• Miafina

Citat till gästerna =)

Vi tänkte göra ordning små lådor till gästerna, men ngt enkelt i.. Det lutar ut att köra det "klassiska" med en pralin, gelehjärta eller mintpastiller eller dyl. i...

Vi tänkte desutom lägga ner en lapp i varje med ett litet citat, ordspråk eller kort vers om kärlek..... Vi tänkte försöka hitta sådana som passar till var och en av gästerna... Så att det blir verkligen "personligt"...

Vad tror ni om en sådan idè ?
    Tummen upp eller vore det helt blasè ?

• Svar på tråden Citat till gästerna =)
  • mikaellinda

Ett annat alternativ till kärlekscitat är att skriva små fräckiscitat, te x

Om jag var tvungen att leva om mitt liv skulle jag göra om samma misstag... men tidigare.

Ge en man fria händer och han kommer att använda dem över hela dig.

MAE WEST

Ibland får jag ett ryck och vill vara en dam, men det varar inte länge.

SHELLY WINTERS

osv....

• Yllo

Helt klart tummen upp! Vilken underbar idé!

• Marsbrud2006

Är ni beredd, för här kommer ett gäng...

• Marsbrud2006

Om Du vill bli älskad, Älska själv/Hekaton
    En av människans äldsta behov är att ha någon som undrar var man är när man inte kommer hem på kvällen/Margaret Meed
    Den som älskar dig mycket kommer att få dig att gråta/Spanskt ordspråk
    Att uppleva den eviga kärleken
    tar inte lång tid/Henrik Tikkanen
    Man får bara vad man ger, och man ger bara vad man redan fått/Karin Boye
    Romantiken dör om han dricker champagne ur din toffel och sätter Dr Scholls hålfotsinlägg i halsen/Phyllis Diller
    Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne.
    Gud förblindar många, kärleken förblindar alla/Persiskt ordspråk
    Det finns många människor som inte skulle ha blivit förälskade om de inte hört talas om kärlek/Francois de la Rochefoucault
    Kärleken är en sjukdom som inte kan döljas. Ett ord, ett ögonkast, ja till och med tystnaden förråder den/Pierre Abélard
    Kärleken är delad egoism/Madame de Stael
    Den vet föga om kärlek
    som alltid talar om den/Italienskt ordspråk
    Kärleken är aldrig bortkastad. Besvaras den inte flödar den åter och helar och renar hjärtat/Irving Washington
    Kärlek är vänskap som har fattat eld. Den är tyst förståelse, ömsesidiga förtroenden, att dela och förlåta. Den är lojalitet i medgång och i motgång. Den nöjer sig med det som inte är perfekt och tillåter mänsklig svaghet/Ann Landers
    En kyss är ett vackert knep som naturen skapat för att hejda talet när ord blir överflödiga/Ingrid Bergman
    Kärlek är den märkliga förvirring som drabbar en människa på grund av en annan person/Theodore Reik
    Kärlek är ett försök att förvandla ett stycke drömvärld till verklighet/Theodore Reik
    Eskimåerna har femtiotvå ord för snö eftersom den är viktig för dem det borde finnas lika många för kärlek/Margaret Atwood
    Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter/Nils Ferlin
    Ett av trollkarlen Kärlekens små trick är att låta två människor gå åt var sitt håll och ändå alltid förbli sida vid sida/Hugh Prather
    Ömhet är passion i vila/Joseph Joubert
    Det är med kärleken som med mässlingen, den är farligare ju äldre patienten är/
    Lord Byron
    Där kärleken tittar in genom fönstret, går olyckan ut genom dörren/Polskt ordpråk
    Kärleken kräver liksom dans ett harmoniskt arbete/Alfred Adler
    Kärleken kan få en åsna att dansa/Engelskt ordspråk
    Den älskade är alltid vacker/Turkiskt ordspråk
    Kärleken övervinner allt utom fattigdom
    och tandvärk/Mae West
    Att inte ha blivit älskad är otur, att inte kunna älska är en olycka/Albert Camus
    Kärleken besegrar sömnlösheten/Christopher Fry
    Man behöver någon att älska medan man söker någon att älska/Shelagh Delaney
    När ett hjärta möter ett annat hjärta, ringa blir då vad förut var mycket/Johan Ludvig Runeberg
    Kärlek och hosta kan inte döljas.
    Kyssar är som att äta soppa med gaffel,
    man får aldrig nog.
    Hjärtat får aldrig rynkor.
    Det är med den stora kärleken som med spökena. Alla talar om den men få har verkligen sett den/Peter Ustinov
    Den som verkligen älskar känner varken fruktan inför helvetet eller avund inför paradiset/J Thibault
    Vackert är egentligen allt som ses genom kärlekens ögon/Kristian Morgenstern
    Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls/Lord Tennyson
    Vi tror alltid att den första kärleken är den sista och den sista den första/G J Whyle-Melville
    Att älska och samtidigt vara klok är knappast möjligt ens för en gud/Publitius Syrus
    Kärleken skulle inte förklaras gudomlig om den inte ofta hade uträttat underverk/
    Abbé Prevost
    Förspilld är den tid som inte förflöt i kärlek/Torquato Tosso
    Världens utsöktaste skatter blir kattguld inför ett ark med den älskades kråkfötter/Frans G Bengtsson
    Kärlek är inte att se varandra i ögonen utan att se åt samma håll/Antoine de Saint Expéry
    Kärleken vänder sig till det dolda i det föremål den omfattar/Paul Valery
    Jaga efter kärlek och den flyr dig. Undfly kärleken och den förföljer dig/Engelskt ordspråk
    Enda sättet att äga en vän är att vara en/R W Emerson
    En vän är en som vet allt om en och ändå tycker om en/Elbert Hubbard
    Den största lyckan
    är att veta att någon behöver en/Antony Ceterell
    Vad är en vän? En enda själ som bor i två kroppar/Aristoteles
    Hela världen är en rad underverk, men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardag/H C Andersen
    Att vara kär är en form av galenskap/ Sigmund Freud
    Det är mycket lättare att hitta en livskamrat om man hittar sig själv först /okänd
    Jag fryser om dina händer, när du ler blir jag varm av dig/Bo Bergman
    Kärleken är det enda som blir större när du slösar med den/Richarda Huch
    Vi lever en sekund i taget, och den sekunden är just nu/Eyvind Johnson
    Framtiden har redan börjat/Robert Jungk
    Kärlek är tålmodig, kärlek är vänlig. Den är inte avundsjuk, den skryter inte, den är inte stolt. Den är inte ohövlig eller självisk, den blir inte lätt upprörd, den bokför inte rätt och fel/1 korinterbreven 13:4,5
    Ingen vet varför det händer, men jag har hört att det har att göra med hur man luktar. Det är därför som parfymer och deodoranter är så populära/Tomas 9år, om kärlek.
    Jag tror att man ska bli skjuten av en pil eller något sånt, sen ska inte resten göra så ont/Harlen 8 år, om kärlek.
    Om man vill bli älskad av någon utanför sin familj, skadar det inte att se bra ut/ Jeanne 8 år, om kärlek.
    Det har inte bara att göra med hur man ser ut. Se på mig, jag ser bra ut och jag har ännu ingen att gifta mig med/Gary 7 år, om kärlek
    Kära håller varandra i händerna för de vill vara säkra på att deras ringar inte ramlar av. De har köpt dem för dyra pengar/David 7 år, om kärlek
    Om du vill att någon ska bli kär i dig så kan du säga att du äger en massa godisaffärer/Dell 6 år, om kärlek
    Gör inte saker som att ha gröna illaluktande gympadojor. Då får du mycket uppmärksamhet, men det är inte samma sak som kärlek/Alonzo9 år, om kärlek
    Älskande på restaurang bara stirrar på varandra och deras mat blir kall. Andra människor bryr sig mer om maten/David 8 år, om kärlek
    Man lär sig kyssas direkt när den där konstiga känslan tar över/Tom 7 år, om kärlek
    Om en person har fräknar så letar han upp en annan som har fräknar/Malcolm 6 år, om hur kärlek uppstår

Allt du behöver är kärlek. Kärlek är allt du behöver. / John Lennon

Att få ett äktenskap att fungera är som att jobba på en bondgård. Varje morgon ska man börja om från början. / Okänd

Att uppleva den eviga kärleken tar inte lång tid. / Henrik Tikkanen

Av alla brev är kärleksbrev de lättaste att skriva: det enda som krävs är kärlek. / Francois de la Rochefoucauld

Av alla mänskliga passioner är kärleken den starkaste, ty den angriper tillfälligt huvudet, hjärtat och sinnena. / Okänd

De flesta flickor skulle inte drömma om att göra de saker de drömmer om. / Lars Forsell

De människor som fått mest ut av livet är inte de som levt ett sekel, utan de som levt varje minut. / Colette

Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots en själv. / Victor Hugo

Den kärlek som har uppstått plötsligt tar den längsta tiden att bota. / Jean de la Bruyère

Den ogifta kvinnan önskar sig mest av allt en äkta man. När hon fått honom önskar hon sig allt annat. / Engelskt ordspråk

Den sanna kärleken liknar cirkeln, och cirkeln har inget slut. / Ryskt ordspråk

Den som inte kan hata kan inte heller älska. / Voltaire

Den vet föga om kärleken som alltid talar om den. / Italienskt ordspråk

Det finns inget bättre skönhetsmedel än lycka. / Blessington

Det sägs att kärleken inte känner några gränser. Men gränserna är just det intressanta. / Jean-Luc Godard

Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls. / Alfred Lord Tennyson

Det är inte den vackraste kvinnan som har de starkaste känslorna. / Irländskt ordspråk

Det är inte kärlek när två människor kryper ihop i ett hörn medan livet brusar förbi. / Märta Tikkanen

Det är med den äkta kärleken som med spökena: alla talar om den, men få har sett den. / Francois de la Rochefoucauld

Det är med sann kärlek som med spöken. Alla pratar om den men få har sett den. / La Rochefoucauld

Det är omöjligt att vara förälskad och klok på sammam gång. / Francis Bacon

Du kan ge utan att älska, men du kan inte älska utan att ge. / Ami Carmichael

Egenkärleken är den störste bland alla smickrare. / Francois de la Rochefoucauld

Egentligen finns vi till genom kärleken. Det är kärleken som bestämmer vad vi är. / William Sloane Coffin

En av människans äldsta behov är att ha någon som undrar var man är när man inte kommer hem på kvällen. / Margaret Meed

En fru varar bara så länge äktenskapet håller, men en ex- fru har man alltid. / Johnny Carson

En man vill alltid vara en kvinnas första kärlek - en kvinna vill alltid vara en mans sista äventyr. / Oscar Wilde

En man är som regel en kvinnas säkra byte långt innan han själv har en aning om det. / Walter Winchell

En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal. / Svenskt ordspråk

En vacker kvinna är vackrast utan smycken / Okänt ursprung

Ett hjärta som älskat är alltid ungt. / Okänt ursprung

Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar sig många gånger och varje gång i samma person. / Mignon McLaughlin

Ett ord befriar oss från livets tyngd och smärta - det ordet är kärlek. / Sophocles, Oedipus

Fager mö bär hemgiften i ansiktet. / Svenskt ordspråk

Fattigdom och kärlek låter sig svårligen dölja. / Francois de la Rochefoucauld

Flirten är kärlekens akvarell. / Paul Bourget
    För varje minut som Du är arg förlorar Du sextio sekunder av glädje. / Okänd

Förälskade sjunger av samma anledning som barn visslar i mörkret. / August Strindberg

Gifta par som älskar varandra berättar tusentals saker för varandra utan att öppna munnen. / Okänt ursprung

Gud skapade mannen före kvinnan. Det är som när jag skriver. Först gör jag en kladd. / Karen Blixen

Guld förblindar många; kärleken förblindar alla. / Okänd

Hjärtat får aldrig rynkor. / Okänt ursprung

Hjärtat har sina fängelser som förståndet inte kan öppna. / Marcel Jouhandeau

I kärlek börjar man med att bedra sig själv och slutar med att bedra andra. / Oscar Wilde

I kärlek kör hoppet med sexspann, åtrån med fyrspann, förväntan med tvåspann och verkligheten med en enda hästkrake. / Luise Bertram

Inget ont om män. De är ju det bästa vi har, i den vägen. / Maj Fant

Kallt kaffe och heta kvinnor spar tid. / Jarl Kulle

Klok präst kort predikan. / Japanskt ordspråk

Kvinnor förlåter sällan sin man att han är svartsjuk och aldrig att inte är det / Okänt ursprung

Kyssen är vad som har blivit kvar av paradisets språk. / Joseph Conrad

Kärlek bör vara ett träd med djupa rötter, men som harskott, som växer in i himlen. / Bertrand Russel

Kärlek föds ur glädjen att se på varandra, får näring ur behovet av att vara tillsammans och fulländas av det omöjliga i att vara åtskilda. / José Marti

Kärlek kan förflytta berg. / Nordiskt ordspråk

Kärlek och snuva kan inte döljas./ Ryskt ordspråk

Kärlek utan genkärlek är som en viktig fråga utan svar. / Tyskt ordspråk

Kärlek vid första ögonkastet är männens ursäkt för att de har bråttom. / Thomas Mann

Kärlek vid första ögonkastet är ungefär lika tillförlitligt som en diagnos vid första handslaget. / Georg Bernard Shaw

Kärlek är en energi som består av sig själv. Den är sitt eget värde. / Thornton Wilder

Kärlek är en resa utan kompass i ett väglöst land. Ett äventyr. / Anne Swärd

Kärlek är framför allt att man ger sig själv som gåva. / Jean Anouilh

Kärlek är som mässling, ju senare i livet den kommer, dess värre. / Okänt ursprung

Kärlek är som schack - ett feldrag och du är matt. / Okänd

Kärlek är stimulans för hjärtat under samtidig lokalbedövning av förståndet. / Sacha Guitry

Kärleken skapar ett "vi" utan att förstöra ett "jag". / Leo Buscaglia

Kärleken är blind. / Svenskt ordspråk

Kärleken är blind. Men synen kommer tillbaka genom giftermål. / Okänt ursprung

Kärleken är för mannen bara en bisak. För kvinnan är den allt. / Lord Byron

Kärleken är som en duva, håller man den för hårt kvävs den, håller man den för löst flyger den bort. / Danskt ordspråk

Kärleken är som en trafikolycka. Man blir påkörd och blir liggande. Antingen överlever man eller också överlever man inte. / Juliette Gréco

Kärleken är störst, inget jobb, ingen karriär, bör sättas först. / Okänt ursprung

Kärleken är vårt livs största glädje och vårt livs största sorg. Det är livet. / Franskt ordspråk

Kärlekens blommor skall vattnas med vin. / CM Bellman op 13.

Kärlekens dörr är svår att öppna och svår att stänga. / Kineskiskt ordspråk

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns / Pjotr Andrejevitj Pavlenko

Lyckan slinker in genom en dörr som man inte visste att man lämnat på glänt. / John Barrymore

Lyckan är en dröm och lidandet verklighet. / Voltaire

Längtan är kärlekens ständige följeslagare. / Okänt ursprung

Lär känna modern innan du gifter dig med dottern. / Arabiskt ordspråk

Löften som ges i storm glöms bort i stiltje. / Okänt ursprung

Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne. / Paul Géraldy

Min kärlek till dig är enkel, rak och sann. Det är bara jag som krånglar till det ibland. / Caroline Wekell

Män vill alltid vara en kvinnas första kärlek - kvinnor vill vara en mans sista äventyr. / Oscar Wilde

Människor är som pusselbitar, det finns alltid två som passar ihop. / Okänt ursprung

När en flicka gifter sig avstår hon från många mäns uppmärksamhet för en mans ouppmärksamhet. / Okänt ursprung

Om du inte kommer ihåg den minsta fånighet som kärleken fick dig till, då har du inte älskat. / Shakespeare

Om du vill bli älskad, älska själv. / Hekaton

Omnia vincit amor - Kärleken övervinner allt. / Vergilius 19 f. Kr.

Rynkor är smilgropar i älskarens ögon. / Kinesiskt ordspråk

Sex utan kärlek är en tom upplevelse, men bland tomma upplevelser är sex en av de bästa. / Okänt ursprung

Själen är född gammal men blir ständigt yngre. / Oscar Wilde

Svartsjukan föds alltid samtidigt med kärleken men den dör inte alltid samtidigt med den. / Francois de la Rochefoucauld

Så länge det finns två kön, så lär det nog bli brinna av. / August Strindberg

Sådan enighet skall råda emellan er att när den ene gråter skall den andre känna smaken av salt. / Okänt ursprung

Säga vad man vill om min fru, men tur i kärlek har hon. / Okänt ursprung

Sök kärleken och du möter den aldrig, fly från kärleken och den kommer att förfölja dig. / Engelskt ordspråk

Två själar med bara en tanke - två hjärtan som slår som ett. / E.F.J Von Munch-Bellinghausen

Vad som görs av kärlek sker alltid bortom gott och ont. / Friedrich Nietzsche

Vem kan stifta lagar för älskande?" / Okänt ursprung

Vi delade på kärlek. Jag tog kär, du tog lek. / Okänt ursprung

Vi kan inte uträtta stora saker - bara små saker med stor kärlek. / Moder Teresa

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont. / Konrad Adenauer

Vi upphör att älska oss själva om ingen älskar oss. / Mme de Stael

Vill ni förstå männen? Studera kvinnorna. / Jean-Jacques Rousseau

Vin och kvinnor gör mannen galen / Okänt ursprung

Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge. / Okänt ursprung

Vänlighet är att älska människor mer än de förtjänar. / Joubert

Älska mig mest, när jag förtjänar det minst, ty då behöver jag det bäst. / Okänt ursprung

• Linslus

Miafina: Börjar med att säga "förlåt" för min kommande åsikt, för jag blir säkerligen påhoppad
    MEN; jag är lite skeptisk till det här med "presenter" till gästerna som står på bordet; jag skulle tycka det kändes lite "krystat", ungefär som att "jaha, varför få en chokladbit i en ask?" FÖRLÅÅÅT men jag tänker så (& jag är VANLIGTVIS en optimist) MEN; du ville väl höra även negativa åsikter?

MEN; idèn med CITAT gillar jag skarpt MEN jag hade nog valt att lägga det vid gästens plats vid placeringskort t.ex...

Snälla alla; det här är bara MIN åsikt så ingen anstormning nu tack
    Men gärna era egna åsikter

• Miafina

Linslus - Ja absolut, jag ville ha alla åsikter, därför jag frågade =)

Nej jag hade också den känslan/tanken till att börja med, varför ge presenter till gästerna...
    Min tanke var dock inte att det skulle vara "presenter" i den bemärkelsen.... Jag tänkte slå ihop två saker i ett - Dels ngt som rensar smaklökarna (typ mintpastillerna som är mest på tapeten) eftersom vi kommer ha buffe = många olika smaker, dels citat...

Personligen så tycker jag att det känns lite barnkalas över att ha ett "gottebord" eller annat där man då skulle ha pastiller, och sedan tycker jag att det skulle se rätt "fult" ut att ha små papperslappar liggandes och "drälla" på bordet...

Vi tyckte helt enkelt att det var ett bra sätt att "få ihop" det hela. Detta var anledningen till vår tanke, alltså inte att det skall anses som ngn "present", för presenter tar man ju med sig hem.

Detta var hur vi tänkte, men jag respekterar fortfarande din åsikt =)

Det som skrev i det långlånga inlägget tidigare var för övrigt just dem som jag hade, tack för det =)

• Miafina

Just det.. kan tillägga att vi även funderade på att skriva "citaten" på baksidan placeringskorten, om man inte skulle göra ngn ask eller så.... =)

Risken är dock att ingen ser dem då....

• Miafina

Tallefjant och Sara.... Se inlägget ovan... tror det tangerar dem jag har.. och är kanske till och med några extra =)

• ~höstbrud~

Kanon det här!

Är det någon som har några engelska att dela med sig oxå?

Tackar på förhand!

//m =)

Svar på tråden Citat till gästerna =)