• Als Peggy

Orolig

Åren flyger iväg & snart är det dags för att skaffa barn. Jag ser framemot det otroligt mycket men sedan blir jag orolig. Över brösten. Jag har hela mitt liv haft stora (75D) stadiga bröst som inte hängt det minsta. Har känt mig otroligt lyckligt lottad. Men nu är jag orolig över att dom kan bli helt förstörda.

Vilka erfaranheter har ni? Spelar det för roll vad man har för storlek innan eller kan alla storlekar börja hänga?

Är det graviditeten eller ammningen som gör att brösten sedan blir mindre & hängiga?

Låter kanske otroligt ytligt men det är en stor sak för mig.

• Svar på tråden Orolig
  • Valli

Det var väl ingen som predikade. Du skrev att "jag kanske är ytlig" och nån svarade "ja". Du bjöd själv på den!

• Medoc

Alltså, jag tror tonen i inläggen lätt misstolkas, inte så lätt när man läser. Jag menar allt jag skriver i största välmening, klart att jag förstår att man är orolig, men det bleknar.
    Als Peggy du bad om våra erfarenheter, jag har framfört mina, hoppas att du inte tar det som en moralpredikan.

• Bröllopstokiig

Det är ju som sagt väldigt olika hur kroppen ser ut efter en graviditet och amning. Jag har själv två barn och på kroppen syns knappt inga spår alls av att jag varit gravid förutom att brösten blivit tomma och det ska jag snart fixa till med hjälp av kirurgi. Men det är ju så olika på människor vad vi tycker är viktigt här i livet och tyvärr så verkar det som om många vill att andra ska tycka som dom. Vissa tycker inte att det är viktigt att ens kamma håret eller sminka sig eller köpa snygga kläder, andra tycker att det är jätteviktigt. En del vill ha bröst som dom själva trivs med och gör det med hjälp av kirurgi. Andra är nöjda med sig själva fast brösten blivit hängiga efter graviditet och amning och värdesätter annat i livet. Det tycker jag är jättebra! Vi människor är ju olika som tur är och värdesätter olika saker i livet. Jag har en bekant som opererade sina öron för att hon tyckte själv att de var fula?vi har pratat en del om det hon och jag och det är konstigt för det är ingen som har sagt till henne att hon inta skulle lägga pengar på en skönhetsoperation och acceptera hur hon ser ut! Däremot fick hon mycket uppmuntran från sin omgivning att göra operationen. Det tycker jag känns lite orättvist, att så fort det gäller bröst så ska man vara nöjd eller!! Ingen som läser detta behöver ta det som ett påhopp?kände bara att jag behövde skriva av mig lite.

• Medoc

Jag funderar oxå på operation, absolut, men så länge jag inte har en 30 000:- över så får jag köpa BHs som passar och lyfter, för jag vill inte att min fåfänga (för det är fåfänga) ska gå ut över min familjs ekonomi. Jag ville bara få Als Peggy att förstå att det kanske inte kommer att kännsa speciellt viktigt för henne senare, att prioriteringarna kaske ändras, hennes bröst kanske inte förändras alls, vad vet jag, men jag hoppas verkligen inte att hängbröst stoppar henne från att skaffa barn, det vore ytligt.

• Als Peggy

Det verkar nästan vara olagligt att vara en mamma & se bra ut! Man måste faktist inte välja bara en sak. Går att få båda.

• f.d. Svart brud

Mina ser ut som innan. Har också D-kupa. Jag ammade inte, sonen kunde inte ta bröstet. Men jag pumpade konstant i 4 månader.

Det som ändrades på min kropp var främst magen. Inte till det bättre direkt. Hela den är randig av bristningar och svampig + mer hänging, trots träning.
    Fick inga nya bristningar på brösten, men över hela magen, i knäveck och insidan av överarmarna av alla ställen!

Även om kroppen ser ut som skit enligt min åsikt, så är det värt det.

• Medoc

Als Peggy

Vet fortfarande inte om det är mina inlägg som stör dig?! Men det är klart att det inte är "olagligt" att se bra ut, men det ska väl inte vara det som styr om man ska skaffa barn eller inte. Jag är väldigt modeintresserad, jag älskar att handla kläder och jag lägger ner tid på mig själv varje dag. Men min kropp förändrades efter graviditeten, precis som kroppen kommer att förändras när man blir äldre, jag har lärt mig att leva med det och det känns inte som jag har offrat något, inte med tanke på vad graviditeten gav mig. Jag är dessutom en starkare människa mentalt.

• ninonica

Det är väl ingen här som har påstått att man inte får vara mamma OCH se bra ut. En av mina jobbarkompisar väntar sitt femte barn. Hon är 38 år och skitsnygg! Har inte sett henne naken dock, så visst kan hon också ha saker som hon inte är så nöjd med.

Men om man är SÅ orolig över hur man kommer se ut efter graviditet och amning, så kanske man inte är riktigt redo att skaffa barn. (Nu säger jag inte att du är SÅ orolig, det kan inte jag ha en aning om efter att bara ha läst här. Jag har däremot en kompis som är det...) Ens prioriteringar ändras, precis som allt annat. Vill man operera brösten (eller något annat) efter man har skaffat barn, så tycker jag att det är helt okej. Det är upp till var och en. Men man måste ändå acceptera att kroppen kanske inte kommer se ut som den gjorde innan. Precis som man får acceptera att man inte ser likadan ut när man fyller 50 som man gjorde när man var 25.

• SYL

For att om mojligt minska hanget/bristningarna sa kan man ju satsa pa att anvanda rejala bh:ar under hela graviditeten plus efter, samt smorja huden ordentligt. Torr hud slits mer..
    Jag bekymrar mig nog mer over de fula brostvartorna man far snarare an storlek eller slapp hud.. men det gar ju verkligen inte att gora at sa det ar bara att borja forbereda sig pa en forandring suck..

• Glam

Als Peggy :
    hejsan!
    Tråkigt att folk inte förstår...
    Det är en av mina anledningar till att jag inte vill ha barn än, för att jag vill inte förstöra min kropp, o tro mig jag har hört massa konstiga påhopp bl.a att ja aldrig kommer o duga som mamma pga att jag är för utseendes fixerad, att jag bara är ytlig osv osv..

det kommer o ordna sig ska du se :)

Lycka till :D

Svar på tråden Orolig