• minchen

min hud-fler som jag?(lååångt)

Hej alla hudintresserade!
    Har läst mångamånga liknande och intressanta inlägg men trots det bidrar jag med mitt
    Är 26 och äter trinordiol sedan -96. Hade acne redan innan det men tog en kur Roaccutan för att stävja det värsta, det fungerade.
    (blev ju helt labil också så jag vill inte rekommendera det,trots allt)
    Vad som hände några år efter är att jag fick milier. Kanske tunnar Roaccutan ut huden? Använde klassikern produkter med mineraloljor i,en period hade jag barnängens barnolja i fejset(herregud!)hudteraupeuten sa att den var orsaken till många av mina problem. Detta var typ två år sen och jag har varit på ans.behandlingar regelbundet.Märkte effekt...sedan dess använder jag ju fina produkter
    Och det är därför jag skriver:Produkter och kost. Idag och senaste halvåret har jag fortfarande milier. Ibland små acneknottror och kvisslor i pannan samt små eller större finnar kring haka o mun. Mina kinder är irriterade, ser nästan ut som jag bränt mig eller nåt. Torra,röda fläckar med delvis fnas. Provade Dr.Hauschka-kitet för normal hy kvittenkreme och allt. I ca två månader men upplevde det som att huden kändes "smutsig".Efter det här kom nämligen knottrorna som på beställning. Sen hade jag Decleor som jag även haft innan men gillar bara en liten del av deras sortiment och det funkar inte alls mot vare sig finnarna eller milierna. Och nu:Dermalogica. haft krämen första gången ett år sen, då skin smoothing men eftersom min hud reagerar så lätt fick jag av en salong: ultracalming cleanser,skin hydrating booster, active moist. Samt daily microfoliant o recovery masque.Active moist återfuktar inte lika bra men gör allt annat än täpper igen så de va nog därför ja fick det. Undviker vatten på morron o sminkar med i.d. Tror angående diverse problem: Stress och p-piller-hormoner gör finnar. Det kan jag ta. men borde jag komplettera med nåt för acne från Dermalogica? Har nån provat t.ex. eye repair eftersom milierna ligger kring ögon och på kindbenen? Äter varierat men märker att jag är känslig mot öl. Nån som märkt nåt sånt? Mjölkprodukter? Blir man kass i magen så är det ju rimligt att även huden reagerar? Och citrusfrukter? öljäst?
    Har någon haft dessa rödfläckiga kinder, med pormaskar och nästan en överkänslighet? Hoppas så att dermalogica ska balansera ut huden igen, Ingen hudteraupeut kan svara på något av det här, därför så får ni med lite erfarenhet gärna svara! (hoppas nån orkade läsa ända hit)

Stor kram till alla! Kom gärna med massa råd!

• Svar på tråden min hud-fler som jag?(lååångt)
  • brynet

Oj Oj... detta var som sagt mycket på en gång...:D

Jag tror inte jag kan ge svar på mer än en bråkdel av alla dina frågor, men en sak som slår mig är att jag tror att det kanske pågår lite väl många experiment för att din hud ska hinna med att både vänja in sig och för att du ska kunna hinna se vad som är reaktioner på vad osv...

Därför är nog mitt bästa råd att backa lite och snarare börja reducera mängden produkter och kosttillskott och helt enkelt prova ut en sak i taget i lugn och ro för att på sikt komma fram till en rutin som fungerar.

Acne är ju ett problem som oftast både är ärftligt, hormonellt betingat och kommer inifrån och är ju tyvärr något som kan vara svårt att bli av med helt, även om det går att förbättra avsevärt med tid och enträgenhet och som ibland även försvinner helt och plötsligt av sig själv. Jag är ingen expert på det området själv, men när det gäller behandling mot det så tycker jag att det bästa är att söka hjälp hos bra dermatologer och hudterapeuter om man inte vill använda receptbelagda behandlingar.

Om acneproblemet dessutom är kopplat till en viss känslighet i huden, är det ytterligare ett skäl till att försöka minimera mängden produkter och ämnen som du tillför huden utifrån så mycket som möjligt, för att så att säga vara så snäll du bara kan mot din hud.

Milier är små talgkulor som uppstår främst under huden kring ögonen och på kinderna och som till skillnad från pormaskar och finnar inte har någon naturlig utgång genom porerna och därför "fastnar" under huden. Bästa sättet att bli av med milier är att gå på regelbunden ansiktsbehandling där hudterapeuten hjälper till med att avlägsna dom. Milier uppkommer oftast spontant och egentligen utan någon tydlig orsak, även om det finns samband med att huden skadats något tex genom solexponering eller kanske genom tuff behandling mot huden som tex acne behandlingar kan vara.

Erfarenheten du haft med Dr. Hauschka, får mig också att tro att din hud är lite känslig och förmodligen också benägen att reagera när porerna blir lite tilltäppta. Är det så är Dr. Hauscka och andra liknande märken som oftast baserar sina produkter på essentiella oljor och effektiva återfettande ämnen kanske inte de bästa valen för acnebenägen och reaktiv hud...

Dermalogica är förmodligen ett ganska bra val av hudvårdsmärke. Clinique kan vara ett annat alternativ. men just nu tycker jag inte att du ska lägga till någonting utan snarare dra ifrån och försöka hitta en balans med minsta möjliga mängd produkter. Du kan däremot förstås punktbehandla finnar och utslag med någon acne produkt, men försöka undvika att använda den över hela ansiktet.

När det gäller det du skriver på slutet om rödfläckiga kinder och pormaskar och det du kallar nästan överkänslighet, så kan det, (och faktiskt även milierna), vara tecken på en åkomma som kallas för Rosacea, som numera är en ganska vanlig hudåkomma. Om du googlar ordet så kan du få mycket info om det, och se närmare om det kanske kan vara det som är ditt problem egentligen. Vad som är utmärkande för rosacea är att det ger just rödflammighet och en kombination av tilltäppta porer och acne samtidigt som huden ofta pradoxalt nog känns ganska torr...

När det gäller mat och kosttillskott, så är mitt råd detsamma. Försök att äta så bra mat du kan och drick vatten istället för läsk och saft tex. och framförallt försök undvika ett alltför vidlyftigt experimenterande med kosttillskott, i alla fall just nu...

Slutligen. Ge varje ny sak du testar rimligt med tid, dvs minst en månad innan du bestämmer dig slutgiltigt för om det fungerar eller ej. (Du ska förstås sluta direkt om din hud börjar reagera häftigt mot något som du använt, tex börjar klia eller rodna eller få utslag osv).
    Ge också huden tid efter varje "experimentperiod", dvs tid att återhämta sig innan du testar något annat igen. Annars kanske huden reagerar mot det nya också just för att den inte fått återhämta sig emellan.
    Och om du frågar mig så tycker jag nog kanske att du ska ge en hudläkare eller dermatolog en ny chans att försöka utreda vad det kan vara i din hud som orsakar de problem som du upplever att du har, för även om du sen inte vill använda någon receptbelagd kur, så kan det vara bra att veta vad för kondition ens hud har för att bättre kunna hitta rätt i hudvårdsdjungeln...;)

Jag vet inte om detta är till så mcyket hjälp, men förhoppningsvis kanske det kan vara en start i alla fall. :)

• minchen

Tack brynet!
    Jag skrev inlägget också för att avråda från vissa produkter o glömde nämna att AHA-produkter var heelt fel! m.d. hade jag. Lustigt hur många hudterauputer som ställer felaktiga diagnoser för att de vill sälja sina produkter...Milier vet jag mycket om,de går ju som sagt bara att skära bort men de e ok..kan mycket väl vara så att huden sparkar bakut av alla produkter o nu har jag som sagt dermalogica sen en månad. Bara att hoppas på! Men har ännu inte mixat nånting med kosten o slängde ut frågan mest för nyfikenhet? Finns det någon som har fått utslag av t.ex. mjölk som sen har testats o konstaterats laktosintolerans? Rätt intressant,tycker jag det här med mat nämligen.

• nippon

Hej Minchen,

lider med dig verkligen. Tänker jag på mina problem med torr och känslig hud så verkar mina problem små.

Jag håller med Brynet om att hålla sig till ett märke en längre tid och undvika för starka preparat. Har hört många här som tycker Dermalogica är jätte bra. Hoppas det lyckas för dig med.

Tyvärr funkade inte Dermalogica för mig det jag testade, Ultra calming cleanser och den micrapeelingen, jag blev jätte rödflammig av det.

Vet hur det är när man vill bli bättre och man bytar produkter med hopp om att det ska bli bra men allt blir bara skit av det.
    När jag var i din ålder ( 10 år sedan ) hade jag en del finnar och använde då Clarins foaming cleanser som var jätte bra. Det tog ett par månader sen hade jag jätte fin hy. Till det hade jag en SOS serum och en dagkräm för känslig hud också från Clarins. Det här Sos serumet är jätte bra och lugnar huden och läker den på något sätt. ( Bara ett litet förslag )

Det är svårt med huden. Vissa dagar kan man vara jätte bra och vissa dålig.

Det jag har märkt är att jag blir rödflammig av röda saker jag äter! Tex rödpaprika eller tomater. Fick tipset av en hudvårdsalong där jag går och det stämmer faktiskt. Så fort jag äter tomater tex så blir jag flammig på kinderna och näsan! Men det tog ett par månader att komma fram till det och nu har jag undviket det sen i september.

Ett annat tips är smågodis, plockgodis!
    Så fort jag äter det får jag massor med småfinnar!
    Vissa söndagar eller måndagsmornar blir jag jätte ledsen för jag har så mycket knottror i pannan eller på kinderna och försöker tänka tillbaka på vad jag har ätit och det enda annorlunda jag ätit är godis!

Stress och hormoner spelar också en stor roll!

Så tålamod kära du och hoppas du kommer fram till något och att du kan hitta en bra salong eller hudläkare.

Omega oljor är ju också bra förresten att äta och Imedeen? Testar själv med det sen i somras.

Jag är själv lactos och mjölkallergiker och får tyvärr finnar av ost. Kan inte säga om jag fick sämre hud av mjölk innan tyvärr.

Så undvik godis, röda saker och funkar inte Dermalogica testa ett märke som är vänligt för huden som lugnar och läker.

Bor du i Malmö så finns det en jätte duktig dam på Kicks på Mobilia som kan mycket om hudvård och en på Matas gågatan! Vet inte vad dom heter men dom är runt 55 kankse båda, jätte duktiga i alla fall och har gett mig många tips!

Lycka till!

• By the sea

Tänkte bara komma med ett litet "tips/inlägg" i acnedebatten... Min syster har haft jätteproblem med acne och provat diverse krämer och behandlingar. När hon nästan gett upp så fick hon tipset att sluta äta kött... sagt och gjort - hon gjorde så och har märkt en enorm skillnad i hyn. Hon tipsade då en manlig bekant som oxå han hade mkt problem. han slutade oxå med kött och är så mkt finare i hyn nu. Förstår

• By the sea

Hoppsan, hann inte avsluta...
    Förstår att detta kanske inte hjälper alla men det kan vara värt att testa kanske... Bör kanske tillägga att de fortfarande äter kyckling...

• nano

Ja, jag tror inte på att mineraloljor är särskilt farliga, så det här skulle jag ha gjort. Jag säger inte att det är det ultimata på något vis, men jag skulle iaf ha satsat på det.

Jag skulle ha slängt ut Trinordiol och börjat med något annat, mer östrogeninriktat p-piller, typ Desolett, eller Yasmin (eller Diane om du har tillräckligt med finnar för att få det).

Mot de röda fläckarna skulle jag köpa en ordentlig kräm med få ingredienser, typ Essex (som inte ska täppa till porerna), och köpa en mild rengöring till.

Med kosten kan du ju prova att utesluta enstaka saker under en viss period, men i de flesta fall finns inget samband med mat.

Ganska basic saker alltså, och inte så lyxiga, men det är vad jag skulle ha testat.

• trolla

Jag föreslår att du tar kontakt med en duktig hudläkare som i sin tur står i kontakt med en hudterapeut och kanske en dietist också. Sånt där blir bara värre om man grejar själv med det. Sedan 15 år tillbaka går jag regelbundet till en hudterapeut och det är väl värt varenda krona. Min förr jättedåliga hy är nu bra och jag vet vad jag inte ska äta och så.
    Jag reagerar med prickar och rödflammig av alkohol, mjölk (men är inte allergisk), ost, färgämnen, godis, starka kryddor osv. Hoppar jag över en enda gång hos terapeuten blir jag genast dålig i hyn. Jag går dit varannan månad för djuprengöring, portömning och ansiktsmask och får alltid en massa goda råd och både hyn och mat.
    Trolla

• aktuelle

min hud reagerar mycket på mat, direkt jag ätit ost, andra mjölkprodukter och färgämnen får jag mycket finnar runt munnen, jag är övertygad om att mat påverkar mycket, men jag tror också att hormonella förändringar kan göra lika mycket.. stress, mat osv.. jag tror inte hudprodukter är det som påverkar mest..

• Modestie

Jag får mer hudbekymmer då jag sover lite och stressar mkt, tror detta i kombination med arv och hormoner är dåligt för min hud iaf. Därutöver undviker jag för mycket oljor på huden och bara ett par produkter, rengöring och myyyyyyyyyyyyycket fukt. Får röda fläckar om jag blir för torr, dessa akutbahandlas under ett par dagar ed Repair, fördelen med mineralolja är att det som bas i en fet kräm gör att krämen innesluter fukt i en skadad hud.

• nippon

Trolla?

Vad har du kommit fram till för produkter som är bra? Hudkrämer altså? Och vad använder den hudsalongen du går till för bra märken just mot sådana problem?

mvh

Svar på tråden min hud-fler som jag?(lååångt)