• Blowjo

Vad betyder O.S.A????

JO..funderade lite, när jag såg ett inlägg....

betyder O.S.A att man talar om att man tänker komma...

eller betyder O.S.A att man ska höra av sig om man inte tänker komma....

för jag trodde det betydde att man skulle höra av sig innan O.S.A gick ut...om man INTE kunde komma...annars så tog man för givet att man kunde komma...

• Svar på tråden Vad betyder O.S.A????
  • Herecomesthebride

Man ska alltså svara oavsett om man ska komma eller inte!

• Too Be  gift nu

OSA=Om Svar Anhålles

• Ellte

Och det betyder att den som skickat inbjudan vill ha ett svar antingen det är ja eller nej! ;)

Jag tror ärligt inte att alla fattar vad "Om svar anhålles" betyder ens om man skriver ut det...

Samma förkortning/uttryck på franska är mycket bättre! R.S.V.P - Responder s´il vous plait (sorry om stavningen är kass) = Svara, tack!

• mia_maj2006

Jag skulle vilja säga att O.S.A. betyder att man ska svara oavsett om man ska komma eller inte. Man ska alltid svara på en inbjudan man får oavsett om det är till ett barnkalas, en middag med grannen eller ett bröllop.

Däremot har jag lite svårt att fatta själva betydelsen av "Om svar anhålles" det borde ju betyda "om svar tas emot" vilket gör det hela jättekonstigt...

• Blowjo

men om man bara hade velat att de skulle svara, om det inte hade kunnat komma....

vad skulle man skriva då

• Zozo

mia_maj2006.. "Om svar anhålles" är en gammaldags form, (en passivform borde det väl vara?) och betyder samma sak som "jag anhaller om svar" dvs "jag ber om svar"

• Zozo

Blowjo.. jag tror att du helt enkelt far skriva ut det i så fall. Är det inte bättre att göra tvärt om i sa fall? "Svara om ni kan komma", typ?

• velour

Språket är väl inte supermodernt, men med osa menar man att man anhåller om (= ber om eller begär) svar. Tycker det verkar lite osäkert att endast be dem som inte kan komma att svara.

• velour

jag skriver visst inte tillräckligt snabbt..

Svar på tråden Vad betyder O.S.A????