• Fröken Tärna

Bantningsdjungeln *suck*

Någon fler än jag som känner sig lite vilse i röran av bantningsmetoder och allehanda dieter?

Många metoder verkar ju bra, men samtidigt verkar de vara varandras motsatser. Och ändå samtidigt vara "lika" nyttiga och effektiva. Ta VV och GI, tex... Dessa två går väl inte att blanda, då förstör man väl effekten? Av denna anledning slutade jag med GI, det var ju omöjligt för mig att rensa kroppen på kolhydrater.

Nu försöker jag köra någon slags lågkaloridiet, frukost, middag och ett mellanmål i form av pulverdiet (Herbalige och Nutrilett) samt ett mer tillagat mellanmål.

De mål jag äter är nog förnuftiga, försöker tänka VV, då det känns som ett rimligt tillvägagångssätt.
    Men jag undrar fortfarande, är jag fel ute? Hur många mål om dagen ska/kan/bör man byta ut mot pulverdrinkar. Gör det någon skillnad om man byter ut ett av huvudmålen eller om man byter ut ett mellanmål?

Oj, blir så snurrig av alla dessa dieter. Någon som har några kloka ord om detta stora ämne?

• Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*
  • Ann-ie

Kloka ord? Nae.. Men du är inte ensam om att vara "lost". Jag kör en variant av GI och Cambridgekuren (som Nutrilett men godare, enligt mig, & dyrare). Eller jag FÖRSÖKER! Jag byter ut frukost/lunch till CK (jobbar eftermiddagar så jag sover längre på mornarna och då blir frukost och lunchen ett och samma). Och sen till middag äter jag som vanligt samtidigt som jag tänker på att inte äta för mkt kolhydrater/kolhydratrik kost. Började på allvar (för femtielfte gången i och för sig.. ), för två veckor sen och har gått ner 2 kg. Alltid något!

Har VV:at förut och tycker deras tanke är bra, men då jag prövat på det några ggr, så har jag insett att äta så "mkt" och ofta inte funkar för mig. Dels blir jag bara hungrigare och mer sötsugen (vilket är det värsta), dels går jag ner första veckorna och sen upp allt igen.. Så efter att ha kört Aktins så inser jag att kolhydraterna är boven och mitt problem. Inte fettet. Har dock inte självdisiplinen att utesluta alla kolhydrater.. så därav min variant. Som uppenbarligen ändå funkar!

Hur går det för dig??

• Ann-ie

Ska kanske tillägga att efter middag, på kvällarna så äter jag frukt och te om jag är duktig. Om inte, då dyker godispåsen upp. (Mitt stora problem, MEN jag har uteslutit chokladen ur mitt sortiment.. )

Så du inte tror att jag är bror duktig och inte äter nåt efter middan.

• Fröken Tärna

Två kilo på två veckor? Jag tycker att det är SUPERBRA. Snyggt jobbat.

Hmm, ja hur går det... För ett par veckor sedan försökte jag mig på GI men det rann ut i sanden. Det var bara för mycket planering och matlagning att det sprack innan jag märkte någon skillnad.

Efter detta hade jag total huvudbry där jag pendlade mellan VV, GI, lågkalori och totalt frosseri. Det hela planade ut i måltidsersättning (Nutrilett-soppa eller Herbalife pulver) till frukost, mellanmål och/eller middag samt ett lagat mål mat.
    Har dock rejäl brist på motivation så jag misstänker att även detta projekt kommer att haverera.

Har dock fått lite medhåll hos en kollega, så vi ska köra GI tillsammans from måndag. Det största problemet är nog att maten måste planeras... och jag som avskyr att laga mat *suck*
    Men det är värt ett försök. Kommer nog att försöka fortsätta med pulver-mellanmål, men kanske ett mer GI-betonat puver.

Och jo, styrketräning 4 ggr i veckan (varav två är sjukgymnastik så de räknas nog inte) samt långa promenader minst 5 ggr i veckan har jag gört med de senaste veckorna. Om inte jag ser resultat av detta om ett par veckor, ja då ger jag upp total

• Fröken Tärna

ÅÅh, vad skönt att du skrev det sista. Jag åt precis en chokladbit. Iofs en sådan där 98-kaloribar från Naturdiet men ändå... Det var ren tur att jag hade en spdan hemma, det hade lika gärna kunnat vara en Japp eller något annat livsfarligt.

• Ellte

Mina bästa tips är:

* Ät nyttigt (Johodå, du vet vad det är. Inte fett, inte sött, mycket grönsaker, mycket fibrer...)

* Rör dig mycket (Gå, gå, gå...)

* Ät oftare! De flesta som "bantar" (och även andra) äter alldeles för sällan... Kroppen mår bra och lagrar inte onödigt fett om blodsockerkurvan hålls på en jämn nivå. Ät var tredje-fjärde timma... Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-mellanmål-middag typ. Mellanmål kan t.ex vara en måltidsshake/bar eller en frukt eller en liten näve nötter.

* Gå en kurs i mental träning och positivt tänkande! DELS mår du bättre, dels trivs du bättre med dig själv och DÅ är det mycket mycket lättare att hålla sig till bra kost och motion. Faktiskt :) När du känner att du är VÄRD att ta hand om kommer det vara lättare att ta hand om dig:)

Några ytterligare råd... Gå inte på pulverkurer om du inte vet riktigt vad du gör. Gå inte på andra dieter om du inte vet riktigt vad du gör. Man kan förstöra så mycket både fysiskt och psykiskt genom att testa diet efter diet som inte funkar...

Jag vet inte riktigt vad du gått för kurser eller läst för material när du säger att det inte går att kombinera VV och GI. ATT det går! :D Äta nyttigt, mycket grönsaker och långsamma kolhydrater :? Vad är det som inte går ihop? GI är ingen "kur" som går ut på att man ska sluta äta kolhydrater! GI är ett mått på hur snabbt blodsockret i kroppen höjs när du äter en viss sak. Livsmedel med lågt GI håller blodsockerkurvan på en jämnare nivå...men du ska inte sluuuta äta kolhydrater totalt! :?

Oj vad jag babblar... Jag ska sluta nu och läsa det jag skrivit...och se om jag missat nåt viktigt ;)

Hur som helst, lycka till, ta det lugnt!

• Nonika

Ellte hade bra svar!
    Själv är jag en fd tränings-och kostmänniska, dvs; jag vet en hel del om mat och näring.
    Sen att omsätta det jag vet till vardagen, det är en helt annan sak...

Men att det skulle vara svårt att tänka på GI och att det skulle kräva mycket planering, förstår jag inte riktigt.
    Det är ju bara att utesluta, eller ta betydligt mindre av kolhydraterna. Tex om man äter kyckling och ris, så ta mer kyckling och bara lite ris. Jag brukar tänka på att inte äta kolhydrater till varje mål, för det behövs inte om man inte är fysiskt aktiv, och då menar jag tränande alltså.
    Jag väljer att lägga kolhydraterna på morgonen, eftersom jag älskar mitt grova, hembakta bröd, och te till det.
    På lunchen kan man ta grönsaker (kokta eller råa) till köttet/fisken. Och samma till middagen.

Precis som Ellte skriver är det viktigt att man rör på sig, och promenader är faktiskt ett av de bästa sätten att förlora fett på, eftersom det är lågintensiv träning. Då tar musklerna av fettet för att få näring. Aerob träning är också bra - aerob betyder att hjärtat håller ungefär samma puls hela tiden.

Mitt x gick ner 27 kilo när han träffade mig
    Och det var till 80% tack vare promenaderna.

Resten var att han började ÄTA ordentligt, så han slapp få sötsug, som ledde till att han köpte läsk eller godis.

• Fröken Tärna

Ellte;
    Du är ett under av klokhet Jag (och antaglingen alla här) VET ju att det du säger om motion och kosthållning stämmer. Dummare är man ju inte, men... Ja, du vet. Alla vill ju hitta enkla utvägar, det tar nog bara olika lång tid för folk att inse att det inte finns några genvägar.

Jo, vad jag menade med VV och GI... Dessa metoderna ligger ju på varsinn ända av skalan. Då du jagar kalorier med VV så är kalorier OK enligt GI.
    (Kanske är det mer Atkins som förespråkar fett så det sjunger om det. ALDRIG att jag kommer att köpa 34%ig Creme Fraich när jag kan köpa med lägre fetthalt)
    Självklart handlar det om balans och sunt förnuft i långa loppet, men jag kände mig aningen schitzofren då jag frsökte mig på GI första gången. Men allt blir ju klarare när man väl lärt sig mer.

Denna gång tänker jag dock vara mer påläst, ha inköpslistor, matlådor, mellanmål och allt sånt klart för mig så att man inte står där med lunchmackan i högsta hugg när man inte orkat ta med sig mat till jobbet.

Tror att första veckan blir pest och pyton, men bara man tar sig igenom det så rullar det nog på bra sedan. Och bara att dessertostar är OK, gör ju GI till en kosthållning från Himelen

• Fröken Tärna

...kan ju tillägga att jag ännu inte är en av dem som insett att det inte finns några genvägar

• Blivande fru A.H

Är det någon av er som bor i Uppsala-trakten så kan vi ju gå tillsammans?! Har försökt allt möjligt själv, var nere på 49 kilo sommaren 2003 och mådde superbra. Jag tränade genom att springa 8 km 2-3 ggr i veckan och tog prommenader lite då och då. Under den hösten träffade jag min m2b och vi pendlade mellan 2 städer så jag slutade vara fysiskt aktiv i samma utsträckning som förut. Han kan inte gå några längre sträckor pga en tafikskada och det är synd för jag tror att jag skulle rört på mig mer om vi gick tillsamans. Nu visar vågen 55,5 kg löst hull ,usch fy vad jag får dåligt samvete för att låtit mig själv förfalla så pass mycket!! Jag tris inte med valkarna och det syns extra tydlig på mig för jag är inte så himla lång. Jag vet ju att jag kan men det är svårt att ta sig i kragen!

Så är det några som vill gå är jag gärna med!

• Ellte

Fröken Tärna: Tack för komplimangen;)

Det är just det där jag menar med att läsa på om vad man gör. GI säger ingenting om fett. GI pratar BARA om hur fort sockret går ut i blodet. Sedan finns det en massa dieter (typ Atkins) som hävdar att man ska vräka i sig fett...men det är inte GI-tänk.

Självklart mår kroppen inte bra av för mycket fett, eller för lite fett, för mycket kolhydrater/för lite kolhydrater. Det ska vara lagom ;) Och om man vill gå ner i vikt minskar detta lagomet... Kaloritänk & GI funkar skitbra ihop OM man inte börjar blanda in Atkins och Montignac och grabbarna:)

Svar på tråden Bantningsdjungeln *suck*