• Cassiopeija

Fläskfilé eller oxfilé?

Vi är inne på att servera fläskfilé på bröllopsmiddagen, mycket för att vi vill bjuda på mat som de flesta tycker om och för att vi själva tycker om det naturligtvis. Men nu har jag börjat fundera fram och tillbaka och jag är rädd att fläskfilé kanske inte är tillräckligt "fint" och festligt för att ha på en bröllopsmiddag.

Vad tycker ni? Vore det bättre med oxfilé?

• Svar på tråden Fläskfilé eller oxfilé?
  • Jbride

Helt upp till er. Tycker personligen oxfilé är snäppet godare och "lyxigare". Vi ska ha oxfilé

• Amazonas

Utan att ha läst de andra inläggen så tycker jag att det är helt ok med fläskfilé. Oxfilé är så himla mycket dyrare!

• anmob

Vi ska ha fläskfilé detta eftersom vi tycker det är godare.

• Cassiopeija

Petronella i från Plaskeby: Tja, det är nog mitt emellan "arbetarklass" och "medelklass", dvs det är väldigt viktigt för åtminstone hälften av gästerna att man blir ordentligt mätt och att det är "riktig" mat... De är av bondsläkt så det här med korslagda sparris ger de inte mycket för. Så då borde ju fläskfilé passa bra!

Courage: Vi har två stycken som inte äter fläskfilé av religiösa skäl men eftersom vi även har ett par vegetarianer har vi ju ett alternativ till dem också.

• Petronella i från Plaskeby

Cssiopeija - Ja jag tror du slog huvudet på spiken där. Det är alltid viktigare att ge gästerna det de förväntar sig för då blir det en mycket bättre feststämning, och det gäller oavsett vilka gäster man har. Är själv av gammal bondfamilj så kalasen brukar vara rikliga, så jag förstår precis vad du menar. Lycka till! :)

• Katta06

Vi ska ha fläskfilé för att vi tycker det är godare än oxfilé. ( Fast jag tycker att oxfile är finare )

• Schnappi

Har inte läst allting i tråden, men om du vill veta min åsikt så tycker jag "Kött som kött". Huvudsaken är att mat är vällagad. Då blir det bäst tycker jag! :)

Jag skulle aldrig reflektera över vad för slags kött man äter, snarare om det är gott eller inte!

• blandlänning

Av egen erfarenhet så vet jag att det är väldigt individuellt hur man vill ha sin oxfilé. (Rare, medium, medium-rare, well done osv) Fläskfilé vill man ha genomstekt och saftigt. Punkt. Jag äter mycket hellre en fantastiskt god fläskfilé än en oxfilé som jag inte fått beställa som jag vill ha den. Även om oxfilé är snäppet vassare perfekt tillagad.

Summa summarum: Det är lättare att lyckas med fläskfilé och det är ofta slöseri med pengar att köpa dyr oxfilé och försöka tillaga den för att tillfredställa genomsnittet...

Men det är ju bara min åsikt :)

• Peppina

Håller helt med blandlänning!

• Tingeling1234

Efter attt jag plöjt igenom den enorma reklamhögen igår såg jag att Ica Maxi har färsk oxfile för 149:-/kg och Coop rostbiff(svensk) för 89:-/kg. Så jag blev fundersam över det, kan man ha rostbiff på samma sätt som oxfile? Helsteka med tex råstekt potatis och grönsaker?

• love and peace

Håller oxå med blandlänning. Oxfilé kan vara svårt att bjuda på om man är många.... dessutom är det väldigt olika hur folk vill ha den....

• Courage

Både rostbiff och oxfilé går utmärkt att helsteka.

• Tingeling1234

Tack courage, det är ju som sagt en viss prisskillnad...

• blandlänning

Rostbiff är ett jättebra alternativ till oxfilé, men det är om möjligt ännu mer känsligt för hur man tillagar det. Om det blir lite för välstekt så blir det torrt och segt. Men om man gör det med omsorg så blir det bra!

• Courage

Just tillagningen kan fördärva vilket kött som helst. Stek därför alltid helt kött med hjälp av en köttermometer och ta med i beräkningen att köttet stiger ett par grader i temeperatur då det ligger och vilar sig innan det skärs upp.

Smakmässigt måste jag säga att jag tycker att en varm och saftig rostbiff är "snäppet" bättre än motsvarande helstekt oxfilé. I synnerhet den engelska rostbiffen med både svål och ben kvar är ju bara för läcker! Men det är som sagt en smaksak

• gijo10

Varför inte välja Black & White som vi ska ha. Det är en bit av varje. (Ox- och Fläskfile m färsk sparris. Till det ska vi ha supergod potatisgratäng och 2 olika såser.

• Pumpkin

gijo10:

Black&White är typ det godaste man kan äta!

• AnelP

Vi ska ha oxfile på vårt bröllop

Svar på tråden Fläskfilé eller oxfilé?