Bilder från vårt bröllop
Ännu mer finns nu på www.frogspace.se
Ännu mer finns nu på www.frogspace.se
Och vi/jag gav upp hela festprogrammet redan i somras. Bara tanken på att översätta allt på 3 språk fick mig att få dåndimpen. Istället tänkte att vi ska köra en slag gemensam presentation. Lite på skoj och så där halvsnabbt. Toastmastern ska då be alla som är gamla skolkamrater till bruden att resa sig upp, släkten till brudgummen, de som har partajat med bruden....osv. Bara för att folk vid borden ska förstå vilken relation de andra har till oss.
Hade velat haft två toastmastrar men den påtänkta franska har flyttat till Hong kong och kommer inte till bröllopet.
Gemma - Trist när folk inte vill dansa men jag antar att man får se dig i nästa Resumé i din slimmade klänning! Ska kolla efter dig!
Tja, vad ska jag göra i Stockholm...undrar jag med! Ska väl visa upp mig på kontoret så att de vet att jag fortfarande jobbar där, göra några presentationer och så äntligen träna på ett bra gym igen (SATS) och träffa kompisar. Och inte att förglömma...jag ska köpa tyget till min brudklänning och fixa inbjudningarna. Sen åker jag tillbaka till Cannes!
Gemma - har du något råd till oss som inte ska göra allt på 3 språk utan väljer engelskan som det enda språket under festen. Ska vi ha en språkansvarig vid varje bord? En som kan alla 3 språken som får hjälpa övriga?
Bröllopet närmar sig med stormsteg. Idag exakt 4 månader kvar....iiiii!!!!!!
Tusen tack Gemma!!!
Lapinette - du får nog inga problem att underhålla dig i Stockholm, låter det som. Själv hade jag en väninna från Spanien boende hos mig i helgen så det blev mycket vin och snack och god mat. Plus yoga på Sats (mitt gym också).
Engelska som enda språk... innebär det att alla pratar / förstår engelska på festen? Förstår inte riktigt det där med språkansvariga. Vi körde som sagt tolkning i mikrofon så att alla hängde med. Kändes speciellt angeläget att mannens föräldrar gjorde det. Och när det gäller översättandet var det definitivt tungt men min man pratar i det närmaste perfekt svenska och engelska så vi hjälptes åt med allt. Men förklara gärna mer om hur ni har tänkt så kan jag ju se om jag kan bidra.
Kram, G
Är nu åter i ett snölikt Stockholm. Har sovit 5 timmar på mammas soffa i natt. Tjohoo!
Gemma - spanskt besök med vin och tjejsnack låter ju underbart. Själv så införskaffade vi min bröllopsring nere i Cannes. Gick från guldsmed till guldsmed.... Det blev en väldigt "normal" vigselring i rött guld och 9 diamanter. Inget som sticker upp och som gick ypperligt tillsammans med min första julklapp (en ring i rött guld med en diamant) från min blivande. Så båda dessa ringar ska sitta tillsammans på vänsterhanden.
Nu till språkproblemen. Alla som kommer på middagen kan engelska utom min blivandes mamma, faster, moster, farmor och mormor. Dock så sitter det folk vid deras bord som kan kan engelska och som kan hjälpa till att förklara vad som har sagts. Övriga gäster kan engelska men är bara lite fega på att prata men det tror jag går över efter ett par glas vin.
Vi hade tänkt att göra så här med bordsplaceringen att vi har ett honnörsbord där vi sitter med närmaste familj. Sen ett familjebord Sverige, ett familjebord Frankrike och så 3 bord med kompisar och där blandar vi.
Lapinette - grattis till ringen! Härligt med en man som köper juveler till dig... mmm, min är inte så bra på det. Men han snickrar och bygger saker till mig vilket är gulligt på ett annat sätt. Och när jag studerade tog han lån och köpte en liten lägenhet åt mig, trots att han inte ville att jag skulle flytta! Mmmm... har bokat biljetten till Shanghai nu (1 v i mars). Längtar.
Låter som om ni inte kommer få några problem alls med språksituationen. Det är väl bara din mans närmaste släkt som inte förstår. Han kanske har de bästa förslagen..? Det är ju han som känner dem. Ex. kan ni ju välja att översätta några nyckeltal. Om dina föräldrar är värdpar är det ju lämpligt att din mammas bordsherre (din mans far..?) håller tal och det blir kanske på franska? Ja, du förstår. Kram, G
Vi kommer själva att vara värdpar och tyvärr är min mans far borgången i cancer....fick aldrig nöjet att träffa honom. Sen så är det ju inte så vanligt med tal i Frankrike så min respektive förväntar sig inga tal alls. Jag hoppas dock att det är någon från hans sida som kommer att hitta på något så det inte bara blir mina vänner och familj.
Mmmm....inte illa med en lägenhet för den delen. Min blivande gillar att skämma bort mig med små presenter och härliga middagar. Njuter av att ha träffat någon (äntligen) som tar hand om mig och gör så mycket för mig!
Hej Lapinette och välkommen till varma härliga stockholm
Grattis till ringen!! Jag tror att det blir en slät vigselring i vitguld för att matcha förlovningsringen (solitär). Men i hemlighet är jag faktiskt sugen på en alliansring med flera diamanter som "sticker upp" (du vet sån som man bara ser diamanterna på men inget guld). Vi får se. Min blivande är väldigt generös men förlovningsringen var inte gratis direkt och vi är inte direkt höginkomsttagare... Jag kan tänka mig en slät ring som sedan på någon bröllopsdag kombineras med en väldigt smal ring med små små diamanter på som man kan ha mellan de två ringarna... Fattar du hur jag menar? Jag gillar bling bling.
Brud_juni2007 - det är jättefint med en smal ring med enbart stenar på mellan två mer "rena" ringar. Jag valde något verkligen klassiskt. Tanken är att jag ska kunna ha dem även när jag blir äldre. Samt att jag ville ha något praktiskt, ring som alltid sitter på fingret. Min förlovningsring tar jag av mig när jag ska duscha, träna etc.
Igår köpte jag sidentyget till min klänning! Underbart! Samt lite papper till våra inbjudningar. Har denna och följande vecka på mig att göra samtliga inbjudningar. Tänkte att de skulle vara våra vänner/familj tillhanda på alla hjärtans dag!
Herregud....det är nu mindre än 4 månader till bröllopet!
Lapinette, från och med nu är ditt liv en stor godispåse med knappt... 120 karameller. Sug njutningsfullt på var och en av dem.
Kram, G