Inlägg från: Victory |Visa alla inlägg
  • Victory

Resa när man är gravid...?

Vi planerar att åka på bröllopsresa till Grekland i augusti och förhoppningsvis är jag gravid i ett tidigt skede då! Är det dumt att åka utomlands om man just blivit gravid? Jag tänker främst på risken för illamående och att man ska tänka sig för vad man äter. Finns det någon här med erfarenhet?

• Svar på tråden Resa när man är gravid...?
  • Victory

thanisa:
    Oj, vad jobbigt att må så där dåligt!

Som ni säger är det väldigt individuellt och jag vet ju inte hur det kommer att bli för mig. Min mamma och min syster mådde nästan inget illa alls så jag hoppas ju förstås att jag har samma "gener"!

Egentligen skulle jag ju vilja åka på bröllopsresan först, utan att vara gravid och så börja "bebisverkstan" efteråt, men på grund av jobb kan vi inte åka direkt efter bröllopet utan det blir nästan tre månader efteråt. Och det känns så länge att vänta med barn tills efter resan så vi vill nog börja försöka i alla fall. Sen är det ju inte säkert att det blir något heller, precis som ni säger kan man ju få försöka ett år eller mer!

Det jag funderar mest på nu är om vi ska boka resa nu eller om vi helt ska skippa det här med bröllopsresa eftersom vi inte kan ta det genast efter bröllopet. Men det känns ju trist också...

• Victory

Ja, det var väl lite det jag undrade över också, det som Thindris frågade. Puffar lite...

• Victory

Åh, det här gjorde ju inte saken lättare! Måste nog ta mig en rejäl fundering tillsammans med M2B om hur vi ska göra. Tyvärr tycker inte han att det är något problem men det är ju heller inte han som kommer att vara gravid!!!

Det kanske är bäst att vänta tills efter resan, för vi vill ju så gärna få åka på bröllopsresan, men det känns samtidigt så länge att vänta. Redan nu känns det som om vi borde ha börjat med att producera barn för längesen (man blir ju inte direkt yngre...)

Ett annat alternativ är att åka direkt efter bröllopet men då måste jag gulla lite med min chef för att få ledigt, och dessutom skulle vi hellre vilja åka på sensommaren.

Åhhhh!!! (Sliter mitt hår). Snacka om I-landsproblem!!!

• Victory

Tack för era erfarenheter!

Det lutar mot att vi bokar resa och sen får vi se hur det blir med "barntillverkningen". Det är ju inte så länge att vänta tills efter resan. Skulle jag bli gravid före är det nog inte hela världen heller.

• Victory

Janiz:
    Smörgåsfet !!? Det var ett nytt uttryck! *asg*

• Victory

Lisen: Tack!
    Det lutar faktiskt åt att vi åker på bröllopsresa, gravid eller ej! Jag vill ju inte missa bröllopsresan, då väntar jag hellre några månader med barn.

Svar på tråden Resa när man är gravid...?