• Blowjo

Vad betyder O.S.A????

JO..funderade lite, när jag såg ett inlägg....

betyder O.S.A att man talar om att man tänker komma...

eller betyder O.S.A att man ska höra av sig om man inte tänker komma....

för jag trodde det betydde att man skulle höra av sig innan O.S.A gick ut...om man INTE kunde komma...annars så tog man för givet att man kunde komma...

• Svar på tråden Vad betyder O.S.A????
  • Ravial

Jag fattar i alla fall inte vad "om svar anhålles" betyder, egentligen. Ordföljden är för mig lite krånglig. Man "anhåller om" något - det är lättare att förstå.

Det känns som om det borde komma något mer efter "om svar anhålles" :

"Om svar anhålles...så vill jag att ni svarar. Om svar inte anhålles kan ni strunta i det."

"Svara, tack!" borde ju vara den logiska utvecklingen av uttrycket, men på svenska tycker jag det låter lite tråkigt (som om man är arg på sina gäster).

• velour

Det är just det, många är inte särskilt bekanta med vare sig ordet anhålla eller passivformen. Och det kommer ju faktiskt något efterr, datumet. om svar anhålles (senast) 2 juni = vi anhåller om svar (senast) 2 juni = vi begär svar...

• Ellte

Ravial: "Svar önskas" kanske... Eller "Meddela om du kommer eller inte senast den...." för extra tydlighet :D Låter inte lika kort och spydigt men är lättare att tyda än "OSA"

• Blowjo

vi har lämnat mobilnr, bådas....duger det?

• anne på grönkulla

Är "Svar senast till..." ett modernare och tydligare alternativ? Men att man ska svara oavsett om svaret är ja eller nej borde egentligen kunna höra till allmänt hyfs.

• Ellte

Anne på Grönkulla: Hehe..mmm och jag tycker att betydelsen av "OSA" borde ingå i allmänbildningen men så är det ju uppenbarligen inte :D

• Blowjo

jo....O.S.A för mig VAR (för en stund sedan) att man BARA skulle höra av sig om man INTE kunde komma!!!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte är tillräckligt allmänbildad att veta vad O.S.A betyder!!!

-Tycker annars själv att jag klarar mig bra i samhället...men är inte nån expert på inbjudningar....

• anne på grönkulla

Nä, det verkar ju inte så. Förvirringen tycks vara rätt stor och inte bli mindre av vare sig förkortningen eller att skriva ut hela frasen! (& det är iochförsig rätt förståeligt rent språkligt då vi sällan uttrycker oss så på modern svenska) Huvudsaken är väl att man får frams in poäng - att man vill ha svar från gästerna.

Vill mans en bara att de som inte kan ska ringa får man väl skriva typ "anmäl senast datum x om ni inte kommer" - men jag tror att risken då är större att fler slarvar med det. Men om det inte gör nåt att det är färre där på själva dan än vad man trott så är det ju helt Ok.

• mia_maj2006

Zozo: Tack för upplysningen. Det förklarar saken. Så långt kom jag aldrig i min svenskaundervisning.

• Ravial

Ellte:

Jag röstar för ditt alternativ "Svar önskas" (även om vissa kanske inte läser det som något krav att svara ). Det ska jag börja använda hädanefter, istället för O.S.A, som jag faktiskt tycker ser ganska fult ut i skrift. Svar önskar, däremot, ser vackert ut och låter artigt.

Synd att jag redan är gift, annars hade jag kunnat praktisera min nya lära vid inbjudan .

Svar på tråden Vad betyder O.S.A????