• Fröken Tärna

Bantningsdjungeln *suck*

Någon fler än jag som känner sig lite vilse i röran av bantningsmetoder och allehanda dieter?

Många metoder verkar ju bra, men samtidigt verkar de vara varandras motsatser. Och ändå samtidigt vara "lika" nyttiga och effektiva. Ta VV och GI, tex... Dessa två går väl inte att blanda, då förstör man väl effekten? Av denna anledning slutade jag med GI, det var ju omöjligt för mig att rensa kroppen på kolhydrater.

Nu försöker jag köra någon slags lågkaloridiet, frukost, middag och ett mellanmål i form av pulverdiet (Herbalige och Nutrilett) samt ett mer tillagat mellanmål.

De mål jag äter är nog förnuftiga, försöker tänka VV, då det känns som ett rimligt tillvägagångssätt.
    Men jag undrar fortfarande, är jag fel ute? Hur många mål om dagen ska/kan/bör man byta ut mot pulverdrinkar. Gör det någon skillnad om man byter ut ett av huvudmålen eller om man byter ut ett mellanmål?

Oj, blir så snurrig av alla dessa dieter. Någon som har några kloka ord om detta stora ämne?

• Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*
  •  Miss Cee

Jag rekomenderar verkligen någon av de "metoder" som tillåter dig att äta vad du vill, men i rimliga mängder. VV har jag själv tappat 30+ kilo med utan problem och annars är Aftonbladets viktklubb uppbyggd på samma sätt, men räknar lite annorlunda.

Jag tror att man förr eller senare kommer att tröttna om man upplever sig begränsad för att man inte får äta det eller det, och samtidgt tror jag attd etär förödande attgå hungrig. Därför tycker jag att WW är det bästa. Dessutom bör du absolut kunna kombinera dem med GI, eftersom du faktiskt får äta all mat!

Pulverdrinkar ger jag inte mycket för. de ger ofta snabba resultat, men inte bestående. de kan säkert vara bra att gå ner de där 3-5 kilona man samlat på sig över julen/semestern, men en riktig övervikt som man haft ett tag kommer bara tillbak aom man svälter sig.

• Fröken Tärna

M.G,
    Det är inte InZone du menar? Heter produkterna verkligen Nature's Own eller är det företaget som tillverkar dem? (Tvivlar ju naturligtvis inte på vad du säger, tyckte bara att beskrivningen lät så himla lik InZone. Året Runt och allt det där..)

Vart köper du Nature's Own? Har försökt att leta lite men jag hittar inte igen någon butik/nätbutik som säljer dessa.

Är jättenyfiken på detta pulver nu

• Fröken Tärna

Miss Cee;
    jag håller med dig om pulverdrinkarna. det där med VLCD är inget för mig egentligen. En stor del av de kilon jag tidigare har gått ner har kommit tillbaka. Däremot så tycker jag att pulverdrinkar är utmärkta mellanmål. Jag har ju förstått att regelbundna måltider är att föredra men ibland finns inte tid, lust eller ork till ngt annat än en snabb bulle. och att byta ut denna bulle mot pulver känns rätt smart.

men det är också ganska lärorikt att prova sig fram för att se vad som fungerar. det må finnas all kunskap i världen här, men man tycker ju själv att man fungerar annorlunda. learning by doing med andra ord

• M.G

Fröken Tärna - Företaget heter nature´s Own och på burken står det Protein Drink Mix, Nutrition.
    Det var 1 eller 2 år sedan kanske som det vann i året Runt.
    Proteindrycken är spm du säger ett utmärkt mellanmål och det finns ju faktiskt tillfällen, även om de inte borde finnas som man inte hinner laga till/värma och äta maten. Tillsammans med några mandlar blir det ett jätte bra mellanmål. Pulvret är även betydligt bättre än många måltider, tänker tex. på korv med pulvermos, pannkaka, hamburgare osv.
    Det viktigaste när man ska gå ner i vikt är nog att hålla sig borta från de snabba kolhydraterna så långt det bara går.

Läs böcker av Fedon Lindberg, hans filosofi verkar bra.
    Jag tror man får största effekten av GI både viktmässigt och hälsan.

Vad du än väljer önskar jag dig lycka till. Man får välja det man tror passar en bäst.

• Fröken Tärna

M.G.
    Tackar tackar för svar angående Natures Own. jag har googlat det, men jag hittar verkligen inte någon som säljer det. Vet du något försäljningsställe?

• M.G

Fröken Tärna - Ursäkta, jag glömde svara på den frågan. Man får ett kundnummer genom en distributör, sedan beställer man direkt från Nature´s Own.
    Lämna din mailadress så kan jag maila dig om hur du ska göra om du behöver hjälp med det.

• sposa

Förlåt, men jag kan inte förstå att folk fortfarande går på konceptet bantning, oavsett vilken form av bantning. Alla vet ju att det inte funkar. Visst kan man gå ner, men nästan alltid går man upp igen, och i många fall fler kilon än man blev av med. Och framförallt är man inte snäll mot kroppen. Det finns inga genvägar. Enda sättet att gå ner i vikt på och hålla vikten är helt enkelt att äta nyttigare och att röra på sig mer. Sluta lura er själva.

• M.G

Gi är ingen bantningsmetod, det är ett sätt att äta hälsosammare. Har man övervikt går man ner och undervikt går man upp.
    Ska man dricka pulverdrinkar för att gå ner i vikt tycker jag man först och främst ska se till att det är bra ingredienser i den. man kan byta ut alla mål om dagen utom ett i ca 2 veckor för att få lite hjälp i början men man måste förändra kosten annars är det inget värt.
    Som mellanmål är det jätte bra.

Jag tycker inte heller om begreppet bantning men det går ju ut på att lära sig äta hälsosammare.

• M.G

Alltså jag menar att man kan ju både banta och svälta sig och banta och äta bättre mat. Sedan beror det ju hur du väljer att äta/inte äta som kan vara ett problem. För mig betyder banta att 'Gå ner i vikt' inte att svälta sig men vi är ju olika.
    Man ska nog hellre fixera sig vid hälsan än vikten, den åker ju ändå om man äter rätt.

• M.G

Ingen som vet GI på Bulgur?
    Har hittat Fullkornsbulgur nu.
    Hoppas det är lika gott.

• M.G

Har hittat det.
    Det är medel.

Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*