• Victory

Resa när man är gravid...?

Vi planerar att åka på bröllopsresa till Grekland i augusti och förhoppningsvis är jag gravid i ett tidigt skede då! Är det dumt att åka utomlands om man just blivit gravid? Jag tänker främst på risken för illamående och att man ska tänka sig för vad man äter. Finns det någon här med erfarenhet?

• Svar på tråden Resa när man är gravid...?
  • Victory

Ja, det var väl lite det jag undrade över också, det som Thindris frågade. Puffar lite...

• lippan

jag reste när jag var i v. 9. för min del var det aldrig tal om att inte åka, men det är ju olika hur man är. när det gäller flygning så är det ingen fara förrän i slutet av graviditeten typ sista 8 veckorna eller nåt. jag skulle nog säga passa på och åk själv innan ni får barn!!!
    att man e trött när man e gravid e ju ingen fara om man e på semseter,då tar man ju det ändå lugnt förhoppningsvis...

• SaT

Jag skulle inte velat åka på någon resa i början när jag var gravid, var jätte trött, och fick äta tabletter för att få behålla någon mat alls. Om jag vore som ni skulle jag vänta med och börja med "verkstan" på bröllopsresan!

• Popis

Hej tjejer jag tänkte bara berätta hur vi tängt oss. Vi gifter oss den 12 augusti men eftersom jag har enodmetrios tänkte vi börja bebistillverkningen redan i juli så jag kanske kanske inte kommer att vara gravid på bröllopet och således på vår resa som går den 15:e augusti. Tiden får utvisa om jag är gravis och hur jag i så fall mår på bröllopsresa ska jag ändå hihi det hör ju till bröllopet och den blir bara en vecka. :D Dumt?? Vem vet??

• Thindris

Min svägerska var flygvärdinna och så fort hon fick veta att hon var gravid fick hon inte flyga mer. De flyger ju så oerhört mycket mer än vad man gör som turist, men ändå...
    Min andra svägerska är banrmorska och hon vägrade flyga som gravid. Dels för risken för missfall, men hon var mest rädd för att få en blodpropp, risken ökar tydligen när man flyger och ännu mer om man är gravid... Nä, vi väntar tror jag För oss är en bäbis viktigare än en resa just nu, men vi ahr också försökt i 1 år nu och ska snart kanske söka hjälp, eftersom det inte blir något... Har fått ett missfall dock, och det var hemskt! En del märker knappt av sina missfall när de sker tidigt, det gjorde jag. Blev nästan inlagd...
    Så jag har väl lite personliga skäl till varför jag är skeptisk till att flyga...

• Victory

Åh, det här gjorde ju inte saken lättare! Måste nog ta mig en rejäl fundering tillsammans med M2B om hur vi ska göra. Tyvärr tycker inte han att det är något problem men det är ju heller inte han som kommer att vara gravid!!!

Det kanske är bäst att vänta tills efter resan, för vi vill ju så gärna få åka på bröllopsresan, men det känns samtidigt så länge att vänta. Redan nu känns det som om vi borde ha börjat med att producera barn för längesen (man blir ju inte direkt yngre...)

Ett annat alternativ är att åka direkt efter bröllopet men då måste jag gulla lite med min chef för att få ledigt, och dessutom skulle vi hellre vilja åka på sensommaren.

Åhhhh!!! (Sliter mitt hår). Snacka om I-landsproblem!!!

• Thindris

He he Ja, men du kan ju alltid prata med en barnmorska och se vad hon säger. Det kanske inte alls är någon större fara med att flyga, jag vet inte... Jag vet bara att jag inte skulle våga chansa, men det är ju jag det

• No name

Jag var i och för sig lite längre gången när jag reste under graviditeten. Åkte till Gran Canariai femte månaden, var super härligt och avslappnande att få sola och bada när magen började svälla. Min barnmorska sa att vi skulle åka "och ha det super-härligt". Stödstrumpor mot blodpropp finns på apoteket, ta mått runt bredaste delen på vaden och gå dit så hjälper dom dig med vilka strumpor du ska ha. Det fanns inga restriktioner mot att resa under graviditetens första 36 veckor, därefter kan flygbolagen vägra att ta med en ombord pga risken att förlossningen ska dra igång, men så långt lär du ju inte ha hunnit gå. Alla är vi olika vad gäller illamåendet i början av graviditeten, själv mådde jag inte illa alls men blev väldigt trött. Resan var ett perfekt sätt att få vila och komma bort från vardags-stressen!

• Victory

Tack för era erfarenheter!

Det lutar mot att vi bokar resa och sen får vi se hur det blir med "barntillverkningen". Det är ju inte så länge att vänta tills efter resan. Skulle jag bli gravid före är det nog inte hela världen heller.

• Popis

Jag pratde med min syster i går och hon var till Thailand när hon var i gravid i 4:e månaden med sitt fösta barn och till USA när hon var gravid i 6:e månaden med sitt andra barn. Det var inga som helst porblem och barnmorskan sa att varför ska du inte åka??? Det enda hon skulle undvika var att ta marsage.

Så det finns ju ingen anledning att sluta göra sånt man vill om man mår bra?!? Det vill säga resa!! :D

Lycka till tjejer och var inte rädd att resa!

• Freddans fröken

Jag tycker att folk verkar skrämma upp dig i onödan. Barnmorskor (som varnar för precis allt) varnar inte för att flyga i början av graviditeten.

Köp ett par stödstrumpor och åk iväg och njut!

• Sanasol

Det jag tänker mest på är ju risken för missfall som faktiskt finns! Skulle inte vara roligt alls att vara med om det utomlands utan svensk vård. Skulle absolut inte åka utomlands om jag var gravid, vår bebistillverkning kommer börja först på smekmånaden har vi bestämt!

• Popis

Jag tänker att det folk får ju barn i andra länder också.. det lär ju har sjukvård om nåt skulle hända. Visst är det säkert jobbigt att få missafall när man är utaomlands men jag skulle nog inte fundera på det innan.

• Janiz

jag var utomlands i v 31 och det var jätte skönt, dom rekommenderar väl att åka efter v 18 då man mår som bäst och man tydligt ser en bebi mage innan ser man ju oftast bara smörgås fet ut.

• abnocto

Du har ju ingen aning om hur du mår som gravid så du kan ju inte styra ditt liv ifall du skulle må pyton och gå miste om massa saker. Tänk om du mår toppen? SKulle det vara så att du mår så dåligt och läkaren avråder från att resa är det ju bara att avboka resan.
    JAg reste till Spanien när jag var i 7:e månaden och den enda uppmaningen jag fick var att dölja magen för det är inte alltid populärt att vara för tjock hos flygbolaget. Men jag resonerade så att även i Spanien kan man föda barn så ifall det hade hänt hade ju det gått. Barnmorskan sa att jag skulle leva som vanligt och brukade resa så jag tvekade inte alls.

• Victory

Janiz:
    Smörgåsfet !!? Det var ett nytt uttryck! *asg*

• LisenL

Hej!
    Klart du ska åka.
    Ni ska ju till Grekland. Det är ju inte så att ni ska ut i djupaste djungeln. Skulle (peppar, peppar) ngt hända finns det ju bra sjukvård där. Grekland är ju inget U-land och Sveerige är ju inte det enda landet med bra sjukvård som vi ofta tror Och åker ni ett så tidigt skede så är flygningen ingen fara.
    Själv skull jag aldrig avstå bröllopsresan för en ev. graviditet. Tänk om ni inte kan bli gravid så snabbt då har ni avstått resan förgäves.
    Nej, åk! Skulle det vara så att du mår illa får ni väl anpassa aktiviteterna efter det och mest sola, bada och äta gott!

• Victory

Lisen: Tack!
    Det lutar faktiskt åt att vi åker på bröllopsresa, gravid eller ej! Jag vill ju inte missa bröllopsresan, då väntar jag hellre några månader med barn.

• Kaisa

Jag rostar pa brollopsresa! Med eller utan bebis i magen. De allra flesta graviditeter ar ju trots allt utan stora kompliaktioner! Graviditet ar ingen sjukdom (for de allra flesta) och om det nu skulle visa sig att just du mar daligt sa far ni val avboka.

Passa pa att resa innan ni far barn, inte for att det ar omojligt efter forstas, men det blir pa ett annat satt. Det enda jag skulle vara litet extra forsiktig med ar vad du ater pa semestern, men det skall man ju vara hemma med!

Svar på tråden Resa när man är gravid...?