra av sig om man inte tänker komma....

för jag trodde det betydde att man skulle höra av sig innan O.S.A gick ut...om man INTE kunde komma...annars så tog man för givet att man kunde komma...

• Svar på tråden Vad betyder O.S.A????
  • Ellte

blowjo: Det var INTE meningen att vara taskig mot dig, absolut inte! Jag är jätteförvånad att inte alla vet vad det betyder men jag ser inte ner på dem som inte vet... Inte vara ledsen *kram*

• anne på grönkulla

Blowjo, det ska du verkligen inte vara olycklig för. Jag tror att många tror som du, men det är också ett av skälen till att många på BT är olyckliga för att folk inte svarar på inbjudningar.

Jag tycker att man ska skriva ut nåt som är tydligt och som man tror alla förstår så som man vill att det ska uppfattas. det tjänar både inbjudare och inbjudna på - om man kan minimera missförstånden och irritationen över detta.

• Ravial

(och givetvis menar jag "Svar önskaS")

Blowjo:

Mobilnummer är bra (vi hade bara telefonnummer) men jag har kommit på att vissa tycker det är mindre läskigt att svara skriftligt (jag tex ), så kanske en komplettering med e-postadress?

• Petronella i från Plaskeby

Ja visst är det lustigt hur gamla språkformer kan leva kvar! OSA betyder som så mågna före mig skrivit "jag begär ett svar från dig".

Tror det är bättre idag att skriva "Svar önskas" eller "Hör av dig oavsett om du kommer eller ej", eller liknande.

• Jenny Luks

Eftersom vi inte själva gillar telefoner så lämnade vi nummer och mail. De flesta har mailat, tack och lov!

• Skivbaren.nu

Vi skrev OSA på våra inbjudningskort nu, och jag hoppas att folk har bättre koll på att höra av sig än när vår andra dotter skulle döpas, då skrev vi nämligen:
    Oavsett om ni tänker komma eller ej önskar vi svar senast ... (osså datumet förstås)
    Men de var ändå jätte många som inte hörde av sig när datumet gått ut. några ringde dagarna efter och sen var de flera vi var tvugna att ringa och höra efter med. De var många som inte svarade på OSA när första barnet skulle döpas, så vi ändrade till andra barnet, men då var de ändå fler som inte svarade, så nu till bröllopet ja då blev de OSA igen... Hoppas folk hör av sig, men ärligt talat så blir jag inte förvånad när jag kommer få sitta och ringa runt efter datumet gått ut heller.

Men jag tycker att oavsett om man får en inbjudan och vad de står på den så kan man höra av sig och tacka för inbjudan i alla fall de oavsett om man tänker komma eller inte. även om de inte förväntar sig svar så är de väl snällt att visa att man blev glad för inbjudan. Min åsikt :)

• Burro

Hej!

Vill bara säga att jag är lite trött på folk... Vårt OSA datum gick ut i helgen och nästan 20 pers(!) svarade inte ens, varav nästan alla är min sambos släktingar. Jag antar att de inte kommer, men jag tycker att de faktiskt kunde höra av sig. Det känns lite tråkigt när man lagt ner tid på inbjudan och valt ut vilka som får komma, och sen hör de inte ens av sig... Ville bara prata av mig lite... Tack för att ni finns!!!

• anne på grönkulla

Ring dem & fråga! Det går att vinkla det så att man inte själv behöver känna sig dum eller "tiggig" utan de har gjort bort sig och ni har ett helt rimligt behov av ett svar! Ni vill inte stå där med en massa folk som bara dyker upp på bröllopsdan...

• Freddans fröken

Burro,

De kanske som topic i den här tråden, inte förstår vad OSA betyder. Det är nog en bra idé att kolla om de tänkt komma eller ej...

• berkaj

Ja herregud vad folk är oartiga. Har man blivit inbjuden på en stor fest eller fest överhuvud taget, så tycker jag att man ringer och tackar. Om man inte vet vad OSA står för, är det ännu viktigare att ta reda på det. Jag hade god lust att ringa å säga dem som ej ringt innan osa gått ut. Jag skulle bara höra om jag förstått rätt att du int ekommer, eftersom du ej har "anmält" detta till oss. Men det känns lustigt att göra det hahahaha. Nu har vi ringt runt och alla kommer...jaja roligt att bli inbjuden? ja det vet vi ju inte eftersom ingen tackat *pust*

• Burro

Sen har vi min farbror som ringde och tackade nej, till saken hör också att det är min fars 60-års dag vi gifter oss på, för att det är fest på BÅTKLUBBEN!!! VA?!! Har ni hört?!! Tycker synd om min pappa... han var väldigt noga med att alla på hans sida skulle bjudas för att han försöker hålla ihop familjen, då både farmor och farfar är döda. Jag har dock lovat mig själv att jag ska fokusera på det som är bra istället. ALLA som jag ville skulle komma från början kommer att komma, så det blir en jättekul fest!

TACK FÖR ATT NI FINNS!!!!!!!!!!!!!!

• jocelyn

Jag tycker det är ok att skriva i inbjudan "sista svarsdag är den 1 maj" eller "vi behöver ert svar senast den 1 maj". Verkar lättare att vara övertydlig än traditionsenlig i det här ärendet.

• Jenny Luks

Vänta nu, jag hänger inte med. Din pappas 60-årsdag? Fest på båtklubben? Har din pappa fest på båtklubben samtidigt? Jag fattar inte...

• Burro

Nej förlåt!!! Vi gifter oss på min pappas 60-årsdag och min farbror kommer inte, för han ska på en annan fest på båtklubben. Jag menar att han borde kommit för pappas skull. Jag tror min pappa kommer att bli besviken...

Såg nu att det var lite svårt att tyda mitt förra inlägg, sorry...

• Ettolrach

Jag har slutat använda förkortningen och skriver numer "svar senast" + datum för att vara tydlig. Många (yngre framför allt tror jag) vet inte vad o s a betyder så varöfr krångla till det.

Det är ett gammalt språkbruk och därför känns uttrycket lite kontigt. Egentligt så säger det vi anhåller om svar men då i en gammalmodig grammatikalisk form. Jämför uttrycket "(om)rökning undanbedes"

• storstrumpa

Osa = Om svar anhålles....
    Senast....

• Stefans fästmö

Jag kom på precis nu att jag nog ska skriva ?Vi behöver veta om ni kommer eller inte senast?? på inbjudan. Det kan väl inte misstolkas? Vill gärna få in att de ska svara antingen de kommer eller ej eftersom många verkar ha svårt att fatta det...

Sen har jag just idag lite dåligt samvete för att jag missade att svara på en (vanlig) festinbjudan, vet att jag tänkte "Åh vad synd, då är vi bortresta, men måste svara o säga det" o sen bara föll det bort... Kom på det idag, flera dar efter festen... Känner mig elak...

Svar på tråden Vad betyder O.S.A????