• strikeapose

Urinvägshelvete - hjälp?

Nu är jag fruktansvärt less, och i viss mån även orolig. Har haft urinvägsinfektioner då o då de senaste tio åren, inte anmärkningsvärt ofta utan kanske bara vartannat år. Men i vinter har det helt spårat ur....

Fick min första kur antibiotika i början av december. Åt den men kände att problemen kvarstod. Tillbaka till VC m nytt prov som gick till odling. Det resulterade i ännu en antibiotikakur eftersom bakterierna var kvar. Nog illa att de hade gett mig fel typ av penicillin första gången, men jag tog kur nummer två också förstås.

Nu har det gått två månader sedan jag började känna symptomen o efter TVÅ kurer känner jag att det fortfarande är ngt galet med urinvägarna.

Innan kur nummer två kände jag att det "drog" i ryggslutet o jag misstänker därför att infektionen var (är?) på väg upp mot njurarna. Hur kollar man det? Får man bråka för att få till stånd sådana undersökningar hos läkare, precis som de gör allt för att undvika att skicka urinprov på odling?

Jag håller på att bli galen av att besvären inte försvinner. Dock har jag inte de klassiska symptomen med sveda o värk när jag kissar. Men urinen luktar illa o ser konstig ut, o jag känner att det inte är som det ska kring blåsa/urinrör.

Till saken hör att jag jag ny pojkvän o första urinhelvetet kom ganska kort efter att jag träffat honom. Vi har dessutom ett ganska högfrekvent o "hetsigt" sexliv. Hur kan det hänga i hop? Kan jag vara "allergisk" mot några av hans bakterier? Och bör man avstå från sex när man äter antibioktika mot urinvägsinfektion?

Jag är INTE sugen på att åka på en kur till nu. Förutom att penicillin slår ut allt annat som ska funka i kroppen så åker jag dessutom på ordentliga svampinfektioner VARJE gång.

Snälla tjejer, jag vet att vi är många som har de här problemen. Vad kan jag göra nu för att försöka mota Olle i grind? Försöker köra med citroseed o dricka surt så gott jag hinner o förmår. Har även druckit med persiljevatten. Har ni fler tips? Jag är jätteglad för alla råd jag kan få. Känns ofta som att man får ut mer av goda råd från andra tjejer/kvinnor än av läkare. Tyvärr. Hoppas någon kan hjälpa mig m sina tips o erfarenheter.

• Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?
  • Hallonsylt

På mitt gamla jobb så arbetade bara kvinnor på min avdelning och av oss 10 hade 7 ofta besvär med uvi och den typen av symptom. Sedan fick en av oss tipset att dricka åkerfräken te som finns att köpa i hälsokostbutiker. Hon blev bättre, vi andra provade och alla utom 1 upplevde att vi blev bättre

Klart att det inte är en vetenskaplig studie, men för oss funkade det. En kopp åkerfräken te varje morgon i förebyggande syfte.

Ett tips i alla fall.
    Hoppas att du hittar något som löser dina problem, för det är verkligen något av det gräsligaste man kan ha.

• utvandraren

Hej! Jag har lidit av det samma i 4år... Med samma pojkvän!! Det som blev min räddning var Tranbärstabletter. 2st om dagen tills jag var frisk och sedan har jag ätit det profylaktiskt ever since. I början alltid efter 6( och kissat..!!!) sedan när jag haft nedsatt immunförsvar tex förkylning. Har inte varit sjuk på 2år(ta i trä..) så jag rekomenderar ett försök. Man kan ju alltid dricka juicen men det kräver ju att du är jättetörstig... Innehåller MASSA socker oxå. Jag hade även njurbäcken inf. men märkte aldrig skillnad, så det är värt att vara observant på detta! Hoppas du blir frisk!!

• LindyLou

OM du följt råden med att inte tvätta med tvål, absolut kissa direkt efter 6, bytt till luftigare trosor och druckit surt utan att det hjälpt så FINNS det en svag antibiotikakur som man äter i hundra dagar i s a s förebyggande syfte. Det hjälpte mig när jag inte kom ur fällan på annat sätt men med ny kille och mycket 6 så är det svårt att helt värja sig mot UVI:er...

• utvandraren

jag har ätit den 100 dgrs kuren. Fick tillbaks symptomen så fort den var över...

Glömde säga att de tranbärstabletterna som jag har även innehåller Mjölon. Ska visst vara antiseptiskt el liknande.

• lightfish

Nu har jag läst igenom alla råd och ja...hugger det i nedre delen av ryggen kan det betyda av man är på väg att få njurbäckeninflammation..
    Har själv haft det efter att ha gått med en UVI med lätta symptom i ett par dagar.
    Gör för djävla ont.

Fick ett tips dock att dricka äppelcidervinäger varje morgon:
    en matsked i ungefär ett halvt glas vatten för att på så sätt se till att bakterierna inte trivs.

• Pyret 78

Prova att dricka tranbärsjuice varje dag. det ger en sur miljö som inte bakterierna gillar. och sen stämmer jag in med vad andra sagt...kissa efter 6, det är A och O.

• strikeapose

Tusen tack allihopa för ert engagemang! Problemen kvarstår o jag håller helt på att tappa tålamodet nu. Har börjat fundera på om det kan vara en idé att även min pojkvän kollar sin urin? en kollega hade nämligen utdragen halsfluss o fick äta flera kurer antibiotika tills de förstod att hennes baby hade samma bakterier, utan att ha symptom. Någon som vet om det kan vara likadant m UVI? Alltså att vi bollar bakterierna mellan varandra? Ska kolla klamydia också, men risken är väldigt liten. För att inte säga obefintlig. Men man vet ju aldrig.

• strikeapose

Bälskling förresten - är ACOs intimserie verkligen bra för slemhinnorna? Jag har problem m känsliga slemhinnor o tvättar mig aldrig m tvål. Därför känns det lite läskigt att smörja o dona m diverse prylar, även om det är Apotekets.

• Bälskling

strikeapose:

Jag tycker absolut du ska ringa vårdcentralen och be att få komma igen och lämna urinprov och be att de skickar odling.

Jag tycker själv att apotekets intimserie funkar bra, har dock inte provat alla produkter. Jättebra att du inte tvättar dig med tvål!

För övrigt är det nog ingen fara att du skulle ha njurbäckeninflammation, då brukar man bli riktigt sjuk. Men som sagt, ring din vårdcentral! Hoppas det löser sig!

• Ulrica28

Hur definierar man "riktigt sjuk"? Det står ju i flera läkarböcker att man känner sig riktigt sjuk om man har njurbäckeninflammation. Jag har varit förkyld, trött och frossig (har säkert haft feber) i över en veckas tid nu + behövt kissa allt oftare...
    Undrar vad det är. Har läst att klamydia och annat otäckt kan visa sig på sånt sätt också... usch.
    Ska till läkaren imorgon (igen) men skulle vilja vara lite "förberedd". Vad tror ni? Någon som känner igen sig?

• ElinE_

Hej! Jag har läst dom flesta tipsen du fått, men kan rekomendera ett annat varmt! Jag Har själv haft problemet många gånger! MEN, om du fortsätter att gå till läkare som ger dig antibiotika kan du bli immun mot detta! Därför fick jag tipset att prova homeopatmedicin. Jag trodde inte på det först, men provade ändå. Efter att min "kur" var avslutad har jag inte fått tillbaka infektionen en enda gång! Har många bekanta som provat samma sak! Det är ett tips som du måste prova!!! Gå till till homeopatapotek, och tala om dina problem, så tar dom fram rätta 'medicinen', är inte speciellt dyrt heller! Glöm citronvatten å vinäger. Detta hjälper jag lovar! Kram Elin

• strikeapose

Tack för alla era tips! Jag är fortfarande inte bra efter snart tre månader med urinvägsbekymmer. Haft oturen att träffa riktiga stolpskott t läkare som inte verkar ha något intresse av att utreda vad det egentligen beror på att bakterierna inte dör. Är inne på min fjärde kur antibiotika nu, starka doningar på 500 mg, men inte heller detta tycks hjälpa.

Jag är väldigt mån om att bli frisk NU för jag ska på en tre veckor lång semester om bara några dagar. Men nu har jag gett upp, för jag har insett att läkarna på vårdcentralen inte kommer hjälpa mig.

ElinE - vad är det för homeopatmedicin du menar? Jag har provat det mesta men är öppen för alla goda råd för nu är jag rätt desperat. Hoppas dock att semester, vila, solljus och bra mat ska hjälpa kroppen att läka.

• ElinE_

Hej igen! Jag gick in på homeopatapoteket och berättade mina besvär. Fick då två olika mediciner som ja åt. Kommer inte ihåg vad dom heter, men det är bara att fråga på homeopatapoteket. Lycka till.

• Amy1

Urinvägsbesvär kan absolut påverkas att du har ny pojkvän och "hetsigt" sexliv Var noga med att alltid gå och kissa "efteråt"! Tycker också det är klokt av dig att testa dig för klamydia.. även om risken nu var liten..

I min ungdom hade jag UVI efter UVI, men det slutade bara rätt vad det var.

Hoppas du får det bra på semestern!

• roslagsbrud

Jag hade aldring någonsin haft problem med URI under mitt 40-åriga liv, varav hälften av tiden med samme man. Men så skiljde jag mig, träffade en ny man och så vips fick jag den ena UVI efter den andra. Antibiotikan hjälpte men 1-2 månader senare var det dags igen. Jag har nu varit symptonfri en längre tid och jag tror att det beror på att:
    1. Min sambo och jag (eller snarare våra baktierier) har vant sig vid varandra.
    2. Jag dricker mycket och kissar mycket (aldrig hålla sig!), alltid efter 6.
    3. Jag är försiktig med att ha 6 i samband med mens.
    4. Jag tog ut min hormonspiral.

Det finns inget belägg för att hormonspiral skulle främja URI, men jag tror ändå att den gjorde mig extra känslig. Hade aldrig haft spiral innan och kommer aldrig att ha det igen!

• algis

Hej!
    Här är en till!!
    UVI jämt och ständigt som barn. Klarade mig hyfsat emellan 15 och 25-års åldern.
    Sen har jag väl haft en omgång typ vartannat år.
    Ända tills för två år sedan då vi köpte motorcykel. Vilket helvete!!
    När vi åkt i en kvart så blev jag kissnödig. Vi stannade för att kissa och efter en kvart så var jag kissnödig igen.
    Plus allt obehag som hänger ihop med UVI.
    Trodde jag blivit kall och sprang till doktorn. Ingen bakterieväxt.
    Besvären fortsatte, höll på att krypa ur skinnet av obehagskänsla.
    Var på motorcykelsemester och jag åt UVA-E som en tok.
    När vi kom hem så testade jag igen och då hade jag bakterier. Fick selexid. Blev hyfsad men så åkte jag mc igen och direkt så blev jag dålig.
    Har bra skinnställ, långkalsonger och t.o.m en fårskinnslapp i grenen.
    Fick till en utredning. Där konstaterades att jag sitter så att vibrationer och lutningen på urinvägarna ger mig urinrörskatarr.
    Maken flyttade om fotpinnarna så att jag satt mer som på en häst.
    Det blev bättre. UVI kom först efter hemkomsten ifrån semestern.
    Vi måste byta hoj.
    Dricker tranbär, käkar Hiprex, ngt som försurar urinen. Just nu åker vi ju inte mc, men jag har besvären så fort jag blir kall.
    Har även fått selexid att ta e.6.

Visst är detta ett hemskt problem för oss som drabbas.
    Hoppas att det löser sig för er.

Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?