• Miafina

Citat till gästerna =)

Vi tänkte göra ordning små lådor till gästerna, men ngt enkelt i.. Det lutar ut att köra det "klassiska" med en pralin, gelehjärta eller mintpastiller eller dyl. i...

Vi tänkte desutom lägga ner en lapp i varje med ett litet citat, ordspråk eller kort vers om kärlek..... Vi tänkte försöka hitta sådana som passar till var och en av gästerna... Så att det blir verkligen "personligt"...

Vad tror ni om en sådan idè ?
    Tummen upp eller vore det helt blasè ?

• Svar på tråden Citat till gästerna =)
  • Zemiramis

Marsbrud2006

Wow, vilken diger lista!!! Kopierad och lagd i bröllopsmappen!!!

• Zemiramis

MiaFina:

Och för att svara på frågan. Citaten är en supertrevlig idé. Som de andra här vet jag inte hur jag känner inför preseneter till gästerna. Kanska kan man skriva citaten i sånghäftet eldyl. Jag snor fräckt citat-idén av dig emellertid

• Miafina

Åter igen - Jag ser inte sakerna som presenter bara för att de ligger i en ask =)

Att skriva citaten i häftet verkar krångligt, eftersom alla gäster skall få olika, och att tanken inte är att alla skall läsa varandras, utan att det skall vara personligt - just till "dig". TYcker det verkar jobbigt att skriva ut 70 olika häften liksom.

I denna ask tänkte vi lägga dem saker som vi tror att gästen har nytta av, tex drinkbiljetter som vi skall ha. Vi tycker allltså att det känns vettigare att samla sakerna i varsin ask, istället för att lägga dem i häftet eller så, så de riskerar att fladdra iväg när folk lyfter upp dem.

Det skulle aldrig falla mig in att ge presenter till gästerna =)

Det är alltså bara ett sätt att samla ihop de saker som gästerna "behöver" + lite extra personligt genom citaten. =)

• fine

Oh ja, citat verkar bra! Jag efterlyser också gärna citat på engelska
    TACK!

• Miafina

En fråga.... Det är ju svårt att hitta citat till alla, som är lika "söta"... Och vad skall man ge för citat till singlar ?

Jag tänkte fråga.. tycker ni att man kan ha lite "roliga" citat också... ??

Jag har tex en kusin som iaf inte officiellt har haft ngt långvarigt förhållande... och är åkare kan man skriva : "De säger alltid att den rätta personen dyker upp så småningom. Min måste ha blivit överkörd av en lastbil."

Eller skulle det uppfattas som elakt ? Jag tänkte att det passade pga yrket....

Om ni fick ngt sådan skulle ni ta illa upp då eller tror ni att folk skulle förstå att det finns en del "lustiga" citat???
    Man vill ju inte förolämpa ngn...

• Moulin

Bra idé! Jag hade en liknande tanke också, men jag tänkte eventuellt skriva något gulligt till var och en själv. Till exempel "Du får oss alltid att skratta" eller "Jag kommer aldrig att glömma det fina du sa när jag var ledsen" eller "Du är snällaste människa jag känner. Tack för att du är du".
    Men jag kom på att det skulle bli lite svårt och bakvänt att skriva sånna saker till typ kompisars sambos som man inte känner så väl... Men annars kan barncitat om bröllop kanske vara något?

• Miafina

Jo barn säger är alltid sött... Men just för de vuxna så vill vi ha citat eller minikorta dikter som stämmer med dem som personer... Om kärlek förstås... =)

Vi vill inte skriva om personerna utifrån vårt perspektiv, eftersom man har olika nära relation till folk... (såsom du påpekade med sambos och sånt).... Så det skulle kännas lite "fjäskigt" för vår del, då vi inte träffar släkten speciellt ofta... Annars en trevlig idè =)

Tänkte kolla bland "barn säger" till barnen iaf... lite svårt för ett barn att förstå citat med flera hundra år på naken kanske =)

• Moulin

Precis. Vissa personer skulle jag verkligen vilja skriva sånna meddelanden till, men det är långt ifrån alla. Tyckte att så många har intresserat sig för, stöttat och hjälpt oss med bröllopet att man ville tacka dem och få dem att känna sig speciella också, även om det är vårt bröllop. Jag vill att alla ska tycka att det är "deras" fest också, även om vi är orsaken till att vi samlas. Om du förstår tanken?

Jo, jag tänkte också på barncitat till barnen. Allra bäst kanske det vore om de själva sagt något roligt om kärlek/äktenskap? Eller Nalle Puh-citat kanske? Jag vet inte vilka citat som finns, men flera handlar säkert om kärlek mellan vänner så att säga. Om ni inte ville att allt ska handla om "riktig" kärlek?

• Moulin

... fast barncitat kan ju också passa på vuxna. Jag vet att någon tjej blev frågad hur man ser att två personer är gifta, och hon svarade "Gifta ser ofta lyckliga ut när de pratar med andra människor". Det skulle kunna passa på någon som är lyckligt gift själv, och alltid är glad. Kanske?

• Miafina

Jag tror absolut jag förstår =)

Nej det behöver ju inte vara direkt "vuxen kärlek".... Kärlek är ju alltid kärlek... oavsett form.....
    Det viktigaste är ju att barnen "kan förstå"......
    För barnen älskar säkerligen sina snuttefiltar, nallebjörnar eller vad det nu må vara lika uppriktigt som vi älskar varandra... Om inte mer =)

• Miafina

Jo en del saker sagda av barn är ju långt mkt insiktfullare än vad en del vuxna säger så... =)

Iaf kan de uttrycka det bättre =)

• Miafina

Men kan man anta att ingen tar illa upp om man skriver saker som är skämtsamt menade, eller som ngn här tidigare föreslog, lite fräckisaktigt ??

Tanken var ju lite grann att det skulle bli "privat" och så, så det kan ju vara lite dumt då att låta toasten stå och hojta att "brudparet hoppas verkligen att ni som fått skämtsamma citat inte tar illa upp".. eller ngt...

Eftersom man inte vet om/när alla läst sina, lagt märke till det eller ens brytt sig liksom =)

• Miafina

Jag igen.. hittade ngt som jag tyckte var lite kul =)

Man kan inte stå i en gatukorsning och säga: "Går jag åt vänster kommer jag slutligen att möta mitt livs kärlek. Eller var det kanske höger? Hjälp!" Då är man mogen för dårhuset.

Svar på tråden Citat till gästerna =)