• LillaMi

Migrän

Jag får migrän, ofta vid de sämsta tillfällen som till exempel bröllop. Jag är inte helt säker på varför; tycker inte riktigt att jag alltid kan härled migränen till stress.

Nu är jag hur som helst rädd att jag ska få migrän även på min egen bröllopsdag. Det skulle vara så hemskt att fira dagen/kvällen med en så'n hemsk huvudvärk

Är det någon som har något tips, något jag kan tänka på eller göra för att undvika en migränattack?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Migrän
  • pickolina

Jätte TACK för ditt svar!

Kändes skönt att läsa för allt du skriver stämmer in perfekt på mig.

Spänningshuvudvärk som kommer från nacke/rygg, daglig värk som lätt övergår till migrän av ljus och blodsockerfall osv osv...

Fick lite hopp om att det kanske kan finnas en lösning vilket jag inte haft tidigare... Nu vet jag även att det är helt rätt att söka läkare. Tidigare har jag tänkt/känt att det varit lönlöst och att de ändå troligtvis inte kan göra något osv...

Så, jätte tack verkligen. Du gav mig det stöd jag behövde. Nu ska jag söka hjälp och inte ge mig förrän jag får hjälp! :)

• Murgrönan

Pickolina: Roligt att jag kunde hjälpa!

Jag förstår PRECIS hur du känt om att söka hjälp från läkare. Jag hade samma problem i början av min värk: den allmänpraktiserande läkare jag gick till kunde inte göra så mycket, och jag gav mer eller mindre upp. Sen när jag fick nog av smärtan och beställde tid till en neurolog som tog mig mer på allvar och redde ut alla symtom, fick jag bättre hjälp.

Lycka till med hjälpsökandet: ge dig inte innan du fått hjälp! Eftersom jag inte är läkare kan jag ju inte helt säkerställa att det är migrän du har, men det är inte svårt för en neurolog att ta reda på.

• rebecca81

Hej, har ingen erfarenhet av migrän men har ofta haft spänningshuvudvärk. Provade att gå till kiropraktor via jobbet en gång, och höll på att svimma av smärta när han knådade på axlarna och övre delen av ryggen. Jag hade aldrig haft ont i ryggen, men var tydligen spänd som en fjäder hela tiden.

Jag skippade kiropraktorn, eftersom det gjorde så ont, och började på yoga en gång i veckan istället! Efter ett par månader var spänningarna i princip borta eftersom jag lärt mig att slappna av.

Rekommenderas starkt! Nu har jag inte huvudvärk om jag inte håller på att bli sjuk.

• LillaMi

Hej!

Stort tack för alla tips och förslag!

Jag använder Imigran redan och har inte upplevt några särskilda biverkningar. Jag bara hoppas att jag inte ska behöva ta någon denna kväll. Ska istället försöka satsa på "förebyggande insatser".

Så tack Murgrönan för alla idéer om avslappningsöveningar och ventilation. Ska verkligen se om jag hitta några bra andningsövningar för det är nog precis vad jag behöver.

Även väldigt bra med tips på receptfria varianter. Själv tycker jag att värktabletten Koffazon (innehåller koffein) tillsammans med Alvedon fungerar mycket bra så länge inte huvudvärken är för kraftig. Ett tips jag har fått på Apoteket.

• rebecca81

(0m hur man kan bli hjälpt med spänningshuvudvärk alltså)

• LillaMi

Jag har också ofta spänningshuvudvärk, som ibland blir till migrän. Yoga låter spännande

• rebecca81

Yoga är fantastiskt skönt, men mitt tips är att inte försöka hemma själv innan man varit hos instruktör och lärt sig rätt andning och tänk först. Men sen kan det vara jättebra med dvd och liknande för att köra hemma.

•  inte min tur än-fast nu är det min tur

Kanske försöka gå på massage ngn dag innan bröllopet så att man kan varva ner ordentligt! Oroar mig också för att få migrän på bröllopsdagen, men jag kan ta imigran. Ska försöka sova mkt o gott dagarna innan bröllopet och så är det nog viktigt att man tvingar i sig mat o dricka innan vigseln, hur nervös man än är!

• polly22

Finns det någon chans att dina huvudvärk orsakas av något du äter? Min mor fick riktigt svåra migrän med bultande huvudvärk och kräkningar av att äta choklad och ost (inte samtidigt - det vore ju äckligt )och även rödvin kunde sätta igång migrän. När det upptäcktes och hon undvek dessa saker fick hon sällan migrän.

Jag har hört att det finns en mängd olika substanser som kan trigga migrän - citrusfrukter, skaldjur, vissa dofter, ansträngning, blinkande ljus m.fl.

Värt att undersöka kanske...

• Therése

Jag har migrän och har testat det mesta för att få ordning på det. Det som funkar för mig är att vara noga med att äta och dricka regelbundet så att inte blodsockret faller eller att jag får vätskebrist. Vidare frisk luft och träning. På min egen bröllopsdag hade jag en chokladkaka i handväskan för att kunna ta en bit vid behov.

Vad gäller medicinering så håller jag med tidigare inlägg om att en neurolog är det enda som gäller, de har klart bäst koll enligt min erfarenhet. Jag har testat betablockerare men då fick jag så lågt blodtryck att jag nästan svimmade. Äter nu i stället Sandomigrin som förebyggande medicin varje dag, inte kul att behöva äta så mycket tabletter men hellre det än att bli dålig (innan jag började med dessa hade jag migrän 4-5 dagar per vecka, nu är det kanske 1-2 gånger per månad).

När det ändå slår till har jag Maxalt som hjälper bra, tycker den är bättre än Imigran som gör mig tröttare. Maxalten känner jag knappt av alls. Jag råder dig ändå att pröva dessa mediciner en tid innan bröllopet så att du vet hur du reagerar på dem. För egen del kan jag t ex gissa att jag inte känner av Maxalten så mycket p g a att jag vant mig vid Imigran som ger mer biverkningar, kropppen vänjer sig ju vid det mesta tyvärr. Men dessa funkar bra för mig i alla fall. Lycka till!

• M.G

Snabba kolhydrater har jag också för mig kan orsaka migrän.

• Therése

MG, det är lite olika från person till person vad som orsakar migrän. Choklad t ex som jag ju KAN äta kan även framkalla migrän för andra. För min egen del är det rödvin (fast det ser jag inte som ett problem, det går ju att undvika) och STRESS som är de stora bovarna. Samt förstås blodsockerfall... Men det varierar som sagt. Migrän är ett elände att leva med, det är det enda jag kan säga!

• M.G

Therese - Jo självklart är det olika från person till person, det var därför jag skrev att det kan vara en orsak.

• Till sommaren

Något som har hjälpt mig väldigt mycket är regelbunden akupunktur. Det var min neurolog som gav mig en remiss till en akupunktör. Neurologen tyckte att det var värt ett försök, och det har hjälpt mig enormt mycket. Tidigare hade jag migrän 2-4 gånger i veckan, nu är det bara ett par gånger i månaden.

Jag måste dock ta betablockerare ändå. Men jag det får väl gå, jag står inte ut med konstant migrän igen.

Det har tagit ungefär ett år med täta besök hos akupnktör. Men jag anser att det är värt det. Akupunkturen gör inte ont (jag var ltie rädd för det inan jag gick dit första gången). Visst sticker det till när han sätter i nålarna men det gör inte ont.

Det är inte något som hjälper bums, men det kanske kan vara värt att fundera på som en långsiktig behandling.

Hoppas att du får en fin bröllopsdag utan migrän!

• frökenfrida

Hej! Jag har haft migrän så länge jag kan minnas och min migrän blev mycket bättre då jag slutade äta rött kött. Jag äter all fågel och fisk men skippar allt annat kött. Det är inte döden att ta en skinkbit ibland men mastiga biffar och liknande undviker jag. Min syster som också led av migrän blev helt fri från sin huvudvärk tack vare att hon också slutade äta kött.

Jag tar Zomig som medicin och växlar mellan tabletter och nässpray. Nässprayet är verkligen att rekommendera. Det verkar snabbt och det har ingen betydelse om man kräks under anfallet. På senare tid har jag börjat ta två alvedon och två magnesium tabletter då jag får symptomen inför ett migränanfall. Det i samband med vila brukar hjälpa i de flesta fall för mig. Sen tar jag också en tablett, Fortodol, varje dag. Både Fortodol och Magnesium finns att köpa på hälsokosten. Jag hade en period med anfall var och varannan dag och testade dessa. Jag upplever att det hjälpt. Jag har färre anfall.

Jag funderar på att börja med akupunktur. Jag läste någons inlägg tidigare. har någon annan erfarenheter av detta?

• Lucia05

Ät ordentligt och drick mycket vatten !!

Svar på tråden Migrän