• Fröken Tärna

Bantningsdjungeln *suck*

Någon fler än jag som känner sig lite vilse i röran av bantningsmetoder och allehanda dieter?

Många metoder verkar ju bra, men samtidigt verkar de vara varandras motsatser. Och ändå samtidigt vara "lika" nyttiga och effektiva. Ta VV och GI, tex... Dessa två går väl inte att blanda, då förstör man väl effekten? Av denna anledning slutade jag med GI, det var ju omöjligt för mig att rensa kroppen på kolhydrater.

Nu försöker jag köra någon slags lågkaloridiet, frukost, middag och ett mellanmål i form av pulverdiet (Herbalige och Nutrilett) samt ett mer tillagat mellanmål.

De mål jag äter är nog förnuftiga, försöker tänka VV, då det känns som ett rimligt tillvägagångssätt.
    Men jag undrar fortfarande, är jag fel ute? Hur många mål om dagen ska/kan/bör man byta ut mot pulverdrinkar. Gör det någon skillnad om man byter ut ett av huvudmålen eller om man byter ut ett mellanmål?

Oj, blir så snurrig av alla dessa dieter. Någon som har några kloka ord om detta stora ämne?

• Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*
  • Fröken Tärna

Blivande fru A.H>>>
    Näe, tyvärr inte Uppsala. Bor i Stockholm.
    Iofs skulle vi ju kunna träffas vid Arlanda och ta en promenad längs landningsbanan

Du väger ju inte så mycket... 55kg nu, och en trivselvikt på 49kg. Inte många kilo att prata om men jag vet vad du menar. är man kort eller har smal benstomme så syns fettet på ett helt annat sätt liksom.
    Jag är inte heller överviktig på något sätt
    men jag är i desperat behov av att förlora fett. Jag har myyycket smal benstomme så det fett jag har liksom "hänger" på mig. Jag är den typen som aldrig får former, jag blir snarare oformlig
    Så det känns som om prio 1 för mig trots allt är motion. usch, jag är så laaaaat men vissa saker måste göras antar jag.

• Carma

Fröken tärna,

Hur mkt vill du gå ner?? Jag är med i GIviktkoll. Tycker att det funkar bra. Jag kör nystart eftersom rivstarten passade mig inte riktigt. Jag behöver lagom med proteiner & kolhydrater, etc, som Elte säger. Men funkar det för andra så funkar det! Jag "brottas" med 2 kg. Annars är jag smal & behöver inte gå ner mer än så, är 165/55.

Elte, kör du också ngn "Elte-diet"?? Du nämde ngn gng att du skulle vilja gå ned ngn kg med, om jag inte minns fel. Jag instämmer helt med dig när det gäller en sund viktminskning och det där med "lagom" :)

• Blivande fru A.H

Fröken Tärna:

Jag jobbar bara ett stenkast från Arlanda så visst, en prommenad längs landningsbanan passa utmärkt :) jag tror dock inte att LFV tycker om idén!! :)

Visst, 55 kg låter kanske inte mycket men jag är 152 cm lång så det syns rätt väl. Hela jag är som en gelepudding, jag dallrar när jag rör mig och när jag sitter är armarna emot valkarna så jag kan säga att jag inte trivs med detta just nu. Speciellt när jag VET att jag kan få bort det! Det tog bara ett par månader att få bort 5 kg sist så jag vet ju att det går. Nu är jag visserligen några år äldre men det tror jag inte spelar någon roll. Jag ska ta mig i kragen och verkligen få bort hänget! Dessutom har jag tänkt att min morgongåva ska vara en "secret box" så jag har ett stort mål att jobba mot! :)

• M.G

Jag tycker det sundaste är GI. Det är ingen bantningsmetod utan ett hälsosamt sätt att äta resten av livet. Behöver man gå ner i vikt/gå upp i vikt gör man det.

Jag har kört med pulverdrinkar en längre tid och jag dricker nature´s Owns proteindrink. Den kostar ca 3,50/mål exkl. drycken du blandar den med. Den innehåller inga vitaminer och mineraler så det är bra om man tar tillskott men fortfarande hamnar man inte på över 10.-. Den är väldigt billig och god och innehåller långsamma kolhydrater.
    När jag hade mycket övervikt drack jag drycken till alla mål utom middagen då jag åt vanlig mat. Nu dricker jag den oftast bara på morgonen, ibland till lunch också.

Ett enkelt och bra sätt är att äta så lite vitt mjöl, socker, ris som möjligt. Då tror jag man klarar sig långt.

jag tror tyvärr inte VV funkar i längden eftersom alla lightprodukter innehåller så mycket snabba kolhydrater, man får aldrig ner sötsuget och man är ständigt sugen. Dessutom känns det konstigt att man kan äta en semla men då får du inte äta så mycket annat den dagen. Näringen den dagen blir ju inte vad den borde. Rätta mig gärna om det är något jag missförstått.

• Ellte

Carma: Jag har gått ner 26 kilo genom träning, mental träning och bra kost. Jag har gått kurser på ITrim (som jag VERKLIGEN kan rekommendera www.itrim.se) där jag lärt mig otroligt mycket bra om kroppen och eh,,"sinnet" *fniss*

Äter (så gott det nu går...jösses vad jag slarvat det senaste) enligt tallriksmodellen med GI-tänk. Inte så mycket bröd, pasta, potatis och ris (och om jag äter något av det är det fullkornsvarianter) men mycket grönsaker med tugg i. Har upptäckt bönor och linser, vilket jag aldrig åt tidigare...

Jag går alltså inte på någon tillfällig "kur" mao utan försöker lägga om kostvanorna för resten av livet :)

• Fröken Tärna

Carma:
    Jag är inte överviktig men jag skulle nog bra gärna vilja förlora 3 till 4 kg. Om inte annat så för att bevisa för mig att jag kan. Mycket av mitt fläsk är väl i ärlighetens namn sånt som jag borde kunna träna bort men samtidigt vill jag ju hjälpa träningen på traven med bra kost. Så om GI hjälper mig att gå ner ett par kilo så är det ju bara att tacka och ta emot

Jag har också gått med i GIviktkoll. Jag gillar egentligen inte sådana där ställen där man ska skriva ner mål och hålla koll på diagram och så, det är liksom då jag tröttnar. Men den sajten har ju så fantastiskt bra information i övrigt och recepten är ju underbara så jag får ju valuta för pengarna ändå. Men min GI-dagbok är och förblir tom

Blivande fru A.H:
    Aaaah, jag är också en gelepudding. Vad skönt att det finns flera *pustar ut*
    Och du har ju ett helt underbart mål att jobba emot. Gud så spännande med en Secret Box.
    Det är som du säger, om man VET att det går så försvinner nog lustan att ge upp. Vi har ju gjort det förr, så detta fixar vi igen.

• Fröken Tärna

M.G:
    Den drycken du använder från Natures Own; är det måltidsersättning eller?
    Det låter ju onekligen bra i så fall. och innehållet är GI-vänligt? Vilka smaker finns?

• M.G

Fröken Tärna - Ja du kan ersätta mål med den, men det är bra om man kompleterar med vitaminer också. Det gör man som man vill.
    Jajemen den är GI vänlig och finns i smakerna jordgubb, choklad, vanilj, tropisk och banan. Tycker personligen att jordgubb är godast. Dom har även bars med lågt GI som är jätte goda. Tror pulvret fick bäst i test i Året Runt för nå´t år se´n och barsen har jag för mig också har fått det, finns lite olika av dem och jag vet inte exakt vilka det var.

• M.G

Är det någon som vet hur det är med Bulgur ur GI och näringssynpunkt?

• Ellte

Bulgur är nyttigt och gott :D

Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*