• Bröllopstokiig

Festlokal och kyrka i Sörmland?

Hej,
    jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar och skulle vilja ha tips på mysig kyrka och fin lokal i närheten. Vi hade tänkt någonstans runt Södertälje, Mariefred, Gnesta.
    Hoppas på många tips! Gärna även nåt där man kan ta med egen mat.

• Svar på tråden Festlokal och kyrka i Sörmland?
  • Bröllopstokiig

Hej Aj!

Kolla in inläggen under "Yxtaholms slott", här kommer ett utdrag:

Parken och utsikten tyckte vi var underbara och vi kommer (om vädret tillåter) att gifta oss där (borgerligt). Smedjan tyckte vi också om och det blir nog vårt regnalternativ för vigseln.

Vi har fått en offert, men jag har den inte här, någon av oss kan skriva ett nytt inlägg när vi har den tillgänglig. Jag har för mig att de hade en kuvertkostnad (förrätt, varmrätt och efterrätt) som började vid ca 370 kr, att huset vin kostade drygt 200 kr/flaska och att övernatting gick på ca 700 kr (billigare om man blir många).

För övrigt kan jag säga att maten verkar utmärkt och även vinkällaren verkar bra. Eftersom de har en fast meny under sommaren blev vi lite besvikna då vi kom då maten inte verkade vara sådan vi tycker om. Trots detta smakade allt emellertid mycket bra och vad ska det då inte göra om man väljer råvaror man gillar...

Om du kontaktar Yxtaholm (www.yxtaholmsslott.se) så får du säkert hjälp, de är väldigt serviceinriktade. Däremot kommer de troligen att bygga om från midsommar till och med juli nästa sommar så det finns nog inte så många datum kvar...

Roger

• Bröllopstokiig

Tack för svar Roger.

MVH AJ

• Bröllopstokiig

Vi ska gifta oss i vår och ska bara bjuda 30 personer. Därför hade vi tänkt att viga oss utomhus gärna vid vatten och nära festlokalen.
    Har någon ett bra tips på en mysig lokal som ej är för stor och som ligger lite lantligt i södra Stockholm?

• Bröllopstokiig

Torpa Pensionat/Glashyttans värdshus i Södertälje ligger fint vid vattnet och fixar fester i alla storlekar. Dessutom har de en bröllopssvit.

• Bröllopstokiig

Definitivt rekommenderas Glashyttan och Torpa pensionat. Vi gifte oss den22/9 och festen som hölls på Glashyttan var såååå lyckad.
    Mycket proffsig personal och otroligt god mat. Suveränt!!!
    Vigseln höll vi i Överjärna kyrka, den är fin. annars finns en kyrka tii i Järna (Ytterjärna k:a) med utsikt över Järnafjärden.

• Bröllopstokiig

Apropa brollop i Sormland sa kan jag tipsa om Gryts Forsamling utanfor Gnesta som ar en mysig lantkyrka vid en sjo dar det finns tva kul alternativ till fest.
    1) Gryts Herrgard som ligger ca 500 m fran kyrkan och dar de tydligen arrangerar hur sota och charmiga brollopsfester som helst och dessutom har stugor for overnattning.

2) Solbacka Sport & Konferens som ligger 2 km langre bort och ar en fd. internatskola med vackra byggnader och kul sportalternativ samt massa gastrum. Extremt samarbetsvillig personal!!
    Vi ska gifta oss den 29 juni 2002 i Gryts K:a och ha festen pa Solbacka- eftersom Gryts Herrgard var upptagen- och ar hittils valdigt nojda med deras installning och entusiasm. Kanns valdigt lovande...

• Bröllopstokiig

Hej Catty

Vi ska gifta oss den 21 juni i Gryts kyrka och ha festen på Gryts herrgård. Har du några tips om frisör och musik i omgivningen?

Anna

• Bröllopstokiig

Hej Anna!
    Kul med en till som ska gifta sig i Gryt!
    Vi hade en diskussion om detta tidigare pa BT med bla. Sara H som ocksa ska gifta sig i Gryts K:a i augusti.
    Alternativen med frisorer ar som foljer, enligt de efterforskningar vi har gjort:

Gnesta: Salong Clipper , tele: 0158- 10600. Cecilia som jobbar dar ska gora mitt har och hjalpa till med make up. Deras pris for bruduppsattning ar dok ratt dyrt, ca: 2500:-, men jag har valdigt kort har och har darfor lyckats fa ett timpris om 300:- for vanlig uppsattning, dvs foning. Eftersom salongen ar liten kunde de inte gora tarnor mfl samtidigt- men det lar finnas nagon i Stjarnhov som kan gora uppsattningar. Ska forska i detta dock.

Annars finns aven en salong i Flen som gor uppsattningar. 25-30 minuters bilvag fran Stjarnhov. De gor sk. "Brudskladsel" vilket innebar haruppsattning for grundpris 595:- + 205:- i timmen. En sminkning kostar 250:-. De lat valdigt entusiastiska sa prova dem om du vill: 0157-103 29.

Har pa BT har nagon dessutom tipsat om Salong i Trosa, 45 minuters bilvag at andra hallet. Deras entusiasm lamnade daremot en hel del i ovrigt att onska...

Vad galler musik, har jag bara tips pa DJ- sa det beror val pa vad ni ar intresserade av..

Hor av dig om du vill veta mer!

Lycka till!

Catty

• Bröllopstokiig

Hallå! Kul med en till som sällat sig till Grytsbergska skaran (för jag antar att Anna menar Grytsbergs Säteri). Jag och min Fredrik gifter oss i Gryts kyrka den 10:e augusti och kommer sedan ha festen på Grytsberg. Vi kommer att tillbringa bröllopsnatten i Oxhuset på Grytsberg och resten av gästerna kommer att bo på Solbacka.

Angående frisör har jag kontaktat Cattys tips i Flen och tjejen jag pratade med var väldigt trevlig och hjälpsam. Ända nackdelen är att hon inte använder löshår (vilket jag tror kommer behövas till den frisyr jag tänkt mig) men det kanske ordnar sig ändå. Hon kunde också tipsa om florist (i Flen) om jag vill ha blommor i håret. Dessutom kan tärnorna göra sig i ordning på samma salong. Jag ringde även salongen i Gnesta men hon var både oengagerad och dyr när jag ringde så det avstår jag ifrån. Trosafrisören var inte heller mycket att ha.

Angående musik har jag kontakt med Cattys tips och han verkar bra ; )Nu inväntar jag bara Cattys floristtips i Gnesta.

Anna, hur har ni tänkt göra med transport? Vi har bestämt oss för att strunta i det och i stället gå tillsammans med gästerna ned till festen.

• Bröllopstokiig

vart ligger Gryts församling?
    Vi ska gifta oss nästa sommar(-03)och vi har landställe på Kvegarö.Har någon andra tips på priser?
    tacksam för svar
    Camilla

• Bröllopstokiig

Södertuna slott är fantastiskt för bröllops fest/middag. www.sodertuna.se/ Har varit på två där, underbart. Ligger nära Gnesta.

Lite annat stuk, men vackra omgivningar är www.solbacka.se/

• Bröllopstokiig

Camilla,
    Gryts församling ligger ca 2-3 mil från Gnesta (västerut).

Kyrkan tar ca 110 gäster.

• Bröllopstokiig

Gå in på www.taxingeslott.se!
    Vi ska gifta oss i Taxinge Kyrka och ha festen på Taxinge Slott i sommar. Fantastisk park intill Mälaren. Det går att åka båt från Stockholm via Mariefred dit. Ett självklart alternativ om man vill gifta sig i lantlig och vacker miljö!

• Bröllopstokiig

Camilla!
    Ang. Sodertuna kan jag ju halla med om att Sodertuna ar mkt vackert och standmassigt. Daremot tycker jag att det ar val dyrt och att deras attityd lamnade val mkt i ovrigt att onska. Trist eftersom vi garna varit dar, men blev helt avtanda av deras attityd att man bla "var snal" om man inte ville bjuda ca 80 gaster pa overnattning ocksa med ett billigaste slutpris runt 2000:-...
    Ang. kyrkor i narheten av Sodertuna ar det valdigt vanligt att gifta sig i Frustuna Kyrka som ar JATTESOT och mysig!

Ang.Gryts K:a, avstand Sthlm ca 10 mil som blev varat val, ar det oxa en himla trevlig kyrka om an inte for stor kyrka (130 personer). Vanligaste arrangemanget dar verkar vara att ha festen pa Grytsberg Sateri hos Fam. Nordzell. For mer info se deras annons har pa BT.

Ang. Solbacka sa har jag namnt en del i ett tidigare inlagg och ar fortfarande valdans nojd nu nar vi har kommit langre i arrangemangen. Hor av dig om du vill veta mer.

Lycka till!
    Catty

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Festlokal och kyrka i Sörmland?