• Cassiopeija

Fläskfilé eller oxfilé?

Vi är inne på att servera fläskfilé på bröllopsmiddagen, mycket för att vi vill bjuda på mat som de flesta tycker om och för att vi själva tycker om det naturligtvis. Men nu har jag börjat fundera fram och tillbaka och jag är rädd att fläskfilé kanske inte är tillräckligt "fint" och festligt för att ha på en bröllopsmiddag.

Vad tycker ni? Vore det bättre med oxfilé?

• Svar på tråden Fläskfilé eller oxfilé?
  • Pumpkin

Jag tycker då att fläskfilé är tillräckligt fint att servera, så vill ni det tycker jag ni ska göra det! Om jag vore gäst skulle jag inte tänka "Oj, vilka snåljåpar som bjuder på fläskfilé istället för oxfilé". Kött som kött, köp fläskfilé och spara nåra kronor

• yrvädret

fläskfilé är gott! Visserligen är oxfilé "finare" (dvs detsamma som dyrare), men om jag vore gäst skulle jag uppskatta fläskfilé lika mycket som oxfile.

• Courage

Oxfilé är mer högrankat än fläskfilé, så fläskfilén är mindre fin. En bortglömd variant är att servera flera olika slags kött samtidigt. Ni skulle alltså kunna bjuda på tre köttsorter, tex oxfilé, fläskfilé och lammfilé samtidigt. Jag har gjort det på stora middagar och folk blir mycket förtjusta!

• Skidbrud (gift)

Ärligt så tror jag inte att någon som är gäst på ett bröllop bryr sig så hemskt mycket om maten! Vi kommer att resonera så att bara det är gott och alla blir mätta så är det bra!

Så jag röstar för fläskfilé och spara lite pengar där!

• anne på grönkulla

Jag ser inte att det ska ha någon betydelse i finhetsgrad. I min familj/bekantskapskrets är det dock såpass många som inte äter fläsk att jag inte skulle servera det till stora sällskap av det skälet. Men om ni vet att de flesta äter det så skulle jag inte dra mig för att servera det.

• blivande fru ländin

När vi stod inför valet fläsk eller oxfile så pratade vi med kocken som ska göra maten. Han tyckte då fläsk med tanke på att han som kock har möjligt att hålla den varm och god lättare än oxe i fall (vilket är troligt) det blir förseningar. Så mitt råd är fläskfile, jag tror inte att någon bryr sig. Tänk bara på allergier o dyl...

• Sagan

Min erfarenhet är att det är viktigare att maten är vällagad och med roliga tillbehör än att det ska vara "fint". Fläskfilé kan man ju göra massa roligt med, så jag skulle absolut köra på det.

• JAS

Fläskfilé serverade vi och precis som någon har skrivit om tidigare så är fläskfilé bra att servera eftersom den är så smidig att varmhålla.

• Cassiopeija

Tack för era svar!

Själv skulle jag gärna äta fläskfilé på någon annans bröllop men så fort det gäller ens eget blir man ju helt nojig... Jag ska nog sluta fundera så mycket fram och tillbaka!

• 79aras

Vi tvekar själva
    Det lutar åt fläskfile. Skälet är att oxfile är svårare att få så att alla blir nöjda. Vissa vill ha medium, vissa helstekt osv. Får man inte sin oxfile som man vill ha den kan det kvitta tycker jag.

Därför mycket bättre med fläskfile - det finns inte så många alternativ där ;)

Svar på tråden Fläskfilé eller oxfilé?