• Bröllopstokiig

Festlokal och kyrka i Sörmland?

Hej,
    jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar och skulle vilja ha tips på mysig kyrka och fin lokal i närheten. Vi hade tänkt någonstans runt Södertälje, Mariefred, Gnesta.
    Hoppas på många tips! Gärna även nåt där man kan ta med egen mat.

• Svar på tråden Festlokal och kyrka i Sörmland?
  • Bröllopstokiig

Kontakta Turinge-Taxinge församling, Nykvarn. Turinge kyrka lär ska vara den mest populära bröllopskyrkan i hela Sörmland, man kan ha fest i Herrgården med egen mat(åtminstone om man tillhör församlingen). Taxinge kyrka med Taxinge slott är också trevligt.

• Bröllopstokiig

Hej Cecilia

Turing/Nykvarn församling har alkoholförbud, jag har kollat upp det ;) Karin

• Bröllopstokiig

Hej Cecilia!
    Vi ska gifta oss i Blacksta kyrka, söder om Flen och ha festen på Hedenlunda som bara ligger 5 km därifrån. Det är i och för sig inte i närheten av Mariefred men dock i Sörmland. Om du går in på www.hedenlunda-konferens.se kan du se hur det ser ut. De har också plats för 63 personer som kan sova över. Det finns dessutom massa fina kyrkor i närheten. I och för sig får man inte ta med sig mat dit, men det är superfin miljö.

Lycka till!
    Stina, som gifter sig den 25/8

• Bröllopstokiig

Hej!

Kattnäs kyrka utanför Gnesta (ca 6 km) är mysig (inte så stor). Södertuna slott ca 3 km därifrån är fint och de är vana att anordna bröllop.

/Roger

• Bröllopstokiig

Hej alla och tack for svaren. Har inte bestamt oss an sa jag tar garna emot fler forslag. Svarforaldrarna reagerade inte sa kul da vi berattade om brollopet sa nu ar man lite nedstamd i brollopsplaneringen.

• Bröllopstokiig

Hej
    Mariefredskyrka är jätte fin och lagom stor.Den ligger väldigt vackert. Vi ska gifta oss där nästa sommar. vad jag vet så finns det 2 festlokaler att välja på i Marifred. Gripsholmsvärdshus, -ej egen mat. Men det finns också Rödakorsets festvåning. Rödakorset har en stor anläggning där, även med övernattningsmöjligheter i olika former. Hotell ca 800:- kr / dubbelrum, eller vandrarhem. Jag vet inte om man kan ta med sig egen mat men jag kan tänka mig det. Det är en stor lokal med högt i tak, och mysigt möblerad. Den är inte rustikt inredd eller gammaldags, eller så. Det är svårt att förklara, Vi hade en begravningslunch där i våras. De är inte så dyra. Och om man vill ha serveringspersonal, kan man diskutera hur många man själv tycker behövs, så man inte behöver betala för fler.
    Lycka till !

• Bröllopstokiig

Hej Sabina,
    vilket datum gifter ni er? Vi har nu bokat kyrkan till den 29/6.

• Bröllopstokiig

Hej!

I Mariefred finns även ett litet hus från 17-1800 talet vid skolan (vattnet) som heter Djurgårdsporten. Det är billigt att hyra samt att det finns fräscha sängplatser på ovanvångingen som ingår i hyran. Här kan du ta med egen alkohol samt cateringfirma. Mysigt ställe!

Man kan också hyra Grafikens Hus för bröllop. Roligt med fördrinken som tas i utställningslokalen.

Slottscafét är också en möjlighet.

• Bröllopstokiig

Hej !
    Vi ska gifta oss i juni 2002 i Melløsa kyrka - vældigt vacker, ligger uppe på en højd med utsikt øver sjøn !
    Festen har vi på Yxtaholms slott - både kyrka och slott ligger strax utanfør Flen!

• Bröllopstokiig

Hej Helena!

Har lite funderingar på att ha festen på Yxtaholms Slott. Vet du mellan tummen och pekfingret vad kuvertpriset ligger på där
    samt övrigt?
    Hur gör man med övernattning?

Tacksam för svar
    Aj

Svar på tråden Festlokal och kyrka i Sörmland?