• Victory

Resa när man är gravid...?

Vi planerar att åka på bröllopsresa till Grekland i augusti och förhoppningsvis är jag gravid i ett tidigt skede då! Är det dumt att åka utomlands om man just blivit gravid? Jag tänker främst på risken för illamående och att man ska tänka sig för vad man äter. Finns det någon här med erfarenhet?

• Svar på tråden Resa när man är gravid...?
  • lisaminelli

Hej!

Tror inte det är någon fara alls, jag var utomlands när jag var i vecka 11-13 och det gick helt fint. Mådde lite illa men det där är ju såå olika. En del märker inget illamående alls och andra har det hemsskt de första veckorna. Du kan ju ta med lite ingefärste (bra mot illamående) och de till att äta regelbundet, lite och ofta, det hjälper. Kan ju också undvika sånt som sallad, skaldjur och annat som ev skulle kunna innebära större risk för bakterier. Men det var väl Grekland ni skulle till?

Där har jag varit 4 ggr, ätit precis allt, fått 200 kallsupar när jag badade och aldrig känt ett uns av magsjuka. Tror det är lugnt jag!!

• thanisa

Det är ju olika. Jag skulle aldrig göra det men det beror på att jag tillhör dem med hyperemesis gravidarum och får inte behålla någon mat alls och ofta inte heller vätska. För mig är det tyvärr så att det är dropp som gäller en stor tid. Att då planera in en resa under en tid då jag ligger utan ork är inte något positivt. Det är samma sak som att jag inte skulle kunna tänka mig att gifta mig under de första 30 veckorna av graviditeten. (Kräkningar 4-15 gg/dag från v 3-5 fram till v 21-22 då blir det bättre, behöver dock 2 månader för att få tillbaks ork och planeringslust.)

Men de flesta mår inte så här illa och klarar sig bra om de har något i magen eller med medicin. En del känner ingenting så det är svårt att veta hur det kommer bli för er. För de flesta är illamåendet som värst i v8-12 så den tiden kanske men ska undvika. Det viktigaste är att få i sig dryck och om vatten är svårt kan det gå lättare om man blandar i lite saft. För egen del föredrar jag saft sötad på socker då det är kalorier i den och det är för min del positivt. Is brukar också gå lättare än vatten och om man är utomlands så bör man höra vad den är gjord på och om man kan dricka kranvattnet. Suga på saker brukar lätta illamåendet en del så halstabletter, polkagrisar osv kan vara bra att ha tills hand liksom bröd, kex utan något på.

• Chilianna

Tycker absolut du ska planera din resa då! Det går säkert finfint om du är gravid! Och (av egen erfarenhet) så är det inte precis alla som blir med barn sådär överdrivet snabbt- det kan ta ett tag även om allt är normalt!!!

• loisa

Verkar dumt, tycker jag. Även om man mår ganska bra under sin graviditet är det inte helt ovanligt att man bara vill sova, eller känner sig helt orkeslös. Och att inte orka göra något på sin bröllopsresa kanske inte är så kul...

Sedan går ju inte allt att planera. Du kan inte planera när du ska bli gravid eller hur du ska må under graviditeten, så antingen ser du till att inte bli gravid, tar en sista minuten eller håller bara tummarna för att allt ska gå bra. Ingen av oss mammor kan ju tala annat än av egen erfarenhet, och hur det kommer att gå för dig kan vi liksom inte sia om. Det blir våra egna riskpreferenser som talar istället.

• Chilianna

Precis och i mitt fall som ännu inte är mamma kan jag säga att det tagit över ett år för oss och att vi behöver med.hjälp för att överhuvudtaget kunna få barn, så man kan inte ta det för givet att det ska funka på första försöket eller så...

• Victory

thanisa:
    Oj, vad jobbigt att må så där dåligt!

Som ni säger är det väldigt individuellt och jag vet ju inte hur det kommer att bli för mig. Min mamma och min syster mådde nästan inget illa alls så jag hoppas ju förstås att jag har samma "gener"!

Egentligen skulle jag ju vilja åka på bröllopsresan först, utan att vara gravid och så börja "bebisverkstan" efteråt, men på grund av jobb kan vi inte åka direkt efter bröllopet utan det blir nästan tre månader efteråt. Och det känns så länge att vänta med barn tills efter resan så vi vill nog börja försöka i alla fall. Sen är det ju inte säkert att det blir något heller, precis som ni säger kan man ju få försöka ett år eller mer!

Det jag funderar mest på nu är om vi ska boka resa nu eller om vi helt ska skippa det här med bröllopsresa eftersom vi inte kan ta det genast efter bröllopet. Men det känns ju trist också...

• lilla loppan

Ledsen om jag kommer här och är lite negativ. Jag skulle inte våga åka utomlands som nygravid för att jag skulle vara rädd att få missfall utomlands. Tyvärr slutar ju en del graviditeter så och om något sådant hände mig skulle jag vilja vara hemma i Sverige.

• Nasse7

Jag vill inte förstöra nått, men tänk om du INTE blir gravid och så har du ingen resa planerad.
    Går ju att boka resan med avbeställningsskydd och om man mår riktigt dåligt fixar man ett läkarintyg på att man inte bör åka ivåg och då avbokar man och får pengarna tillbaka.

• Thindris

lilla loppan
    Jag satt just här och lsäte och tänkte för mig själv att det är lite underligt varför ingen nämner något om risken för missfall.
    Själva väntar vi lite med att planera bröllopsresa utifall att vi skulle vara gravida då... vill inte riskera missfall...
    Att flyga är väl inte helt säkert, eller? Tror det kan riskera både missfall och blodpropp... men jag är inte hundra. Någon som vet?

Svar på tråden Resa när man är gravid...?