Hej!
Om du ofta lider av migrän (dvs. flera ggr i månaden) kan din läkare (helst en neurolog) diskutera olika förebyggande alternativ för att din migrän ska stilla sig.
Betablockerare fungerar inte på alla, om du t.ex. har väldigt lågt blodtryck kan din migrän istället förvärras av b-blockerare, eftersom de egentligen är en grupp mediciner som används för att sänka blodtryck (för personer som lider av högt blodtryck). Det finns flera andra alternativ till betablockerare, t.ex. epilepsimediciner, antidepressiva etc. Din egen neurolog kan bäst avgöra vad som passar dig.
Om du börjar med förebyggande mediciner är det bra att börja i god tid före bröllopet; det tar en tid innan vissa förebyggande mediciner når full effekt (detta är fallet med vissa betablockerare).
Om du inte börjar med förebyggande mediciner kan du istället börja med yoga; stress är den absolut vanligaste orsaken till migränanfall (76 % av migränpatienter har stress som sin värsta utlösare), och om du lär dig några andningsövningar som håller dig lugn, är det mindre risk för migrän. Nervositet är ju också en form av stress, och gör inte migränen bättre, direkt. Då kan det vara bra att kunna några andningsövningar för att dämpa stressen.
Hur är det med kvav, varm luft (som det lätt blir på bröllop och andra större tillställningar)? Jag får sgs alltid migrän av "dålig luft", så du kan ju tänka på att se till att luftkonditioneringen fungerar, eller att det går att öppna ett fönster vid behov eller nåt.
Andra tips: tänk på att sova ordentligt veckan innan bröllopet, sömn är viktigt för oss migräniker, försök äta ordentligt under dagen; många får migrän av för lågt blodsocker.
Hörde att vissa dessutom hjälps av att dricka riktigt riktigt starkt te (så starkt att det nästan är odrickbart), och jag har själv testat det under migränanfall. Det har en viss effekt, så det kan ju vara värt att testa.
Det här blir visst ett lång inlägg (ursäkta
), men jag vill ännu bara tipsa alla som lider av migrän att de senaste vårdråden under ett migränanfall är att man först tar en tillräckligt stor dos vanliga värktabletter (t.ex. 2 alvedon), detta så fort man känner minsta lilla symptom (lätt om man har migrän med aura), och sedan den egentliga migränmedicinen först när man känner värk. Detta förkortar anfallet.